ARTURIA MICROBRUTE SE (test)

MONOFÓNNY ANALÓGOVÝ SYNTETIZÁTOR

Keď Arturia predstavila zámer prísť na trh s analógovým syntetizátorom Minibrute, zavládlo všeobecné prekvapenie. Firma ktorá bola dlhé roky na trhu zavedená najmä ako výrobca SW emulácií kultových strojov ako Moog Modular, Mini, Prophet V, a teraz analógový  syntetizátor ?  Veľmi rýchlo po uvedení na trh sa však ukázalo, že Arturia opäť prišla s produktom ktorý sa kritických recenzií báť nemusí. Ba rovno sa hneď postavila do prvej ligy v segmente monofónnych analógových syntetizátorov do 500 €.

Všetci čakali aký bude ďalší krok Arturie, šírili sa dohady o „dospelejšej“ verzii Brute ktorá by mohla byť polyfónna, viac oscilátorová, s viac oktávovými klávesami atď.

Arturii sa však opäť podarilo prekvapiť, a naopak, čo sa týka výbavy a cenovej kategórie, zamierila na trhu presne opačným smerom. Nový súrodenec v analógovej rodine Arturia dostal meno Microbrute, meno naozaj výstižne popisujúce jeho formát aj zredukovanú sadu funkcií  staršieho brata. Oproti Minibrute však prekvapujúco ponúka hneď niekoľko zlepšení, takže ani zďaleka nepôsobí ako chudobný príbuzný, ale skôr ako Dávid, ktorý v niektorých oblastiach bez problémov vyhrá nad Goliášom.

Ale poďme pekne poporiadku. Po rozbalení príjemne prekvapí veľmi slušná taška cez plece pre prenášanie Microbruta – poteší každého, kto je stále na cestách a chce si k notebooku alebo iPadu do mobilného štúdia doplniť analógový zvuk. Rozhodne príjemný doplnok. Keďže nástroj nemá žiadne pamäte na uloženie zvukov, Arturia k nemu dodáva niekoľko predlisovaných šablón s otvormi, ktoré presne zapadnú na ovládacie prvky nástroja, a umožnia tak majiteľovi zakreslením si polohy ovládacích prvkov používať skutočne „analógovú“ pamäť na zvuky.  Aj za tento vtipný (aj keď nie celkom originálny, zato praktický) nápad dávam Arturii pozitívny bod. A teraz už k tomu hlavnému obsahu balenia – samotnému nástroju.

 

arturia-microbrute-back

 

Na prvý pohľad (a dotyk) poteší opäť veľmi kvalitné prevedenie, rovnako solídne ako u jeho staršieho brata. Kovový obal, kvalitné knoby, pitch aj mod kolieska - všetko solídne drží pokope a spolu s hmotnosťou nástroja dodáva pocit robustnosti. Napriek veľkosti rozhodne nepôsobí ako hračka. Čo sa týka kláves, disponuje ich mini verziou, bez aftertouch a velocity citlivosti – čo je možno mierne na škodu, ale zrejme snaha Arturie nastaviť cenu čo najnižšie ich tlačila ku kompromisom. Nakoniec, Microbrute rozhodne nie je nástroj pre pódiových klávesistov, jeho cieľová skupina je inde.

Koncept použitý u Minibrute ostal zachovaný. Ide o plne analógový syntetizátor, čiže žiadne emulácie, žiadny digitál, poctivý analógový zvuk. Samozrejme zmenšený rozmer si vyžiadal niekoľko úsporných opatrení. K prvej redukcii došlo v oscilátorovej sekcii - táto je stále štruktúrou v duchu oscilátora Minibrute, kde môžeme nezávisle nastavovať hlasitosti rôznych typov priebehov, ale Arturia vypustila zdroj šumu, takže máme k dispozícii „len“ pílu, obdĺžnik a trojuholník. Každý z nich z nich má ešte ďalší parameter – píla rozladenie, ktoré simuluje viac oscilátorov (Ultrasaw), obdĺžnik klasickú moduláciu šírky pulsu a trojuholník špecialitu Arturie, ktorú nazvali Metalizer. Tento mení čistý pomerne neutrálny trojuholník na zvuk pripomínajúci FM syntézu. Veľmi použiteľné pre agresívnejšie zvuky.

Na záver ešte treba spomenúť suboscilátor, ktorý je zaujímavý konceptom plynulej preladiteľnosti od o oktávu nižšie posadeného tónu oproti ostatným priebehom až po „5-th“ harmonický tón. Jedna z rozhodne zaujímavých noviniek oproti Minibrute, ktorý disponuje len štandardným suboscilátorom, opäť pridávajúca Microbrutovi charaktery zvukov nedosiahnuteľné na jeho staršom bratovi.

Napriek jednému oscilátoru, tým že každý parameter jednotlivého typu priebehu je možné modulovať LFO alebo obálkou,  je možné z Microbruta dostať  pomerne široké sprektrum zvukov. Až prekvapivo široké. Oscilátory sú navyše postavené tak, že v prípade že ich hlasitosť presiahne 50% maximálnej hodnoty, nastáva pri nich mierne skreslenie, s ktorým vstupujú do filtra – a teda opäť k zvuku sa pridáva veľmi príjemný charakter šírky a plnosti.

Za oscilátormi nasleduje štandardný Steiner-Parker filter, ponúkajúci 24dB LP režim a 12 dB HP a BP režimy – oproti Minibrutu vypadol Notch. Filter je to rozhodne výborný, povedal by som že je jednou z hlavných predností tohoto stroja. Najmä pri vyššej rezonancii krásne kreslí a dodáva zvuku osobitý charakter. Navyše v kombinácii možnosti priviesť spätnou väzbou zvuk z výstupu naspäť pred filter, vtipne nazvanou Brute factor, je možné dostať z tohoto - aspoň čo sa týka rozmerov - trpaslíka priam obrovský, doslova brutálny zvuk.

Na konci reťazca máme VCA, ktorý môže byť ovládaný buď ADSR obálkou, alebo pracovať v režime Gate, čím sa uvoľní použitie obálky pre filter či oscilátor.

 

arturia-microbrute-front

 

V modulačnej sekcii je k dispozícii jeden LFO, ktorý vie ísť až do frekvencie 200 Hz a jedna ADSR obálka. Niekomu sa to môže zdať málo, je ale pochopiteľné že, vzhľadom na naozaj mikro rozmery nástroja, jednoducho ďalšia obálka z Minibruta musela vypadnúť. Avšak, najmä vďaka jednej dôležitej novinke ktorú dostal do daru tento mladší brat, modulačné možnosti zďaleka nie sú tak malé, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Tou novinkou je patchovací box v pravom hornom rohu nástroja. Tu je možné káblom prepojiť výstupy z LFO a obálky na modulačné vstupy oscilátora a filtra. Tak je možné jedným LFO modulovať parameter všetkých troch priebehov oscilátora a navyše aj filter! Nehovoriac už o tom, že to otvára možnosť použiť ďalší syntetizátor disponujúci CV výstupmi a získať tak ďalšie LFO a obálky. Pri teste som skúšal prepojenie Microbrute s Doepfer Dark Energy, a musím povedať, že spolupracovali výborne - modulácia Microbrute filtra super rýchlym LFO z Dark Energy znela veľmi zaujímavo.

V neposlednom rade ešte treba spomenúť jednoduchý krokový sekvencer, umožňujúci nahrať až 64 krokov a tie potom cyklicky prehrávať – príjemný prídavok najmä pre tých, ktorí by chceli Microbrute začleniť do zostavy pre živé hranie – nástroj vďaka nemu dokáže, v synchronizácii s vstupným MIDI, prehrávať sám napríklad basovú linku bez nutnosti externého sekvencera.

Microbrute je nástroj veľmi inšpiratívny, na ktorý tak ako na máloktorý iný platí – malý rozmerom, veľký zvukom. Spektrum ktoré dokáže poskytnúť je naozaj široké, od basových liniek, cez lead zvuky až po rôzne extrémnejšie skreslené a FX charaktery. Všetky jeho možnosti je ťažké popísať v jednej recenzii, táto malá krabička je doslova nabitá možnosťami a mne neostáva len ju doporučiť každému, kto nemá veľký rozpočet, ale chce by si svoju produkciu obohatiť o príjemne znejúce analógové zvuky. Microbrute je rozhodne dobrá investícia, a sám, ako majiteľ jeho staršieho brata zvažujem, že doplní moju zbierku.

Úplne nakoniec - keďže viac ako 100x čítať pri syntetizátore je raz počuť, pripájam ukážku ktorá vznikla pri testovaní nástroja. Všetky zvuky pochádzajú z Microbruta, po nahraní bol doplnený len reverb a delay, inak zvuk nebol nijak ďalej procesovaný.

 

MAREK DENDEŠ

Distribúcia: TM sound * MelodyShop * Cena: 329 €

 

 

techhouse

 

 

Článok patrí k časopisu: