Elektronickí bubeníci, v angličtine nazývaní „drum machines“, sú posledné štyri desaťročia populárnymi doplnkami hudobných producentov. Inšpirovali celé generácie nových žánrov a získali kultový status. Nedávna renesancia syntetizátorov postihla aj tieto bicie mašiny, ktoré sa opäť zjavujú v ruksakoch cestujúcich hudobníkov, na stoloch domácich aj profesionálnych štúdií a v neposlednom rade na pódiách živých vystúpení (nielen) elektronickej hudby. Sú cenovo dostupnejšie, kompaktnejšie a experimentujú s novými prístupmi ku tvorbe rytmov alebo syntéze zvukov. Niektoré sú zase priamo inšpirované predchodcami a vsádzajú na nostalgiu a rokmi overené zvuky a postupy.
Firma IK Multimedia sa za 23 rokov svojej existencie prepracovala od softvérových produktov, cez pestré príslušenstvo ku smartfónom až na výrobcu hardvéru. V roku 2018 rozvírili syntetizátorové vody vydaním ich prvého samostatného nástroja s jednoduchým menom Uno Synth. Spojením dobrého zvuku, priaznivej ceny a veľmi kompaktného tela zožal tento premiérový počin úspech u kritikov aj verejnosti. Nečudo, že sa inžinieri z talianskej Modeny rozhodli postaviť ich novú biciu mašinu na podobných princípoch.
Šasi je identická so syntetizátorovým bratom. Telo z pevného plastu, ktorý sa na zadnej strane zakrivuje do stojana skrývajúceho batérie. Predná strana je, až na sedem krútitok, úplne plochá. Celé ovládanie funguje ťukaním na dotykovo citlivý povrch, na ktorom sú predkreslené tlačidlá a blikajúce svetielka. Jednoduchý a moderný koncept, ktorý šetrí cenu, váhu a znižuje počet pohyblivých (a potenciálne pokaziteľných) častí. Nie je to však dotyková plocha ako na smartfóne a nereaguje so 100% presnosťou. Stáva sa, že niekedy nezareaguje na zjavný dotyk. V prípade bicej mašiny, na ktorej sa očakáva rytmické ťukanie, je to neodpustiteľný zdroj frustrácie. Plôšky na vyťukávanie rytmu sú šikovne rozdelené na dve polovice, ktoré predstavujú dve variácie sily úderu. Našťastie je možné pripojiť externý kontroler cez 3,5mm MIDI vstup a obísť vstavané pady, čo je zaručený recept proti šedinám a hluchým momentom pri živom hraní.
Vstupov a výstupov je prekvapivo dosť na malé telo: napájací micro B USB port (kábel pribalený, adaptér nie), MIDI dnu a von (na 2,5mm jackoch, redukcie pribalené), mono výstup, slúžiaci aj pre slúchadlá, a mono vstup pre pripojenie a spracovanie externého signálu. Oba zvukové konektory majú nanešťastie veľkosť 3,5 mm a tak na pripojenie do mixpultu alebo zvukovej karty je potrebná redukcia.
Zvukovou architektúrou sa radí Uno Drum medzi „lo-fi“ analógové/digitálne hybridy. Celkovo 12 nástrojov s 5 variáciami samplovaných zvukov. 6 z nich tiež s analógovou alternatívou (Kick 1 a 2, Snare, otvorená a zatvorená Hi-hat a Clap). Je to zaujímavý kompromis, ktorý spája tučný analóg tam, kde je potreba poriadny úder a komplikovanejšie zvukové vzorky tam, kde by bolo príliš komplikované vymýšľať obvody na syntézu.
Analógové zvuky znejú použiteľne a vo väčšine polôh aj príjemne. Kicky majú široký záber parametrov a dajú sa vytočiť do zaujímavých efektov hraničiacich s FM syntézou. Bohužiaľ, niektoré časti analógového obvodu neposlúchajú a tak občas počuť veľmi jemný, ale prítomný zvuk oscilátora, či FM moduláciu, ktorá nestíha meniť frekvenciu pri rýchlom striedaní dvoch Kickov, ktoré ju oba používajú. Snare nevybočuje zo štandardu a je možné na ňom okrem dĺžky, výšky a farby meniť aj filter šumu (zachrastenie po údere na bubon). Otvorená a zatvorená Hi-hat zdieľajú zvukový model, ktorý môže pre citlivejšie uši pôsobiť ostro a neopracovane. V neposlednom rade je príjemný a použiteľný Clap, ktorý aj napriek menšiemu množstvu parametrov znie vypracovane.
Samplový engine obsahuje 5 variácií na každý nástroj - okrem šiestich hore spomínaných sú tu naviac dva Tom-tomy, Rim (click), Ride, Cymbal a neodmysliteľný kravský zvonec. Nižšia kvalita vzorkov pripomína legendárne samplery z 80/90-tych rokov, kedy bola zvuková pamäť drahá a tak bolo nutné okresávať vzorkovacie frekvencie. Vtedy mali svoje čaro aj vďaka použitým komponentom (analógové filtre, prevodníky, atď.). V Uno Drum však toto spracovanie zvuku skôr vytŕča, než inšpiruje. Mnohé sample obsahujú nepríjemné vysoké frekvencie (aliasing), ostré hrany, digitálny šum a iné nezrovnalosti, ktoré by si vintage stroje nedovolili. Pri jednom-dvoch sa to dá odpustiť, no ak hrá celá mašina so všetkými nástrojmi naraz, výsledný mix je špinavý a v profesionálnej produkcii ťažko použiteľný. Obmedzené množstvo parametrov pri samploch (výška, dĺžka a typ) nepomáhajú s opracovávaním. Ak sa podarí nájsť vhodné kombinácie a nastavenia, je možné si ich uložiť do jedného z 99 kitov.
Dvojsečnou zbraňou je prítomnosť analógového kompresora a skreslenia. Čisté zvuky robia mohutnejšími a ostrejšími, ale taktiež dokážu zo zlého samplu spraviť ešte horší zvýraznením problematických častí. Externý vstup prechádza taktiež týmto processingom, ktorý mu dodáva úder, hrubosť, či efekt kompresie.
Dobré nápady sprevádzajú aj sekvencer. 1-64 krokov na pattern, 99 fráz (patternov) v pamäti a možnosť naskladania fráz do slučky v song-móde. Každý krok sekvencera môže obsahovať rôzne nastavenia daného zvuku (známe ako parameter Locking u iných nástrojov), ktorý je možné nastaviť ručne, alebo nahrať pri točení parametra. Praktické funkcie Roll (pravidelné opakované údery) a Scatter so 7 rôznymi štýlmi (loopovanie a rozhádzanie rytmu) oživujú jednoduché slučky do komplexnejších rytmických pasáží. Zaujímavá je funkcia „humanize“ imitujúca nedokonalosti ľudských bubeníkov. Niežeby bubeníci boli nedokonalí, skôr naopak - bicie mašiny sú príliš dokonalé, preto trochu nepravidelnosti nezaškodí.
Papierovo veľmi vydarený, v realite plný kompromisov. Po zvukovej stránke potešia analógové zvuky a ich možnosti, analógový kompresor a skresľovač. Hravý sekvencer s prvkami na živé improvizovanie, rôzne možnosti poľudštenia fráz a dostatočná pamäť. Bohatá konektivita, audio vstup (i keď tie nešťastné mini jacky...), možnosť napájania z USB a 4xAA batérií a ľahká, no robustná šasi.
Na druhej strane je tu rozporuplný digitálny zvuk, nedotiahnutá kvalita a výber zvukových vzoriek (PCM zvukov) a ich celková (ne)súhra. Frustrujúce dotykové plôšky, nepresný tempo knob, slabá výdrž batérie (1,5-2,5 hodiny) a nutný, nudný manuál plný chýb.
Konkurencia v cene Uno Drum (250€) je silná. Nový Korg Volca Drum je o stovku lacnejší a ponúka omnoho viacej možností práce s digitálnymi vzorkami (výmenou za neprítomnosť analógových zvukov). Arturia Drumbrute Impact je naopak drahšia o 50€ a aj napriek absencii digitálnej syntézy (a tým obmedzenejších možností) je zvukovo vypracovanejšia. Uno Drum je vhodný pre nováčikov aj ostrieľaných producentov, avšak kvôli svojim nedostatkom je obzvlášť dôležité vyskúšať si ho pred kúpou a zhodnotiť či výhody prevyšujú obmedzenia.
Kombinácia analógu a digitálu podčiarknutá funkčným sekvencerom je recept na množstvo skvelých hodín tvorením beatov. Neprehliadnuteľné kompromisy môžu byť prekážkou a len čas ukáže, ako sa používateľom podarí ich prekonať, či firme IK Multimedia opraviť novými „apdejtmi“. Uno Drum ako premiérová bicia mašina je odvážny počin a bude zaujímavé sledovať, ktorým smerom sa uberie ďalší vývoj.
Hodnotenie: 6 analógových bubnov z 10.
MAREK OSRMAN
DISK Multimedia • www.disk.cz • Cena: 5 590 Kč / 269 €