Máme tu dva powermixery, teda mixážne pulty so zabudovaným zosilňovačom určené pre live použitie, ktoré reprezentujú oba mantinely jednej výrobnej aj typovej série. Na jednej strane výkon a výbavu a na strane druhej kompaktné a praktické riešenie. Oba sme mali možnosť vyskúšať aj naživo a tak sa v teste budeme venovať skôr osobným skúsenostiam než ich popisu, tak aby si tí čo potrebujú vedeli vybrať pre svoj účel vhodnejšieho kandidáta.
Ozvučovaniu sa venujem príležitostne, keď sme občas pri vystúpeniach odkázaní sami na seba. Nebudú to teda poznatky erudovaného zvukára, ale hudobníka, ktorý sa musí vedieť postarať o seba aj svojich kolegov (a nie vždy sa mu to podarí na 100%). Pre tento typ určenia sú podobné zariadenia koncipované a hoci profesionálni zvukári používajú skôr prostriedky z vyššej cenovej kategórie, v mnohých prípadoch by za predpokladu kvalitnej obsluhy porovnateľne dobre poslúžil aj niektorý z powermixov tejto série. Začnime s tým, ktorý z danej dvojice reprezentuje skôr Goliáša než Dávida.
PMP 1680 S
Veľký výkonom a výbavou, no v porovnaní s inými modelmi podobných vlastností je PMP 1680 S predsa len o poznanie skladnejší a ľahší. Zosilňovače triedy D, ktoré obsahuje sú výkonné, pritom ľahké a neprodukujú toľko tepla. Tým pádom klesajú aj nároky na chladenie a powermix má veľmi tichú prevádzku. Jemný šum ventilátoru vo väčšom priestore zaniká úplne. Výkon 2 x 800 W je viac než dostačujúci aj pre väčšie puby alebo exteriér. Ak je niečo na tvrdení, že výkon (resp. výkonová rezerva) sú cestou ku kvalitnému zvuku, potom PMP 1680S sa po tejto ceste k cieľu úspešne približuje. Je to však podmienené zvládnutím jeho bohatej, nie celkom intuitívnej výbavy, ako aj dobrým usporiadaním pódia. Ukázalo sa, že pri danom výkone je viac než vhodné umiestniť reprobedne na stojanoch skôr pred mikrofóny, než v jednej línii s nimi, preto k PMP-čku odporúčam zaobstarať si aj dva menšie aktívne reproboxy na odposluch. Taktiež nastavenie zvuku z miesta za reproduktormi (predpokladajme, že kapela nemá zvukára a jeden z členov potrebuje mať powermix poruke na pódiu aj počas produkcie) si vyžaduje dvoch ľudí – jedného čo ovláda, druhého v hľadisku čo počúva. Spätnej väzbe pomôže predísť prehľadná funkcia FBQ a 7-pásmový grafický EQ pre každý výstupný kanál (LED-ka signalizujúca feedback bliká na každom jeho tiahle). Každá z ôsmich zberníc (z toho dve stereo) disponuje vlastným účinným trojpásmovým EQ. Početné množstvo ďalších praktických funkcií korunuje zabudovaný efektový procesor so 100 efektmi v dvoch nezávislých sériách. Ku každej zbernici tak môžete primiešať želaný pomer z jedného, druhého, alebo oboch navolených efektov, prípadne ich medzi pesničkami „mjutnuť“ nožným prepínačom.
Pri bohatých možnostiach ako si zvuk nastaviť a upraviť pre daný priestor, ktoré sa profi zvukárovi môžu javiť ako elementárne, ale bežný užívateľ potrebuje na oboznámenie čas a know-how, by si mal záujemca premyslieť, či ich naozaj využije. Osobne považujem za najväčšie plus tohto zariadenia jeho výkon a pritom (resp. práve vďaka tomu) aj prirodzený silný a čistý zvuk. Ďalšie výrazné plusy sú konektivita, relatívne nízka váha a kompaktné rozmery. Že vás pri tom všetkom cena nezruinuje, to je už len čerešnička na torte.
Zariadenie odporúčam pre početnejšie amatérske alebo poloprofi kapely, ktoré hrávajú dosť často na to, aby si na jeho obsluhu zvykli. S podporou odposluchou s týmto powermixom zvládnu aj väčšiu, resp. stredne veľkú, adekvátne hlučnú prevádzku.
PMP 500 MP3
Toto zariadenie by sa dalo nazvať malý zázrak. Ultra kompaktný powermixer s výkonom 500 W (alebo 2 x 250 W) je vhodným pomocníkom pre sólistov (či už akustických, alebo napríklad klávesových), rôzne duá, alebo iné, skôr komorné kombinácie, prípadne aj na nehudobné použitia (vernisáže, príhovory...). Čo do výbavy je 500 MP3omnoho striedmejšie než 1680 S, no vzhľadom k jeho niekoľkonásobne menšej ploche pôsobia ovládače primerane. Z ôsmich kanálov sú štyri kombinované mic/line a dva stereofónne linkové. EQ pre jednotlivé zbernice je iba dvojpásmový, zato však účinný a v praxi dostačujúci. Namiesto stovky efektov je tu iba jediný reverb, no ten svojou kvalitou dokazuje, že menej je niekedy viac. Celkové ovládanie je prehľadné a intuitívne. Z modernejších prvkov je tu USB rozhranie na prehrávanie MP3 súborov z kľúča a tiež funkcia Wireless ready. Výkon vystačí na menší a stredne veľký priestor. S pódiovým nastavením sa treba trochu pohrať kvôli spätnej väzbe, lebo PMP 500 MP3 nemá žiadnu funkciu na jej eliminovanie, ale pri troche snahy sa to dá. Aj toto zariadenie má výstupy pre odposluchové monitory, čo sa príležitostne dá využiť obrátene – keď napríklad prídete do priestoru, ktorý má vlastné PA, ale neprehľadný mix na nevhodnom mieste. Pri koncerte v zvolenskej Starej radnici sme takto využili miestne do publika nastavené aktívne reprobedne, pripojili ich na výstup PMP 500-ky pre monitoring a vlastné, menšie pasívne reprobedne, ktoré napájal zosilňovač nášho powermixu, sme využili ako podlahový odposluch. Pomery sa dali nastaviť príjemne a všetko dopadlo ok.
Každý muzikant pozná ten otravný proces balenia, nosenia, nastavovania – hlavne nič nezabudnúť! Zariadenie typu powermixer nás pri tom aspoň čiastočne odbremení, špeciálne také, ktoré sa pri výkone 2 x 250 W zmestí do krabice od topánok a váži iba 3 kg. Kvalita výsledného zvuku závisí od mnohých premenných – počnúc reprobedňami, daným priestorom, celkovým nastavením a manipuláciou a v neposlednom rade aj od zdrojov zvuku. Zabudovaný MP3 prehrávač síce nedosahoval s reprobedňami Samson kvalitu audiofilskej reprodukcie, ale ozvučenie gitár, spevu a huslí bolo farebne aj dynamicky OK. Cena zariadenia o to viac.
MARTIN CHROBÁK
Distribúcia: BaSys * www.basys.sk * Cena: 210 € (PMP 500 MP3), 536 € (PMP 1680 S)