Fyzický predaj hudobných nosičov vlani na Slovensku výrazne vzrástol, je za tým aj zvýšený záujem o vinyly

vinyl

 

Slovenský hudobný trh zaznamenal v roku 2016 výrazný, až 14-percentný nárast fyzických predajov nosičov. Značný podiel na tom majú vinylové platne. Ich podiel na fyzickom predaji sa medziročne zvýšil na 9 percent. Vyplýva to z údajov, ktoré zverejnila česká pobočka IFPI (Medzinárodná federácia fonografického priemyslu), ktorá zastrešuje aj Slovensko. Zvýšený záujem o LP platne registrujú aj samotní predajcovia. Podľa Pavla Maruščáka z bratislavského obchodu Dr. Horák, kým v roku 2015, kedy sa prvý raz objavil zvýšený dopyt po vinyloch, predal v obchode asi 400 LP, v roku 2016 to bolo už 1600 kusov. "Na predaj malo však vplyv aj otvorenie novej špeciálnej predajne na Laurinskej ulici," pripomenul. Na LP si ľudia "u Horáka" najviac kupovali skupinu Para, Vec, Le Payaco, Hex, Billy Barman, Beatles, Pink Floyd, Led Zeppelin, Doors, Nick Cave, Radiohead. Cena vinylu je pri tom asi o tretinu vyššia ako CD. Kto si ich teda kupuje ? "Starí štamgasti, ktorí hudbu neustále počúvajú a mladí, ktorí objavili jej zvuk v inom formáte, než MP3," konštatuje Maruščák. Tržby hudobného priemyslu dosiahli vlani na Slovensku 9,3 milióna eur. V porovnaní s rokom 2015 vzrástli o jedno percento. Veľkú časť príjmov (43 %), tvorili ale prevádzkové práva, rozdeľované Slovgramom.



Pri samotnom predaji hudby zaznamenali oproti fyzickým predajom nosičov pokles digitálne príjmy, a to o sedem percent. Bolo to najmä z dôvodu utlmenia spolupráce medzi streamingovým servisom Deezer a Telekomom. Aj napriek nepriaznivému výsledku zostáva streaming najperspektívnejším príjmovým zdrojom. IFPI odhaduje, že ku koncu roku 2016 si niektorý zo streamovacích servisov platilo 40.000 fanúšikov, pričom tento počet každý mesiac výrazne rastie. Najúspešnejším servisom sú pritom Spotify a Apple Music. IFPI očakáva v roku 2017 nárast digitálnych príjmov a ich definitívnu prevahu nad príjmami
za kúpu fyzických nosičov. Čo sa týka predajov, na Slovensku má stále silnú pozíciu domáca hudba. Nahrávky slovenských interpretov priniesli 30 % príjmov. Asi dvomi percentami sa na predajoch podieľala vážna hudba a celých 68 predstavujú nahrávky zahraničných umelcov.

Vedúcu pozíciu na slovenskom hudobnom trhu obhájilo vydavateľstvo Universal Music nasledované ďalšími dvomi nadnárodnými spoločnosťami Sony Music a Warner Music. Najpredávanejším domácim albumom bol R. Muller a jeho 55 a zahraničným Mettalica Hardwired...To Self-Destruct.

(údaje o predaji sa vzťahujú k obdobiu jar 2017)

 



Ako je to v ČR

Podľa IFPI tržby v ČR dosiahli vlani 733 miliónov Kč (asi 27,1 milióna eur). V porovnaní s rokom 2015 došlo k jednopercentnému poklesu. Bolo to spôsobené znížením príjmov z prevádzkových práv vyberaných Intergramom. V ČR na rozdiel od Slovenska poklesli fyzické príjmy o 3 percentá, naopak, digitálne o 3 percentá vzrástli. Najperspektívnejším príjmovým zdrojom je jednoznačne streaming, ktorý vzrástol o 14 percent. IFPI odhaduje, že na konci roku 2016 si platilo niektorý zo streamovacích servisov 110 000 fanúšikov. Aj v ČR podobne ako na Slovensku zaznamenávajú stále sa zvyšujúci záujem po vinyloch. U našich západných susedov sa podiel vinylov na fyzických predajoch dokonca zvýšil na 17 %. Aj v ČR má silnú pozíciu domáca hudba. Nahrávky domácich umelcov priniesli 35 percent príjmov. Vážna hudba sa podieľala 5 percentami a 60 percent predstavovali  nahrávky zahraničných hviezd.

 

JOZEF POLIAK

Foto: Petra Poliaková

Navštívte www.popular.sk/cd-shop

Článok patrí k časopisu: