Horkýže Slíže: Ukáž tú tvoju ZOO (textalbumy)

horkyze-slize-zoo

„Námety a myšlienky prichádzajú v aute a pri pive. Nemáme žiadnu formulku ani šablónku na to, ako spraviť dobrú skladbu. Každá vzniká inak.“

Peter „Kuko“ Hrivňák

    Zdalo sa neuveriteľné počuť v deväťdesiatom siedmom v hlavnom vysielacom čase zo slovenských rádií a teenage TV hitparád pokrik: „Horí ti maštaľ...“ To, čo vystrelilo kapelu Horkýže Slíže nahor, vychádzalo z ich textov. A že nešlo a nejde o náhodu, šťastie, ústupky voči vkusu väčšiny, potvrdzujú Slíže už pár sezón. 

Silný refrén jak hovado

Slíže doniesli do verejného éteru azda prvú „vypípanú“ pieseň. Vďaka porevolučnej slobode názoru a prejavu sa do nových celoštátnych aj lokálnych rádií čoraz viac pretláčal neuhladený, neučesaný textársky jazyk a tvrdá výslovnosť. Výkriky punkového a neopunkového charakteru si z mg kaziet a pirátskych kópií razili cestu do stredného prúdu. Kapely ako Zóna A, Davová psychóza, HT, Slobodná Európa tvoria len základnú vrstvu, pod ktorou sa nachádza krása a sila vtedajších amatérskych punkových skupín. Punkové texty nestoja o stredný prúd, tobôž nie o kompromisy s ním. Aj preto niektorým neopunkovým kapelám masovosť zlomila krk. Iným stačila účasť na vtedajšej subkultúre, či titul lokálnej legendy. 

    Kapela Horkýže Slíže do tretieho albumu čerpala zo studnice nápadov raného obdobia. Dnes už priznávajú, že na treťom albume hľadali novú cestu, aby sa neutopili vo vlastných vodách. Všimnite si, ako prešli na razantne kratšie skladby, dramatické výstupy. Ich povestný cynický humor sa zmenil na humor parodický. Album Ukáž tú tvoju ZOO je vrcholom druhej textárskej etapy tejto skvelej formácie. Takmer všetky slížovské texty má na svedomí basák Peter „Kuko“ Hrivňák. Základom ich textov je hovorový jazyk v tej najsurovejšej podobe. Nápady, základy pre refrény, verše, slogany, skandovačky, sú odpočúvané z bežnej ľudskej komunikácie. Žiaden štylizovaný pesničkový jazyk s dlhými slabikami ako nám, vám, dám, sní, sám, pár, prím, vín, žíl... Z takéhoto textárskeho krížovkárenia, ako už raz povedal pán Lasica, vyjde vždy to, čo pri krížovke, nejaká hlúposť. Naviac, piesňové texty Slížov sú technicky bravúrne zvládnuté. Pozoruhodné je, že sa Slíže na každom albume venujú tým istým témam. Jadro tvoria, odborne povedané, smutnosmiešne osudy ľudí zo sociálne špecifických skupín. Najčastejšie v prvej osobe, s absolútnym stotožnením sa s údelom, myslením a vyjadrovaním sa hlavného hrdinu textu (Ja žeru kvítí, Motorkárska, Mao c tung, Striptérka, Emanuel Bacigál). Zvlášť obľúbenou témou je homosexualita, lesbizmus, prostitúcia, veselé príhody robotníkov na fuškách. Kuko v textoch nekritizuje a neodsudzuje, nehrá sa na čierny a biely svet. Ďalšou témou je „navážanie“ sa do hudobných hviezd, do masového hudobného nevkusu (na iných albumoch Paľko, Jazzman, Banda tupých hláv, na tomto albume Silný refrén). Obľúbené je aj personifikovanie zvierat, ktorých neveselý koniec zapríčinil ľudský neduh – alkoholizmus (Líza a Wendy). Veľmi skrytá býva kritika náboženského fanatizmu. Na tomto albume nájdeme narážky na sektárstvo (Život). Osobitou kapitolou sú krátke hudobnoslovné skeče – vtipy či dramatizované výstupy pozliepané z filmových, televíznych hlášok a zľudovených „heftov“. Kto sa ich chce nabažiť, nech si vypočuje album Alibaba a 40 krátkych songov

Niekedy na píšu aj na píšu

Horkýže zaznamenávajú živú kultúru – ústne tradované slogany, frazeologizmy, ktoré sú hitom sezóny či desaťročia. V podobe nahrávky ich vracajú späť ľuďom. Sú iným druhom ľudovej zábavnej hudby. Nie folkovej, ani folklórnej, ale skôr dobovej. V minulosti niečo podobné, ale iba v pesničkách, robili Lojzo na čele s Mariánom Kochanským. Slíže na Ukáž tú tvoju ZOO hudobne vyrástli. Ich hudba už nie je len nahnevaným  punkovým podkladom, ale prostriedkom k parodickej výpovedi. Čo to tá paródia vlastne je? Paródia je zosmiešnenie diela zachovávajúc jeho vážnu formu. Prehnané vžitie sa do vážnosti situácie, do vážnosti postavenia, do neomylnosti svojich idolov, do dôležitosti a neomylnosti svojho názoru. Skladba R´n´B Soul bola pre viacerých šokom. Bývalí punkáči položili nafúkanosť a dôležitosť komerčného rapu jeho vlastnými zbraňami. Pieseň sa stala slovenským megahitom a úspech zaznamenala vysokým číslom videní na www.youtube.com.  

    Všedný slovenský text odmieta hru so slovom. Zabúda na možnosti paronymie, homonymných rýmov, zvukových hračiek, znie strojene a vyumelkovano. Kuko sa svojím textárčením priblížil k pánovi Lasicovi. Melodicky použil v refréne slovíčko „hmkať“. Vystaval dadaistický až nonsensový text na slovách so samohláskami „r“, „l“ do temného metalového podkladu. Slíže sa tak  zahrali na Ramstein. Rýchlym odrapkaním textu napodobnili vietnamskú výslovnosť. Nápadmi srší text Fakty, obsahovo skvelý obraz médií dnešnej doby. Vypočujte si viackrát refrén. Možno ide o osobnú domýšľavosť, konšpiráciu, hľadanie niečoho, čo ani nebolo v prvotnom zámere. No pri Kukových textoch sa nedá nehrať sa so slovesom „napíšu“ v dvoch významoch (po vymenení hlásky „š“ aj v ďalšom význame). Slíže pri tvorbe dajú veľa na prvý dojem, na nápad, ktorý zarezonuje, nejde von z hlavy a páči sa kapele. Ktovie, koľko ich piesní sa zrodilo podobne ako automatické texty. Všimnite si výplň hluchých miest, chýbajúcich slabík do rytmu, veršov do schémy. Použijú sa citoslovcia (R´n´B Soul), opakovanie jedného verša počas celej slohy (Komisár Rex).  Napriek značnému výskytu vulgarizmov, expresívnych a tabuizovaných slov, prekvapia v piesňach odborné termíny, slangové neologizmy, žargón (típí, Emgetón, perokresba, karbóška, ... ). Texty si zaslúžia započúvanie, ale i začítanie popri počúvaní. Zaujímavé, čo všetko do textov Slíže dostali. 

Koniec textárov na Slovensku

    Vstupom Slížov na scénu začína textársky „nové“ obdobie. Textári – básnici prestali byť v kurze. Kapely textovali sami za seba. Raz za čas niekto zo starej gardy pomohol podenkovým hviezdičkám. Tí, ktorí sa začali tváriť ako univerzálni textári, mali pred sebou dlhú cestu hľadania vlastného rukopisu. Nežná revolúcia nepriniesla do piesní žiadne nové básnické meno. Jožo Urban začal ešte s Mekym Žbirkom, Daniel Hevier s Teamom. Napadá vám Vlado Krausz? Ten nemá s „vyššou“ literatúrou spoločné nič. Páni literárni vedci, tu sme s textármi básnikmi skončili. Ktorému textárovi – básnikovi, ktorý začal po ´89-tom a dotkol sa popového slovenského neba, vyšla básnická zbierka? Poézia v minulosti vypomohla slovenským textom a texty pritiahli mladú generáciu k poézii. Vzájomná pomoc, ktorá sa nerada priznáva a určite sa znova zopakuje. 

Súčasná doba praje akémukoľvek názoru, prejavu a štýlu, a teda aj poetike textov skupiny Horkýže Slíže. Mimochodom, na ich stránke si môžete prečítať „anonymnú“ študentskú prácu na túto tému. O ich texty je teda záujem z rôznych strán. Dokazuje to pár diplomových prác, pochvalné uznania rôznych vekových a sociálnych skupín. A oni si hrajú, parodujú, kritizujú, zosmiešňujú a zabávajú svojimi skladbami ďalej.

Juraj Gonšor

Článok patrí k časopisu: