Dnes sa budem venovať testovaniu ostatnej novinky od firmy Arturia, konkrétne 88-klávesovej verzii kontroleru z produktovej línie Keylab Essential. Táto produktová línia je akousi „Lite verziou“ kontrolerov Keylab, pričom v „dospelej“ línii Keylab boli aj doteraz v ponuke tri klávesové varianty, teda 49 a 61 klávesov s plastovou „synťákovou“ mechanikou a 88-klávesový variant s kladivkovou klavírnou mechanikou.
88-klávesový variant série Essential je tak nie len novinkou na trhu, ale aj novinkou v tejto produktovej línii. Vzhľadom na to, že pod označením Essential výrobca ponúka lacnejšie varianty kontrolerov z pohľadu ich stavby či výbavy, je to presne tak aj pri tomto 88-klávesovom variante. Zatiaľ čo všetky ovládacie prvky a ich rozmiestnenie sú totožné s modelom Keylab Essential 61, v prípade klaviatúry ide o úplne nový typ. Nejedná sa totiž o plnohodnotnú vyváženú kladivkovú mechaniku, ako to je v prípade Keylab 88 MkII, ale skôr o synťákovú mechaniku, ktorá kladie trochu vyšší odpor, ako mechanika vo verziách 49 a 61. Rozsah 88 kláves a fakt, že klávesy sú z prednej strany plné vzbudzujú dojem, že ide o kladivkovú klavírnu mechaniku, v skutočnosti tomu tak nie je, čo je ale vzhľadom na cenovú kategóriu tohto kontroleru pochopiteľné. Viac o klaviatúre v samostatnej sekcii tohto testu.
Design a popis
Ako som už v úvode napísal, ovládacie prvky a ich rozmiestnenie sú úplne totožné s verziou Keylab Essential 61, rovnako aj telo nástroja je vyhotovené z rovnakého bieleho plastu. Rozdiel je v spodnej časti nástroja. Základňa tohto modelu, do ktorej je ukotvená klaviatúra je vyhotovená z plechu. Konštrukcia nástroja je pevná. Horný plastový panel sa po zatlačení naň v strede mierne prehýba, čo je vzhľadom na dĺžku pochopiteľné. Nie je to však nič dramatické. Celkovo dizajn nástroja detailne kopíruje produktovú líniu Essential, vrátane imitácie dreva na bočniciach. Do tohto lacného a pre mňa trochu gýčového detailu som si už rypol v predchádzajúcich testoch, tak to už radšej nechám tak.
Samotné telo nástroja má pomerne jednoduché tvary. Je to v podstate „doska“. Pri pohľade z ktorejkoľvek strany vidíme samé pravé uhly, žiadne výstrelky vo forme množstva skosených hrán v rôznych uhloch sa nekonajú – čo je z môjho pohľadu len a len dobre. Všetky konektory sú na zadnej strane a všetky ovládacie prvky sú umiestnené na vrchnom panely nástroja. Pod jeho spodnou hranou je už len klaviatúra.
Ovládací panel
Ovládacie prvky horného panelu sú rozmiestnené do logických sekcií. Úplne vľavo je koliesko na ohýbanie tónu (pitch bend) a koliesko modulácie. Vedľa nich sú 2 tlačidlá na zapnutie režimu Chord a tlačidlo transpozície, pod nimi dve tlačidlá na posun po oktávach. Nasleduje tlačidlo na voľbu MIDI kanálu (v kombinácii so stlačením niektorej z kláves) a potom tlačidlo na voľbu MAPY prednastavených kontrolerov (v kombinácii so stlačením niektorého z padov). Vedľa je sekcia ôsmich dynamických padov s rôznofarebným podsvietením (podľa zvolenej funkcie, alebo režimu). Za nimi nasleduje sekcia ovládania DAW. Okrem klasických tlačidiel Štart/Pauza, Stop, Záznam, Rýchly posun vpred a vzad a Loop módu je tu ešte tlačidlo funkcie UNDO, tlačidlo spustenia metronómu, tlačidlo režimu záznamu Punch a tlačidlo pre uloženie DAW projektu.
V strednej časti ovládacieho panela je sekcia, ktorá je prioritne určená na ovládanie priloženého softvéru Analog LAB, ktorý obsahuje v súčasnej verzii 17 rôznych simulácií nástrojov a celkom 6500 zvukov. Táto sekcia okrem displeja obsahuje tlačidlá na výber kategórie zvukov alebo ich výberu pomocou filtra, tlačidlá plus a mínus na listovanie v zozname zvukov po jednom kroku a najväčším centrálne umiestneným prvkom v tejto sekcii je otočný ovládač (encoder) s funkciou tlačidla na potvrdenie výberu.
V pravej časti horného panelu je sekcia ktorá obsahuje v rade 9 encoderov a pod nimi 9 ťahových potenciometrov (faderov). Tieto slúžia prioritne na ovládanie hlasitosti a ostatných parametrov mixu v DAW, alebo ovládanie rôznych parametrov samotných plug-in nástrojov, či už obsiahnutých v balíku Analog Lab, alebo iných, ktoré práve v projekte DAW používate. K výberu funkcií týchto ovládačov slúžia tri tlačidlá umiestnené pod sebou na ľavej strane tejto sekcie.
Klaviatúra
Ako som už napísal v úvode tohto testu, nejedná sa o kladivkovú mechaniku. A hoci jej vzhľad to evokuje a muzikant to pri pohľade na 88 kláves tak trochu aj očakáva, skutočnosť je o dosť iná. Pocitovo to je vlastne „synťáková“ plastová mechanika (ak použijem slangový výraz, ktorému každý klávesák porozumie). Samotný výrobca na svojej stránke charakterizuje klaviatúru takto: „88 note, velocity sensitive keyboard with hybrid synth-piano feel“. Na inom mieste výrobca informuje o tom že klaviatúra je čiastočne, resp. polovyvážená.
Neviem, čo presne by mal vystihovať popis hybrid synth-piano feel, pretože, to sú dokopy skĺbené dva úplne odlišné svety, nuž ale papier s marketingovým popisom znesie všeličo.
Keďže nejaké detailnejšie informácie o mechnike neposkytuje ani samotný výrobca, nejedná sa teda zjavne o žiaden konkrétny model niektorého známeho výrobcu klaviatúr a tento typ klaviatúry je v prípade produktov Arturie použitý prvý krát.
Pocitovo je to klasická plastová mechanika s gumenými kontaktami bez funkcie Aftertouch. Samotný chod mechaniky je v celej dĺžke zdvihu konzistentný bez výraznejšej bočnej vôle, s pomerne presne definovaným dorazom, a rýchlym spätným chodom po uvoľnení a bez výraznejšieho „klopotania“ či už pri stlačení na doraz, alebo návrate do základnej polohy. K chodu mechaniky ešte doplním, že z nej mám trochu „pružinový“ pocit. Podobný som mal pri kontroleroch Akai, ale tam bol tento pocit tak výrazný, že sa dalo hovoriť doslova o pružinovom posilňovači prstov. V prípade tejto mechaniky nie je ten pružinový efekt tak výrazný a s odporom, ktorý táto mechanika kladie sa dá naučiť žiť. Viem si predstaviť hrať na ňu rýchle sóla, alebo komplikovanejšie basové linky a samozrejme všetky synťákové pady a pod. Myslím že sa s ňou dá prežiť aj hra partu elektrického piana. Silným kompromisom je hra zvukom akustického piana, v prípade, že je hráč zvyknutý hrať na kladivkovej mechanike. Keď vezmem do úvahy, že v skutočnosti nejde o klavírnu mechaniku, ale o klasickú plastovú, môžem ju po mechanickej stránke hodnotiť ako to lepšie, čo v tejto cenovej kategórii kontrolerov na trhu je. Toľko k mechanickej časti.
Poďme ale kontroler pripojiť cez MIDI k inému nástroju a pozrieme sa na to, ako táto mechanika vysiela von dáta o dynamike. To je druhá polovica príbehu. Cez MIDI pripájam môj Roland FA-08 na ktorom hrám v kapele väčšinou pianové party a tak mám zvuk napočúvaný v celom dynamickom spektre, so všetkými jeho nuansami v rámci zmien dynamiky. Som zvyknutý na jeho kladivkovú mechaniku, takže samozrejme vnímam fyzický rozdiel v hre, ale celkom príjemne ma prekvapuje, že kontroler nemá tendenciu veľmi rýchlo prebehnúť do vyšších dynamických úrovní. Pri troche cviku a sebakontroly viem v pomerne veľkom dynamickom rozsahu hru kontrolovať, čo bežne človek zvyknutý mlátiť do kladivkovej mechaniky po prechode na plastovú jednoducho nezvláda. Len ten pocit autentickosti hry na akustické piano sa odohráva len sluchom. Pod prstami cítim pružiny. Na dosiahnutie optimálneho nastavenia dynamického priebehu je možné pomocou softvéru Arturia MIDI control center na kontroleri nastaviť tri krivky priebehu dynamiky: lineárny, logaritmický a exponenciálny. Rovnako si človek môže doladiť reakciu na dynamiku na pripojenom HW alebo SW nástroji, takže po tejto stránke dokážeme nastaviť všetko tak, aby bol plne využitý dynamický rozsah na prípadné zvukové nuansy potrebné napríklad na vernú simuláciu akustického piana či iných zvukovo komplexných nástrojov. Po troche laborovania je výsledok celkom uspokojivý. Horšie to už je s pocitom pri hre klavírneho partu. Tomu sa žiaľ nepribližujeme ani náhodou, čo ma privádza k druhej časti subjektívneho hodnotenia tejto klaviatúry a to je akási, nazvem to prehnane, filozofia použitia takejto mechaniky v 88-klávesovom kontroleri. Obyčajne pri 88-klávesových mechanikách uvažujeme pri ich využití v dvoch rovinách. Prvú som už popísal, teda je to uľahčenie hry pianového partu, dosiahnutie lepšej dynamickej kontroly a autentickejšieho pocitu z hry v prípade, že sa jedná o kvalitnú kladivkovú mechaniku. Táto mechanika, však taká nie je.
Druhá rovina využitia takejto mechaniky je napríklad pri live koncertoch ako masterkeyboard kontroleru, kde si rozdelíme klaviatúru na viacero partov, tým priradíme rôzne zvuky na rôznych MIDI kanáloch a môžeme takto ovládať viacero HW alebo SW nástrojov, alebo ich kombináciu. Tu sa ale predpokladá, že samotný kontroler umožňuje definovať viacero zón klaviatúry na rozdielnych MIDI kanáloch. A to tu žiaľ možné nie je. Samozrejme, že sa to dá do určitej miery obísť a nastaviť si zóny s rôznym rozsahom na strane nástrojov, ktoré MIDI dáta prijímajú. Je to však ďaleko prácnejšie a práca s takýmto setupom je veľmi neintuitívna a pri live nasadení aj neefektívna. Druhá možnosť je použiť len SW nástroje. Napríklad priložený Analog Lab, momentálne vo verzii 4. Lenže ten umožňuje nastaviť len 2 zóny, čo je na dnešné pomery pramálo a tak neostáva hráčovi nič iné, len siahnuť po inom SW riešení, ako napríklad MainStage. Tento, nazvime to výbavový, respektíve SW handicap sa týka všetkých kontrolerov od Arturie a kritizoval som ho už v predchádzajúcich testoch. Arturia by sa mohla trochu poučiť od konkurencie.
Aj v tejto druhej rovine využiteľnosti 88-klávesového kontroleru má Arturia výrazný hendikep. Pritom práve nízka hmotnosť priam predurčuje tento kontroler na použitie na koncertoch. Je to škoda. Chápem výrobcu, že do kontroleru zabudoval tú istú elektroniku, ktorú používa aj v svojich ostatných kontroleroch, ale tým pádom vnímam tento nástroj naozaj len ako doplnenie portfólia.
Zadný panel
Na zadnej strane sa nachádzajú 4 konektory: vstup pre napájací adaptér (nie je súčasťou balenia), USB konektor, vstup pre Sustain pedál a MIDI Out v podobe DIN konektora.
Čo je v balení
Tu je to jednoduché. V krabici nájdete samotný nástroj, USB kábel a obálku s registračnými kartami pre stiahnutie a zaregistrovanie dodávaného softvéru: Arturia Analog Lab 4 (aktuálna verzia), Ableton Live 9 Lite a Grand Piano Model D od UVI.
Inštalácia
V prípade, že toto je váš prvý produkt od Arturie, ktorý si budete registrovať, je treba si najprv na stránke arturia.com vytvoriť svoje užívateľské konto. Tu si následne zaregistrujete zakúpený produkt. V jeho detaile v záložke Resources potom uvidíte všetky softvéry a dokumenty na stiahnutie, ktoré k danému nástroju patria. Okrem samotného Analog Lab 4, je treba ešte stiahnuť a nainštalovať Arturia Software Center, ktorý slúži na prehľad o nakúpených a stiahnutých verziách jednotlivých programov, driverov k nástrojom, alebo ich firmvéru. Zároveň vás toto centrum upozorní vždy na novšiu verziu niektorého z týchto súborov, resp. programov. Musím povedať, že toto má Arturia celkom slušne vymyslené a ich Software Center funguje skvele. Ďalšia vec dôležitá na stiahnutie je MIDI Control Center. To je aplikácia, ktorá funguje ako jeden spoločný editor pre všetky HW zariadenia od Arturie. Opäť len môžem podotknúť, že funguje bezchybne. Vždy po pripojení niektorého z kontrolerov ma upozorní na novšiu verziu firmvéru, ktorý si môžem ihneď stiahnuť a automaticky nainštalovať do nástroja. Ako som už spomenul, jeho hlavnou funkciou je editovanie parametrov jednotlivých ovládacích prvkov a vytváranie ovládacích máp pre kontrolery. Takto vyrobenú mapu môžete potom mať uloženú ako zálohu vo vašom počítači a rovnako ju môžete uložiť na vybranú pamäťovú pozíciu v nástroji.
Funkcionalita, spolupráca s Analog Lab a DAW
Po nainštalovaní vyššie spomenutých aplikácií a pripojení USB nástroj ožije a na prvý krát všetko funguje ako má. Po spustení Analog Lab, voľbe pripojeného kontroleru na spodnej lište v okne Analog Lab a zvolení mapy pomocou Padu č. 1 (mapa pre Analog Lab) môžete s vopred prednastavenými kontrolermi ovládať výber zvukov a ich parametre. Musím pochváliť, že centrálna ovládacia sekcia určená výhradne na ovládanie nástroja Analog Lab funguje veľmi dobre, ovládanie je logické a rýchlo sa s ním zžijete. Samotný Analog Lab je nabitý celkom slušnou zásobou zvukov klasických syntetizátorov, veľkým množstvom experimentálnych zvukov, ale aj zvukov klasických nástrojov, ako akustické Grand Piano, Elektrické piano, Organ a pod. V samotnom programe je možná len ofsetová editácia niektorých parametrov zvuku. Ak máte zakúpený niektorý z nástrojov balíka V Collection (aktuálne verzia 7), Analog Lab umožňuje jeho plnú editáciu. Opäť môžem len povedať, že to funguje dobre.
V prípade, že chceme ovládať ľubovoľné DAW, použijeme k tomu Mapu 2 a v DAW nastavíme typ ovládača na Mackie Control a MIDI porty nasmerujeme na Arturia Keylab Essential. Od toho momentu funguje sekcia pre ovládanie DAW a pomocou faderov a encoderov na pravej strane môžeme ovládať parametre mixpultu v DAW.
Kontroler Arturia Keylab Essential 88 som okrem MIDI prepojenia testoval aj s inštaláciou Analog Lab 4 na systéme WIN 10 aj na Mac OS 10.13.4. V oboch prípadoch bez problémov. Kontroler som vyskúšal aj v spojení s iPadom prostredníctvom CCK a aj v tejto konfigurácii všetko fungovalo ako malo. Kontroler som testoval v tomto prípade s aplikáciami Korg Module a Ravenscroft 275.
Záver a hodnotenie
Z testovaného kontroleru som mal celkovo dobrý pocit. Kvalitou spracovania a výbavou ide o produkt zodpovedajúci danej cenovej kategórii (349,-Eur). Myslím si, že najmä čo sa týka kvality a možností pribaleného softvéru, je pomer cena/výkon (resp. výbava a funkčnosť) viac než priaznivý. Využitie takéhoto kontrolera so všetkými vyššie popísanými vlastnosťami, ale aj obmedzeniami, je už len na užívateľovi. Ako všade, aj tu sú veci, ktoré by mohli byť urobené inak, alebo funkcie ktoré mi chýbajú, ale ako som už uviedol v recenzii, viaceré z nich sú v tejto kategórii pochopiteľné. Do záverečného hodnotenia v podobe kladov a záporov ich ale uvediem.
PLUSY:
- jednoduchý ale funkčný design nástroja
- logické sekcie ovládacích prvkov v prehľadnom členení
- kvalita prevedenia ovládacích prvkov
- slušná plastová „synťáková“ klaviatúra na danú cenovú kategóriu s rozsahom 88 kláves
- kompaktné rozmery, nízka hmotnosť
- dobrá softvérová výbava a jej dokonalé zladenie s kontrolerom
MÍNUSY:
- využiteľnosť tohto typu mechaniky, vzhľadom na obmedzené možnosti samotného kontrolera
- krátka dráha ťahových potenciometrov len 30 mm (daň za kompaktné rozmery)
- chýbajúci Aftertouch (myslím, že do nástroja tohto typu jednoducho patrí)
- kontroler nepodporuje SysEx
RÓBERT HUBEK
Distribúcia: Melody * www.melodyshop.sk * Cena: 349 €