MAREK RAKOVICKÝ * Na pol ceste s Lavagance (rozhovor)

Skupina Lavagance po desaťročnom pôsobení na slovenskej hudobnej scéne vydala nový album Halfway To The Grave. Pri tejto príležitosti sme položili frontmanovi kapely Marekovi Rakovickému niekoľko otázok. Rozhovor vznikol on-line, počas Marekovho pobytu v USA.

 


Marek Rakovický

Ako vznikal váš nový album Halfway To The Grave? Na mňa pôsobí veľmi cieľavedome, necítiť na ňom nič zo Slovenska, nič z neho nevytŕča, cítiť, že detaily sú premyslené do bodky. Možno sa mýlim. Ako u vás prebieha proces tvorby piesní?

Piesne vznikali v priebehu piatich rokov, zaznamenávali sme ich demá a pri nahrávaní sme ich počúvali a vyberali z nich tie správne verzie. Keďže išlo o dlhší časový záber, sú tam zaznamenané rôzne emócie. V podstate sa piesne vyvíjali celkom prirodzene, priveľa premýšľania nad nimi sa nekonalo, skôr počúvanie a následné tvorenie. Náš nový album tvorí celistvú výpoveď jedného obdobia kapely, kedy sa stali rôzne udalosti a tu dostali priestor sa opäť odohrať. Myslím, že môžem povedať, že išlo o prirodzené uzatvorenie jednej dekády pôsobenia skupiny Lavagance. 
 

Váš predchádzajúci album produkoval Eddie Stevens. Prizvali ste si aj k práci na tomto novom albume tiež nejakého producenta „zvonku“.

Teraz sme spolupracovali s viacerými koproducentmi, Maxom Šramekom z Little Beat, Petrom Krčulom a Olim Fillnerom z Folx a Tomášom Löbbom z Fresh Out Of The Bus. Pre každého umelca je dobre mať pohľad z odstupu a spomenutí producenti nám ho sprostredkovali.

 

Vystačili ste si pri nahrávaní s „kmeňovou“ zostavou Lavagance, alebo ste prizvali na spoluprácu nejakých hostí?

Mali sme tam, samozrejme, aj hudobných hostí, Maxo Šramek spieval v Rising Hurts, Daniel Kapitán v Make Me Smile, sláčikový kvartet v Rising Hurts nahrával Janko Kružliak a Spectrum Quartet, dychy aranžovali a nahrávali Jozef Chorvát, Samuel Šimek, Stanislav Ryban. S bicími nám okrem Róberta vypomáhali Martin Valihora, Jozef „Dodo“ Praženec a Martin Zaujec, s pianom Michal Kuric a Jakub Tvrdík. Perkusie nám v dvoch skladbách nahrával Tono Gúth, takže hostí sme mali nakoniec dosť. 

 

Čo tento album znamená pre teba osobne?

Nový album je pre mňa isté uzavretie jednej životnej etapy. V rôznych úsekoch je v ňom zachytených asi šesť rokov života nás a našej kapely. Som rád, že sme to dotiahli až sem a chcem poďakovať chalanom a svojej žene za to, že stáli pri mne. Album je venovaný pamiatke môjho milovaného brata Peťa.

 

Páči sa mi váš nový klip, ktorý ste točili v Moskve. Existuje nejaký presný zámer prečo v Moskve?

S nápadom ísť točiť klip do Moskvy prišiel náš dvorný režisér Braňo Špako, ktorý chcel pôvodne točiť ľudí s extrémami, ľudí, ktorí jedia sklo a podobne. Keď browsoval na internete, našiel bláznivých Rusov robiť bláznivé kúsky a rozhodlo sa: ideme do Moskvy, prečo nie, aspoň niečo uvidíme. Zažili sme tam ale kultúrny šok, bolo tam tak krásne a cítili sme sa tak bezpečne, že sme sami neverili. Príjemní ľudia, ktorí vedeli presne kde je Bratislava, čo je Slovensko, vedeli celú našu históriu a brali nás ako svojich bratov. To sme nezažili nikde na svete. V spojení s tým nádherným mestom to bol pre nás veľmi silný moment a určite sa tam radi vrátime.

