Hudobná scéna z Brna budí rešpekt. Prelína sa v nej skúsenosť s mladosťou, nostalgia s progresom, živelnosť s akademickosťou. Táto konštelácia sa spojila pri vzniku brnenskej kapely Jay Delver. Dohromady sa dala partia rôznorodých muzikantov s rozsiahlou žánrovou preferenciou. Zhodnú sa na tom, že ich tvorba je návratom ku koreňom organickej hudby so súčasným vplyvom. Debutový singel 6th Avenue Groove ukázal životaschopnosť, na ktorú nadviazala naživo nahrávaná LP Stop This Thing! Pokračovaním aj novým začiatkom je nová nahrávka Lonely Online Dragons. Pred vydaním prišla nečakaná prekážka a zároveň veľká výzva. Z kvinteta sa po odchode gitaristu a klaviristu Richarda zostava zoštíhlila na kvarteto: Jakub Urbánek (piano, saxofón, vokály), Daniel Vejmělka (gitara, vokály) Marek Šatara (basgitara, vokály) a Erik Hajtmánek (bicie nástroje). Výpadok jedného člena mal na skupinu dopad koncertnej úpravy repertoáru. „Viac sa hráme, improvizujeme, experimentujeme. V skladbách vznikol priestor, ktorý môže, ale nemusí byť vyplnený. Na koncerte je pre nás aranž iba odrazový mostík. Hlavne staršie skladby menia podobu takmer pravidelne,” zhodujú sa členovia skupiny Jay Delver. Obľubujú silné groovy, ktoré by však nemali pochovať melodickú linku. Pri tvorení melódie dávajú dôraz na jej zapamätanie aj vedenie do neobvyklých polôh. „Netvoríme hudbu s predstavou konkrétneho žánru, ale pop nám ako označenie vyhovuje. Každá skladba na albume sa uberá svojím vlastným smerom, je ťažké ich zjednotiť pod spoločnú vlajku. A pop nie je len Rytmus, ale aj Sting. Je to žáner, do ktorého sa veľa zmestí…“ Na novinke sa nachádza deväť skladieb, ktoré dopĺňa takmer pätnásťminútová rozprávačská kompozícia Lonely Online Dragon. Uzatvára konceptuálny príbeh Jaya Delvera, ktorému diagnostikujú onemocnenie, ktorým trpí veľká skupina dnešných ľudí. „Zámer bol napísať sprievodné slovo do bookletu. Malo to byť pár viet, ale nejak sa nám to vymklo spod kontroly. Vznikol tak príbeh o zákernej psychickej poruche a rôznych spôsoboch, ako sa z nej nedá vyliečiť. Podmaz je vystrihaný z nášho jamovania na skúšobni, ktoré si vždy nahrávame. Máme toho hodiny.“ Poctivá príprava sa prejavila na vyhraných aranžmánoch, vypiplanom zvuku a výsledkom je ich najucelenejší album. Na otázku, aký dlhý čas potrebovali na jeho skomponovanie a produkciu, odpovedajú: „Nahrávali sme na dve etapy. Prvé nahrávanie prebehlo už minulý rok a to sme ani netušili, že z toho nakoniec bude album. Nahrali sme štyri songy a vydali ich ako single. Tento rok v marci sme dotočili ďalšie štyri. Tri z toho sme už hrávali na koncertoch a stačilo trochu upratať aranž, jedna (Not What I`m Looking For) mala na albume premiéru. Na samotné nahrávanie sme sa pripravovali od nového roku. Mali sme na to len dva dni, takže všetko muselo byť perfektne naskúšané. Postprodukcia trvala ďalší mesiac a pol.“ Materiál sa dostal k dánskemu producentovi LMK, ktorý dohliadal aj na zvukovú revíziu. Nové kompozície teraz obrusujú na koncertoch prechádzajúcich klubov na letné festivaly. Kapelu si obľúbilo srbské publikum, kde vystúpili tesne pred Vianocami na koncerte pod hlavičkou Nu Sound Of Visegrad. V lete im bude zase patriť javisko na jednom z najväčších jazzových festivalov v Európe Nišville. „Na jazzové festivaly chodia ľudia, ktorí chcú hudbu naozaj počúvať. Nie je to lacná zábava, ako to sem-tam býva. Mohla by to byť naša krvná skupina, aj keď nie sme žiadni “džezmeni”. Hlavne teda dúfame, že doručíme dobrú show vnímavému publiku.“
Daniel Hevier ml.