PROFIL / KIFOTH (KNEEL IN FRONT OF THE EXECUTIONER)
Bol horúci deň v lete 1994, keď na festivale Mladý Apollón v Piešťanoch vystupovali amatérske kapely. Bolo to pred kinom a v piatok poobede. Dvaja teenegeri rozbalili počítače, monitory a spustili prvýkrát na verejnosti to, čo doma varili celý rok. Niektorí ľudia nechápali, banda okoloidúcich vojakov a ďalších zopár nadšencov sa pristavilo a na záverčné skladby si aj zatancovali. Napriek tomu, že vystúpenie skupiny skončilo, tak fanúšikovia neupúšťali od svojich požiadaviek a dožadovali sa ďalších skladieb mimo vyhradený čas, ktorý podľa harmonogramu už patril nasledovným interpretom. Po oficiálnom ukončení festivalu o 22:00 však chlapci opäť rozbalili svoj aparát. Mladučký blonďák MirColon vyskočil na fontánu a začal opäť spievať skladby, na ktoré návštevníci koncertu spontánne reagovali a vypýtali si toto nočné repete. Keď spustili skladbu Ježiš, kde sa speiva „nebesá plačú“, spustila sa búrka. V dôsledku zlého počasia, neskorej nočnej hodiny a hordy divákov pod vplyvom alkoholu, polícia ukončila toto odvážne vystúpenie.
Takto vyzerala prvá verejná produkcia skupiny KIFOTH, ktorú si jej členovia nahrali a elektronicky vydali v roku 2015 pod názvom First time on public. Ako to v takýchto prípadoch býva, zasiahla náhoda a v kine, pred ktorým kapela vystupovala, mal obchod s CD nosičmi nadšenec, ktorý počúval presne tento žáner - electronic body music (EBM). Hudbu elektronického tela tvoria syntezátorové melódie so šestnástinkovou basovou linkou a bicími naprogramovanými v sekvenceroch. Dopĺňajú ju samplované zvuky z filmov, masmédií a rôznych kovových a industriálnych ruchov z tovární. Rev a spev upravený rôznymi krabičkami, od gitarových bustrov po vokálne procesory a digitálne echá. A toto chalani presne aj dávali. Majiteľa obchodu to tak zaujalo, že prišiel za nimi a povedal: „Ak nahráte v tomto duchu nové skladby, tak si založím kvôli vám hudobné vydavateľstvo a vydám vám CD“. A tak sa aj stalo, avšak až v roku 1999.
Mir Colon a Keyhead totižto rýchlo pochopili, že Slovensko je pre ich štýl príliš malé a v roku 1995 nahrali ďalší materiál s názvom Ebola, ktorý bol už naspievaný kompletne
v angličtine a vyšiel na kazete. Hneď po ňom skončilo nemecké vydavateľstvo VUZ records, ktoré však krátko po podpise zmluvy zbankrotovalo a s autorskými právami celý materiál skončil v šuflíku vydavateľstva. Avšak, aspoň titulná skladba Possessed by the right to modify sa dostala na nemecké CD kompilácie a aj vďaka dobrým hodnoteniam v nemeckých nezávislých časopisoch sa z nej stal klubový hit. V tom čase v bývalom Československu na tejto pôde fungovali v Čechách kapely Vanessa a Gun dreams. Na Slovensku The Dark, ktorí už vydávali v komerčných vydavateľstvách. Chlapík z obchodu v Piešťanoch splnil svoj sľub. Založil vydavateľstvo Front CD a KIFOTH bol prvý album, ktorý vydal. Album Spectaclebreakers, ktorý, tak ako ich predošlé skladby, kritizoval konzumný štýl, narážal na tabuizované témy ako drogová závislosť, potraty, eutanázia, testovanie na zvieratách... Tento postoj - otočiť sa v textoch realite čelom - vystihuje vlastne aj názov kapely. KIFOTH je skratka od Kneel in front of the executioner, čiže kľakni si pred kata. A prečo nie KIFOTE ale KIFOTH? Pretože kapela sa orginálne volala Kneel in front of the hangman.
Album vyšiel ako limitovaná edícia a hneď sa rozpredal. Ešte v tom istom roku vyšiel v reedícii v nemeckom vydavateľstve Out of line a keďže aj ten náklad nebol dostatočný, tak v licencii vyšiel album ešte tretíkrát, v americkom vydavateľstve Interbeat. KIFOTH sa zo dňa na deň dostal do sveta. Vydavateľstvo si ich cenilo a tak chalani okrem koncertovania v Čechách a na Slovensku absolvovali turné pod názvom Tierra electrica. Nightlinerom sa presúvali spolu s tour manažmentom a kapelami Hocico a Culture Kultur, noc čo noc 500km a za dvanásť dní odohrali desať koncertov v Nemecku a Holandsku.
Rok na to vydali album Fundamentum divisionis, ktorý prezetovali aj na festivale Wave Gothic Treffen v Lipsku, čo je najväčší event pre elektro a goth kapely. Vystupovali so skupinami ako Front 242, Front line assembly, Dive a Die Krupps. V rokoch 2000 a 2001, kedy sa na festivale prezentovali, prešlo jeho bránami počas víkendu 70 000 ľudí a na šiestich pódiách tam hralo vyše stovky kapiel.
KIFOTH v roku 2001 už hral v prime time. Od tej doby sa stali pravidelnými účinkujúcimi na indsutriálnych festivaloch u nás a v okolitých krajinách. Ich energická, „krvavá“ show s rôznymi rekvizitami a drsnou videoprojekciou, korešpondujúcou s textami skladieb, má svojskú atmosféru. Na pódium si pozývajú na hosťovanie živých muzikantov, či už bubenníka alebo gitaristu, v závislosti od toho, ako upravia aranže na živé hranie. A stalo sa aj to, že po koncerte v poľskej Poznani muzikanti skončili v cele predbežného zadržania.
Album Fundamentum divisions z roku 2000 bol hudobne a zvukovo ťažší. V textoch poukazoval na vývoj chemických zbraní a nezmyselnú vojnu v Iraku. Videoklip skladby Clandestine and formidable kritizuje politiku Georga Busha mladšieho. Tento štýl nešiel do portfólia vydavateľstva Out of line a tak podpísali zmluvu s americkým vydavateľstvom Vendetta music, kde vyšli nasledovné dva albumy Acerbity Torrent (2007) a Violence Corporation (2010), ktoré boli publikované aj elektronicky na iTunes, čo bolo ešte pred 10 rokmi pre slovenské kapely dosť neobvyklé. Druhý menovaný album, opäť veľmi kritický či už skladbami Fateway, kde počuť opäť vysamplovaného Georga Busha ml., alebo skladbu Jihad, kde už v tom čase upozorňujú na hrozby medzinárodného terorizmu, tiež zaznela téma politickej manipulácie a propagandy.
Medzičasom sa na pultoch objavil aj ich nezrealizovaný CD debut Ebola, ktorý nakoniec vyšiel v roku 2003 vo vydavateľstve VUZ records a po vypredaní v roku 2012 vyšiel ešte raz v elektronickom vydaní.
Album Violence Corporation koncertne predstavili aj v Bratislave ako predkapela pre skupinu Nitzer Ebb, v Prahe spolu s Combichrist a v Budapešti, ako predskokani svojho vzoru, skupiny Skinny Puppy.
Po sedemročnej odmlke, počas ktorej KIFOTH odohrali niekoľko koncertov, pracovali na remixoch rôznych skupín, či už slovenských kolegov, ale aj kolegov zo svetovej scény. Mir Colon, nekompromisný spevák a autor väčšiny textov a Keyhead, autor hudby a programátor sa vracajú opäť na scénu. Tentokrát pod krídlami EK Product vydávajú svoj siedmy radový album ako rozsiahlu správu o svetovej spoločnosti.
Album #Extensive report opäť otvorene vyčíta nezmyselné čerpanie prírodných zdrojov a biznis s nimi. Vyjadruje sa k internetovej manipulácii, kybernetickej vojne, nedostatku zdrojov pri náraste populácie, ku globálnym klimatickým zmenám, či elektronickému smogu.
Hudobne a zvukovo duo pokračuje v evolúcii ich albumov. Štýlovo nové CD opäť zapadá do elektronicko - industriálnej polohy, kde si môžeme vypočuť kovové údery na ťažkú dobu v skladbe Idealist cogitation, elektronické šumy v inštrumentálke Global warming či filtrované analógové arepgiá v Crude oil. Technicky sa však posúvajú ďalej, či už štruktúrou skladieb, ale aj vo zvukovom vrstvení. Album vytvára typickú temnú dystopickú atmosféru, kde sa hádajú katastrofické a hlukové sample s orchestrami syntezátorov. Ako to býva u KIFOTH zvykom, skladby nie sú stavané na individuálne počúvanie, ale fungujú hlavne ako celok. Album je veľmi kompaktný a prenesie poslucháča na hodinu do iného sveta. Ponúka mu už po siedmykrát možnosť kľaknúť si pod katovu sekeru a vypočuť si ortieľ, ktorý čaká tento svet.
JURAJ SOMOLÁNYI
Foto: autor