 

A ako ste sa pri tejto skladbe dostali k spolupráci s Danielom Kapitánom?

Daniel Kapitán je tiež „akcia“ Braňa Špaka, ktorý nás na neho upozornil, keď ho videl spievať niekde v Bratislave na ulici. Keďže ja nespievam r'n'b a počúvam Franka Oceana, bol som z neho natoľko unesený, že nám na novom albume spieva hneď v dvoch veciach.

 

Spomínam si, že vašu kapelu som začal registrovať v spojitosti s kapelou Cliché a Parou, s ktorými ste absolvovali šnúru koncertov. Ako to vyzerá s vaším koncertovaním v blízkej aj vzdialenejšej budúcnosti?

Hej, to bolo naše prvé turné na jeseň 2006 a dopadlo výborne: veľa srandy, veľa ľudí, dobré koncerty. Tam sme sa zoznámili aj s naším súčasným bubeníkom Róbertom Dandom, ktorý vtedy bubnoval s Cliché. Čo sa týka súčasnosti, odohráme festivaly a na jeseň budeme mať turné spolu s Prešporskými Junákmi.
 

lavagance
Lavagance

Na stránke lvgncstudios.com som si pozrel celkom pôsobivý zoznam mikrofónov, ktorými disponuje vaše štúdio. Ktorým dávaš prednosť ako spevák a ako producent? Čo používaš na vystúpeniach ako spevový mikrofón?

Čo sa týka štúdiového spevu je to hlavne Telefunken CU 29 Copperhead a Neumann CMV 563, oba sú lampové a oba majú v sebe lampu Telefunken. Copperhead má Telefunken EF95/6AK5 a Neumann ec 92, ktorý znie ako starý U 47. Ja osobne používam hlavne Neumann, pretože môjmu hlasu dodáva attitude. Telefunken je viac neutrálny a zamatový, vhodný pre pop music, spieval na neho napríklad Adam Ďurica a Zuzka Smatanová, ale aj Majkovi Spiritovi sa veľmi páčil. Na live spev teraz používam Shure SM 58 Beta, má dobrý charakter a jasnosť, používal som aj Audix OM 6,5 aj 7, Sennheiser e845 Condenser, ale nakoniec som vždy skončil pri Shure Beta.

 

Čím snímaš aparát ako gitarista pri živom hraní a čím v štúdiu?

Live aparát snímame klasickou Shure 57, asi 2cm od stredu membrány, v štúdiu tiež 57, ale striedame ju s Heil PR30, keď chceme väčší room, tak ešte aj s ribbonom – používam obyčajný t.bone RB 500, ktorý spraví vždy správnu robotu.

 

Na videách ťa vidno s oranžovou lubovou gitarou, mohol by si nám aj o nej čo to povedať? Je to tvoja favoritka?

Tá gitara je Aria FA80 a je jedna z mojich najobľúbenejších, ktorú som používal dosť často na hranie live aj na nahrávanie do štúdia. Teraz mi ale pribudla Gibson Epiphone SG z roku 2001, tiež veľmi dobrý kus. Ešte mám Fender Jag-Stang, hybrid medzi Jaguarom a Mustangom, custom Kurta Cobaina, a tieto tri gitary na albumoch striedam. 

 

Teraz tráviš čas v Kalifornii. Zbieraš tam nové podnety, relaxuješ alebo zdokonaľuješ jazyk, či je za tým niečo iné?

Doteraz sme boli v Kalifornii, Arizone a Nevade, mám so sebou dron s kamerou, takže veľa točím. Už sme však spolu s mojou americkou rodinou presunuli na Floridu, tentoraz sme veľa cestovali, veľa videli, a celkovo sme prešli deväť štátov, čo v tebe vždy zanechá určitú stopu. Pre mňa je to inšpirácia, jazyková, hudobná aj kultúrna. 

 

Ďakujem za rozhovor!

 

DUŠAN PAPP

 


 
Článok patrí k časopisu: 
Súvisiace články: