IRENA & VOJTĚCH HAVLOVI * Four Hands (recenzia albumu)

havlovi

IRENA & VOJTĚCH HAVLOVI
Four Hands

Animal Music

Album Four Hands vydalo umelecky vplyvné české vydavateľstvo Animal Music Petra Ostrouchova. Animal Music samo seba definuje ako „malé vydavateľstvo veľkých talentov“ a „hudobný domov pre vášnivých poslucháčov a tvorcov“. Vydanie Four Hands tieto slová potvrdzuje, rovnako, ako pozoruhodný zoznam výnimočných umelcov v portfóliu vydavateľstva. Svoj posledný album tam vydala aj Katarzia.

Legendárna hudobná dvojica – manželia Irena a Vojtěch Havlovci – patrí k vlajkovým lodiam klasickej českej alternatívy s koreňmi v hudobne mimoriadne plodných 80. rokoch bývalého Československa. Ich spoločný život zasvätený hudbe je natoľko prepojený, že ich treba vnímať ako jeden hudobný organizmus. V prvom období svojej tvorby od polovice 80. rokov sa zviditeľnili spoluprácou s výnimočným spevákom a skladateľom Oldřichom Janotom. Po roku 1990 začala etapa ich vlastnej samostatnej umeleckej aktivity. Prirodzená inklinácia k spiritualite ich viedla k viacerým návštevám Indie, kde sa inšpirovali tamojším folklórom a duchovnou hudbou. Vytvorili komplet 4. indických CD a nakrútili 4 originálne filmy o duchovnom živote Indie.

Vyznačujú sa svojráznym prístupom ku kompozičným postupom a interpretačným technikám. Vytvorili si vlastný ťažko zaraditeľný štýl, ktorý je však poslucháčsky vďačný.  Vo svojich skladbách používajú najmä violončelo, klavír, violu da gamba, ale aj zvony, tibetské misy a rôzne ďalšie nástroje.

Spolupracovali s mnohými významnými domácimi a zahraničnými osobnosťami, napríklad s bubeníkom Alanom Vitoušom, gitaristom Tony Ackermanom, flautistom Jiřím Stivínom, hráčom na šakuhači a ďalšie najmä japonské hudobné nástroje Vlastislavom Matouškom, ale aj tanečníkmi Karlom Vaněkom a Evou Černou, či výtvarníkom Radekom Pilařom.

Nahrali viacero profilových albumov, ktoré získali uznanie doma i v zahraničí. Intenzívna koncertná činnosť ich zaviedla do mnohých kútov Európy, Kanady, USA, Afriky aj Japonska.

Na albume Four Hands je 19 nových skladieb, v ktorých Havlovci hrajú na klavír a organ, niekedy spolu, niekedy oddelene, ale vždy štvorručne. Istú mieru výnimočnosti album nadobúda aj tým, že vychádza po 14-ročnej odmlke a len rok pred 40. výročím ich spoločného muzicírovania. K tvorbe ich inšpirovala výnimočná akustika Átria na pražskom Žižkove (bývalá kaplnka) a možnosť hrať naraz na organe aj koncertnom klavíri Steinway. Skladby sú charakteristické špecifickým havlovským meditatívnym repetitívnym minimalizmom, vrstvením melodiky a istou mierou improvizačnej voľnosti. Ak by som to mal zjednodušene k niečomu prirovnať, tak možno k minimalizmu Philipa Glassa, len krehkejšieho, meditatívnejšieho, zduchovneného špecifickou komunikáciou niekde „medzi nebom a zemou“ dvoch komplementárnych hudobných entít Havlovcov. Jedenásť skladieb je hraných štvorručne na klavíri, štyri štvorručne na organe a posledné štyri skladby sú pre organ a klavír. Treba povedať, že kombinácia organu a klavíra je zvukovo veľmi pekná.

RADO TIHLÁRIK: 70%

vojtech_havel
Vojtěch Havel 1962-2024