Heil Sound PR 30 B * dynamický veľkomembránový mikrofón (test)

heil_sound_pr

Tento dynamický mikrofón s 1,5“ membránou, frekvenčným rozsahom 40 Hz - 18 kHz a kardioidnou charakteristikou s útlmom až do -40 dB je vhodný tak pre podcasting, ako aj pre široké spektrum použitia nielen v poloprofesionálnom domácom, ale svoje využitie nájde aj v štúdiu profesionálnom.

 

Pri zoznamovaní sa s mikrofónom v praxi asi nepotrvá dlho než si všimneme, že PR 30 je pri použití na záznam slova (či už hovoreného, alebo spievaného) pri svojej citlivosti a širšom frekvenčnom rozsahu náchylný k zvýrazneniu tlakových rázov P a B. Preto je dobré umiestniť pred mikrofón pop filter, i keď ani ten nemusí zachytiť všetko, prípadne rozprávať zblízka, no nie celkom osovo. Počas testu sa však ešte lepšie osvedčilo umiestniť mikrofón ďalej od úst. Pri jeho prirodzene nižšej sile signálu to však bolo možné za predpokladu dostatočne silného a kvalitného predzosilňovača. Pri nahrávaní akustickej gitary stačilo mikrofón nasmerovať oproti 12. pražcu (nie oproti otvoru ozvučnice, kde by tiež mohol hroziť boom efekt). V tejto polohe snímal všetky charakteristiky nástroja – farbu, auru, dynamiku i frekvenčný rozsah – verne a bez problémov.
heil_sound_pr30

Aj pri kratšej vzdialenosti od zdroja zvuku si digitálny záznam vystačil s predzosilňovačom štandardnej zvukovej karty (v tomto prípade NI Komplete Audio 6). Potenciál mikrofónu v plnom svetle sa však predstavil, až keď sme jeho signál posilnili germániovým mini predzosilňovačom Triton FetHead. Jedná sa o 4,5 cm dlhú prepojku, ktorá sa zaradí medzi mikrofón a kábel. Vo vnútri tejto kovovej trubičky sa nachádzajú obvody, ktoré po zapnutí fantómového zdroja podvihnú úroveň signálu o 29dB. Odrazu mikrofón krásne ožije aj z bezpečnej vzdialenosti pol metra, či viac. Pritom ak miestnosť nie je vyložene tunel s holými stenami, dozvuky a reflexie sú v pomere k hlavnému zdroju zanedbateľné. Mikrofón má kardioidnú charakteristiku, ale pomyselný kužeľ, z ktorého „počuje“ najlepšie, je pomerne ostrý, čo je pri snímaní jediného zdroja zvuku výhoda. Výhodou je to i pri nahrávaní bicích, kde sa pri správnom nasmerovaní dá predísť preznievaniu a účinne separovať napr. zvuk činelov od tomov. Pri väčšom vybudení mikrofónu môže dôjsť k nabraniu vyššej hladiny ambientných ruchov a šumu, a v prostredí plnom elektronického smogu aj k nabraniu brumu a ďalších rušivých vnemov rádiového typu. Voči prvému sa mikrofón bráni spomenutou smerovou charakteristikou a voči druhému pridaním humbuckingovej cievky k snímacej membráne. Vďaka tomu s ním môžeme nerušene pracovať v tesnej blízkosti PC monitorov v štúdiu, či v blízkosti neónových svetiel alebo iných elektrických zdrojov. K celkovej kvalite záznamu prispieva aj to, že PR 30 nemá tendenciu preznievať, ako niektoré inak kvalitné broadcasterské USB mikrofóny. Záznam hlasu, zvuku i nástroja skončí presne vtedy, keď aj zdroj a nezanecháva za sebou nepatrný zvukový chvostík na niektorej frekvencii. Čistota záznamu je popri univerzálnosti jednou z hlavných predností tohto mikrofónu.
 

heil_sound_pr30

Keď som pred rokmi začínal za skromných podmienok s domácim nahrávaním, pýtal som sa skúsenejších, aký jeden univerzálny mikrofón by som si mal zadovážiť, ak chcem aby čo najlepšie pokryl všetky možné potreby. Bol mi odporučený klasický Shure SM 58, ktorý dobre slúžil vtedy a naživo mi občas poslúži ešte aj dnes. Ak by mne dnes niekto položil podobnú otázku ohľadom jediného mikrofónu, myslím že Heil PR 30 by bola vďaka jeho univerzalite vhodná voľba. Hoci sa jedná o cenovo pomerne dostupný dynamický mikrofón, kvalitou a vernosťou záznamu sa môže porovnávať aj s drahšími kondenzátorovými (pričom od svojich dynamických predkov sa po technickej, zvukovej i užívateľskej stránke posunul výrazne napred), alebo aj s páskovými mikrofónmi, voči ktorým má tú výhodu, že lepšie znáša a bez degradácie prenáša aj extrémnejšie hodnoty SPL.  

heil_sound

Jeho použiteľnosť je široká - od záznamu ľudského hlasu (skôr v štúdiových podmienkach, naživo skúste radšej The Fin), cez akustické nástroje (gitary, dychy, klavír) až po hlasné gitarové kombá a bicie. Má príjemný teplý zvuk s fokusom na dobre artikulované stredové frekvencie, no bez zbytočného zadunievania. Nechýba mu detailnosť, nie však za cenu nepríjemne zvýraznených výšok. Kvalitné vypracovanie je popri tom všetkom už samozrejmosťou.

 

MARTIN CHROBÁK

 

Distribúcia: Melody * www.melodyshop.sk * Cena: 289 €

 

 

 

Článok patrí k časopisu: