PreSonus StudioLive 16.0.2!

 

presonus

 

Dostal sa mi „pod pazúry“ veľmi zaujímavý mixážny pult nižšej cenovej kategórie od firmy Presonus, najmenší model série StudioLive. Je určený ako na live produkciu, tak aj na nahrávanie v malom štúdiu. Podelím sa teda s vami, čitateľmi časopisu Nový Populár, o svoje dojmy z testovania tohto zariadenia.

 

Jedná sa o digitálny mix v konfigurácii osem mono vstupov a štyri stereo vstupy (preto to číslo 16 v názve, máme dohromady 16 kanálov) a štyri samostatné Aux zbernice. Stereo kanály majú v mono režime mikrofónny preamp, preto máme k dispozícii celkovo dvanásť mikrofónnych vstupov. Koncepcia routingu pultu je jednoduchá, šestnásť kanálov do masteru neobsahuje nijaké podskupiny, nie je teda možné vytvárať group submixy, napríklad rytmika, vokály (preto tá nula v názve, nula podskupín). Pult obsahuje taktiež digitálne efekty dostupné v dvoch interných efektových zberniciach, do ktorých môžeme poslať signál z ktoréhokoľvek kanálu. Pult umožňuje FireWire pripojenie k PC alebo Mac, vďaka ktorému je možné použiť ho ako základ pre malé nahrávacie štúdio.

 

Prečo práve digitálny mix?

Lebo má napriek malým rozmerom veľké možnosti práce so zvukom v porovnaní s analógovými konzolami. Verím, že veľa praktických muzikantov a zvukárov, ktorí si zvykli na digitálne konzoly, by už nechcelo robiť krok späť a vláčiť na koncerty okrem mixu aj hromadu externých procesorov, prácne ich káblovať dohromady s pultom, nastavovať hromady parametrov a krútiť gombíkmi úrovní. A po koncerte celú tú elektráreň zase rozoberať a baliť, to je tiež neobľúbená činnosť, hlavne ak ide o akcie typu „zahráme niekde v klube dve - tri hodiny“.

            Pre tieto účely je malý digitálny mix hotový balzam na ubolenú dušu zvukára, ktorému predtým nadávali, ako sa mu zasa nepodarilo v tom zhone nastaviť dobrý zvuk. Teraz  príde na pľac, načíta v skúšobni do bodky vypiplaný preset a má za sekundu „nazvučené“, všetko je „ako z CD“, každého dobre počuť, gitaristovi sedí úroveň odposluchu, spevák má správne nastavený ekvalizér aj reverb, klávesák má správne nastavený pomer medzi obomi svojimi synťákmi, atď... Taktiež muzikanti sú šťastní, že sa konečne môžu namiesto rozčuľovania nad zlým zvukom plne sústrediť na svoj výkon na pódiu. Koncept typu „digitálny pult + kompaktné PA“ sa preto stáva čoraz obľúbenejším ako medzi amatérskymi zoskupeniami bez zvukára, túžiacich po kvalitnom zvuku, tak aj medzi profíkmi, ktorí už jednoducho odmietajú mrhať drahocenným časom a sú prakticky ihneď po rozbalení aparátu pripravení na produkciu.

Fat Channel

„Základným kameňom“ tohto mixu je tzv. Fat Channel. Je to vstupná sekcia, ktorá je k dispozícii na každom kanáli, obsahujúca všetky dôležité nástroje pre prácu so zvukom. Nájdeme tam high pass filter na odrezanie subsonického hluku, trojpásmový parametrický ekvalizér s preladiteľnými frekvenciami, kde možno zapnúť či vypnúť jednotlivé pásma, kompresor dynamiky, expander (teda noise gate), limitér, možnosť zapnúť fantómové napájanie pre ktorýkoľvek mikrofónny vstup, a taktiež možnosť obrátiť fázu signálu o 180 stupňov, čo sa môže zísť napríklad pri problémoch s napískavaním mikrofónov v problematických priestoroch. Posledné štyri stereo vstupy je možné prepínať medzi módmi mono/stereo tlačidlom Stereo Link, defaultne sú nastavené ako mono (a možno ich teda použiť pre mikrofón).

            Práca s Fat Channelom je jednoduchá, stačí si zvoliť príslušný kanál tlačítkom Select. Číslo sa objaví na LED displeji a hneď možno krútiť „kolieskami“ parametrov jednotlivých sekcií, aktivovať ich či deaktivovať príslušnými tlačidlami. Nastavené úrovne sa zobrazujú v LED stĺpcoch, aktívne tlačidlá dávajú o zapnutí funkcie vedieť podsvietením, po opätovnom stisnutí tlačidlo zhasne a funkcia sa vypne. Jediné, na čo si musí bývalý užívateľ analógu zvyknúť je to, že sa dá nastavovať ekvalizér (a ostatné veci vstupnej sekcie, ako trebárs dynamický processing) v jednom okamihu vždy len na jednom kanáli! Na štelovanie ekvalizéra na dvoch vstupoch naraz môže rovno zabudnúť. Ale to je normálne pre všetky digitály a v praxi to nepredstavuje problém, zvlášť keď táto zdanlivá „neflexibilita“ je bohato nahradená možnosťami uložiť si kompletné nastavenia do presetov, kopírovať nastavenia kanálov jeden do druhého, atď ...

            Na ľavej strane pultu nájdeme stĺpec tlačidiel, kde je možné zapnúť ovládanie oboch interných FX zberníc,  štyroch AUX zberníc (po aktivácii je možné nastaviť pre každý kanál hodnotu Send  pre zbernicu kolieskom panorámy) a taktiež 31-pásmového grafického ekvalizéra, ktorý ovplyvňuje celkový mix a môže prísť veľmi vhod pri hraní v problematickej sále (ale treba s ním vedieť aj citlivo narábať).

 

Master sekcia

Master sekcia vpravo dole má k dispozícii štyri fadery pre Aux zbernice a jeden hlavný master fader, rovnako ako ovládacie prvky pre obe efektové zbernice, pre Solo funkciu a pre Talkback. Pri tejto funkcii by  som sa bližšie pristavil. Je to užitočná vec pre komunikáciu zvukára s hudobníkmi na javisku či v nahrávacej miestnosti, kde môže dávať pokyny do odposluchu. Takisto je možné alternatívne použitie tejto funkcie, ak hudobníci používajú in-ear odposluchy a cítia „oddelenosť“ od diania v hľadisku, je možné cez tento vstup dodávať do odposluchov „hluk obecenstva“ snímaný osobitným mikrofónom.

            Vpravo hore sa nachádza ovládanie efektovej časti a pamäťových funkcií mixpultu. Odtiaľ je možné meniť druh a nastavenie efektov FX A a FX B. Efektov je dostatočný počet na bežné použitie, jedná sa o rôzne delaye a reverby, prakticky každý zvukár si nájde požadované efekty na live použitie. Ich kvalita je výborná, sú prirodzené a v mixe vkusne dopĺňajú signál, nemenia farbu originálu, ani z neho nerobia zliaty chemický maglajz. Rovnako sú v tejto časti  prítomné aj  prvky na ukladanie a vyvolávanie „scén“ - kompletných nastavení pultu, kde je možné nastaviť, čo všetko sa má ukladať do „scény“, je možné scénu pomenovať, atď.

            K pultu je dodávaný aj software pre Mac aj PC, trojica aplikácií - na štúdiové nahrávanie, na live recording a na vzdialené ovládanie pultu cez tablet či notebook. Všetky parametre je možné riadiť taktiež cez MIDI. Bohužiaľ, seriózny test aplikácií by bol nad rozsah tohto článku.

 

A teraz trochu kritiky

Ak som doteraz chválil, teraz budem tvrdý a nemilosrdný. Tomuto mixpultu chýba do dokonalosti v danej kategórii zopár vecí, ktoré by výrobca mal napraviť. V prvom rade si myslím, že tento mix by si zaslúžil 100mm motorické fadery namiesto 60mm nemotorizovaných. Pokiaľ vyvolám preset, šable ostanú tam, kde boli a ja keď chcem niečo zmeniť (napríklad pri výmene kapely na pódiu) a nestratiť orientáciu, vedieť ako to bolo predtým, musím si pozrieť nastavenie úrovní cez tlačidlo Locate.  Presnému nastaveniu potom nepridáva ani to, že je fader krátky a milimeter hore-dole už vie urobiť divy, hlavne pri mixovaní viacerých nástrojov. Moja posledná výhrada smeruje k absencii Scribble Strip displayov nad každým faderom (ako to má trebárs stará dobrá Digi002), alebo aspoň možnosť nadefinovania mena šable, ktoré by sa zobrazovalo na dispeji pri jeho zvolení, čo by eliminovalo potrebu písať zmazateľným fixom názov vstupu nad každým kanálom ako na analógu. Tieto prvky by posunuli pult úplne inde a pritom by iste nejak extrémne nezdvihli cenu zariadenia.

            Ale to sú len subjektívne dojmy rozmaznaného užívateľa, ktoré na skvelý zvuk tohto pultu nemajú vôbec vplyv. Testoval som ho na kompaktnom PA značky HK Audio, ktoré „mixu nič neodpustí“ a bol som skutočne spokojný. Nezanedbateľná je aj výhoda kompaktnosti a to, že v analógovej podobe by sa ekvivalentný systém dosť ťažko prenášal a jeho ovládanie by bolo neporovnateľne ťažšie.

Michal Kyseľ

 

 

Základné charakteristiky

- 8 mono mic/line vstupov Class A XMAX preamp

- 4 stereo linkové vstupy s mikrofónnymi vstupmi Class A XMAX

  na kanáloch 9,11,13,15 - celkovo 12 mic vstupov

- 4 auxy (post/pre)

- 60mm fadery

- 2 interné efektové jednotky (reverb, delay)

- FatChannel na každom kanáli (comp, eq, gate, limiter, phase, HPF, stereo link)

- 31-pásmový grafický EQ na hlavnom výstupe

- 16x16 FireWire audio rozhranie

- ukladanie a vyvolávanie scén

- softvér pre záznam, produkciu a diaľkové riadenie

- ovládanie hlavných parametrov po MIDI

- možnosť ovládania z iPadu a iPhone

 

Distribúcia: Disk Multimedia * www.disk.cz * Cena: 30 990 Kč / 1 216 €

Článok patrí k časopisu: