ROLAND AIRA SYSTEM-1

Začiatkom tohto roka som postrehol novú reklamnú kampaň Japonskej značky Roland k sérii produktov AIRA. Keďže sa spočiatku hovorilo len o bicom module TR-8, ktorý ešte na prvý pohľad vyzeral ako lacná digitálna prerábka starého analógového automatického bubeníka, nevenoval som tomu ďalej pozornosť. Neskôr som však v hudobninách objavil celú produktovú radu AIRA, vrátane syntetizátora System-1, basového modulu TB-3 a hlasového efektu VT-3. Vyskúšal som jeden produkt za druhým a z celej série ma najviac oslovil práve syntetizátor System-1.

 

Aira System-1 topNadšenie, sklamanie, pochopenie

Keď skúšate nástroj v hudobninách alebo na výstave, nedá sa hneď všetko dobre otestovať a rozhodnúť sa, či je to ten správny model pre vás. Pri System-1 som mal zmiešané pocity, no od začiatku som vedel, že minimálne stojí za podrobné otestovanie v mojom štúdiu a vyskúšanie pri hraní s kapelou. Od prvého zapojenia až po prvé riadky tejto recenzie to bola cesta plná nadšenia, ale aj sklamania. Poďme sa teda venovať konkrétnym veciam ktoré mi učarovali, objektívne opísať nedostatky a poukázať na možnosti ich riešenia.

 

Čo je vlastne AIRA System-1?

V skratke je to moderný, kompaktný 100% analog-modeling syntetizátor s digitálnymi vymoženosťami dnešnej doby. Je to znovuzrodenie kultového analógu Roland System 100 (System 700) a ako tvrdí sám výrobca, nejde len o prerobenie starého nástroja do nového šatu, ale o ďalší stupienok v oblasti elektronického zvuku. Najprv som tomu presne nerozumel, ale po pár dňoch som pochopil, že ide skutočne o niečo nové a významné. Musím ale aj povedať, že je čo vylepšovať ale v každom prípade ide o veľmi zaujímavý nástroj.

 

Základné vlastnosti a určenie

System-1 je analog-modeling syntetizátor so štyrmi oscilátormi (OSC 1, OSC2, SUB OSC, Noise OSC). Tieto sú ešte vylepšené o 3 nové typy vlnových foriem a dokážu vygenerovať skutočne masívny zvuk. Ďalej jednoduchý a neprogramovateľný arpeggiator, vylepšený o novú funkciu Scatter, ktorá dokáže pomocou 10 odlišných fráz robiť zo zvukom skutočné divy v reálnom čase. Nechýba LFO oscilátor, ktorý môžete podobne ako Delay synchronizovať s tempom a MIDI. Zvuk môžete ďalej upravovať filtrami v rozpätí -12dB až -24dB, nezávislým high-pass filtrom, ďalej AMP sekciou, kde sa nachádza aj „deštrukčný“ efekt Crusher, a nakoniec efektmi Reverb a Delay.

Keďže ide o kompaktný (ľahký a spratný) cenovo dostupný kláves, nemá zmysel kritizovať jednoduchšie možnosti tvorby zvuku, ale hlavne arpeggiátora a efektov. Na tento nástroj sa dívam ako na kompromis vhodný do štúdia aj na koncerty a ako na nástroj, s ktorým sa naučí rýchlo pracovať aj nováčik v oblasti analógovej syntézy zvuku.

Pri produkcii a improvizácii sa potrebujem čo najskôr dopracovať k zvuku ktorý hľadám, nie točiť ovládačmi dovtedy, kým sa mi stratí hudobná myšlienka. Preto mi na tvorbe a úprave zvuku nič extra nechýba. Samozrejme producenti, ktorí si vyrábajú svoj zvuk celé dni, alebo aj týždne na komplikovanejších zariadeniach, sa môžu sťažovať, ale tých nepovažujem za cieľovú skupinu pre System-1.

Tento nástroj je vhodný pre laikov, začiatočníkov, pre producentov, ktorí chcú obohatiť svoju výbavu o kompaktný nástroj s analógovým zvukom a nevyhodiť pri tom tisícky eur. Je to výborná vstupenka do sveta tvorby vlastného zvuku. Ale pozor, nechcem tým povedať, že ide o hračku. Je to seriózny nástroj čo do zvuku, dizajnu, továrenského spracovania a k tomu s profi digitálnymi možnosťami prenosu zvuku a dát do DAW. Takže v tomto smere mierne nedostatky Rolandu odpúšťam, pomer cena/možnosti a určenie je podľa môjho názoru vhodná.

 

Roland Aira System-1 angeleVážnejšie nedostatky a hľadanie riešení

AIRA System-1 disponuje klaviatúrou s 25 klávesmi, ktorá ale nemá dynamiku a ani aftertouch. Na klaviatúre sa síce veľmi dobre hrá (bez väčšej námahy rýchlo a presne), ale nerozumiem, prečo boli tieto dve základne vybavenia (každého aj lacného klávesu) vynechané. Napadá ma jediné vysvetlenie a to, že cieľom bolo vytvoriť zvukový modul obohatený o jednoduchú, kompaktnú klávesnicu na ktorej sa efektívne hrá. Tak isto je na trhu veľa profi synth modulov, ktoré majú dokonca aj jednoduchšiu klaviatúru bez dynamiky. Riešením je zapojiť dynamickú MIDI klaviatúru ale aj tak si myslím, že je to škoda, pretože System-1 má kvalitný MIDI prevodník a svojou veľkosťou sa dobre zmestí na pracovný stôl pred monitor, kde by sa dal používať ako Master controller pre VST nástroje alebo iné HW mašinky.

Ďalší nedostatok je pomerne nízka kapacita (8) používateľských presetov (v režime System-1), čo je moja nočná mora pri analógoch, nakoľko možnosti zvuku sú tu široké a „natočiť“ znova ten istý zvuk zaberie dosť času. Ako producent v tom vidím komplikáciu, pretože často potrebujem opraviť nejakú stopu s tým istým zvukom, pričom zvukov už len v jednom projekte môže byť viacero. Túto logiku značky Roland tak isto nechápem, pretože spraviť napríklad 8x8 presetov by nevyžadovalo väčšie úpravy. Dúfam, že v ďalšej aktualizácii firmware to Roland doplní, tak ako v tej poslednej doplnil možnosť zálohovať si presety na počítač cez USB pripojenie alebo spätne si ich nahrať do System-1. Funguje to jednoducho, ako pri USB pamäti. Druhé riešenie je (tak isto možné len po najnovšej aktualizácii firmware) poslať všetky aktuálne parametre zvuku ako MIDI (Batch) informáciu do DAW programu stlačením jedného tlačidla. Táto funkcia sa volá Snapshot. Obe sú ale trochu pracné, takže absenciu viacerých presetov som musel tiež predýchať.

Je tu ešte jedna, možno nie pre každého podstatná funkcia, ale mne osobne dosť chýba možnosť určiť vzorkovaciu frekvenciu v USB režime, kedy System-1 funguje ako zvuková karta. Tu je možné využívať len frekvenciu 96kHz, čo je pre bežne používanie dosť vysoká hodnota. Zvukové nahrávky tak zaberajú veľa miesta v pamäti a pri slabšej konfigurácii počítač nemusí stíhať spracovať také kvantum dát v reálnom čase. Ideálna by bola aspoň možnosť prepnúť medzi 44,1kHZ a 96kHz. Riešením (nutnosťou) je mať výkonný počítač a veľkú pamäť.

 

Roland Aira System-1 back

 

Čo ma dostalo

Ostatné nedokonalosti, či jednoduché možnosti tvorby zvuku sa dajú odpustiť, nakoľko samotný zvuk nástroja je skutočne unikátny, masívny a korešponduje s cenou. Vyskúšal som všetky dostupné synťáky v tejto cenovej kategórii a System-1 u mňa jednoznačne vedie. Jeho charakteristický zvuk ma doslova dostal a stále sa ho neviem nabažiť.

 

Ďalšie vychytávky v skratke:

 

  • SCATTER - originálne vylepšenie arpeggiatora, je to niečo ako skrečovanie zvuku

 

  • tri nové typy vlnových foriem (SAW, SQUARE, TRIANGLE) ktoré tvoria neskutočne masívny a moderný zvuk

 

  • veľmi kvalitný audio a MIDI prevodník - žiadny šum, ale hlavne digitálny brum ktorý sa mi často objavuje pri iných nástrojoch (napr. TC Helicon VoiceLIVE2, Clavia Nord) pri bežnom zapojení napríklad na koncerte, pri slučke s USB

 

  • možnosť aktualizovať firmware a tak vylepšovať, rozširovať funkcie

 

  • možnosť vytvoriť USB prepojenie a naraz synchronizovať tempo, posielať audio dáta a obojsmerne posielať MIDI informácie

 

  • zvukový výstup je taký silný a čistý, že nie je potrebné vôbec používať Gain a sila zvuku sa nestratí ani na vstupe so slabším predzosilňovačom

 

  • jednoduchosť, prehľadnosť a intuitívne rozmiestnenie ovládacích prvkov nástroja – nie je potrebný žiadny manuál

 

 

Novinka Plug-out

Žiaľ oficiálne spustenie funkcie Plug-out pre System-1 som pre túto recenziu nemal možnosť otestovať, ale na základe dostupných informácií na stránke výrobcu a oficiálnych videí na Youtube skúsim aspoň popísať o čo ide. Plug-out je novinka, funkcia špeciálne vytvorená pre System-1. Uvedená bola 25. júla vydaním prvého virtuálneho nástroja SH-101, ktorý by mal byť vernou kópiou rovnomenného analógového kultového nástroja Roland SH-101. K zakúpenému nástroju dostanete produktový kľúč na aktiváciu SH-101, ktorý si je treba stiahnuť cez internet. Výrobca postupne vydá aj ďalšie virtuálne kópie úspešných modelov značky Roland, tie však budú spoplatnené.

S funkčného hľadiska ide o jednoduchú ale dômyselnú funkciu, kedy Systém-1 slúži ako ovládač pre plug-in na PC alebo MAC (VST), pričom jednotlivé vytvorené zvuky, model virtuálneho nástroja je možné poslať späť do nástroja Systém-1, odpojiť sa a hrať bez použitia počítača. Pre tieto importované nastavenia je tu špeciálne tlačidlo Plug-out a v tomto režime môžeme použiť tiež 8 presetov, čo spolu s režimom System-1 poskytuje spolu 16 presetov.

 

Záver

System-1 je zaujímavý a moderný produkt. Aj keď na ňom badám niekoľko nedostatkov, považujem ho za jeden z prelomových. Dúfam, že séria AIRA a jej idea produktovej rady sa bude postupne vyvíjať a zlepšovať. Na záver už len: System-1 je možné synchrónne prepojiť s ostatnými produktmi AIRA, kde ako súčasť celku nadobúda iný rozmer. Avšak rovnako dobre využitie má aj ako samostatný nástroj.

 

Text a zvuková ukážka: Marcel Vén * facebook.com/marcelven

 

 

Distribúcia: DAN distribution * www.roland.sk * Cena: 499 € 

Roland Aira System-1 sound sample

Článok patrí k časopisu: