Medzi autormi a kritikmi, či odbornými publicistami býva často neprekonateľná priepasť. O to vzácnejšie je, keď akademické prostredie obohatí zároveň aj tvorivý hudobník s vlastnou dlhoročnou skúsenosťou vo svetoch, ktorým sa venuje vo svojej publikačnej činnosti.
Julo Fujak má nekonečné hudobné aktivity. Koncertoval v mnohých štátoch Európy a USA, jeho skladby sú hrané u nás i v zahraničí. Bol členom alternatívnych rockových skupín Teória odrazu, Potopa a Otras (1988-1998). V rokoch 2000-2010 viedol hudobné experimentálne zoskupenie tEóRia OtraSu (SK/CZ) a spolupracoval s telesami The California EAR Unit (USA), Palinckx (NL/UK), Zloději Uší (CZ), Žena s blchou (SK) a s Jonom Roseom (AUS), Veryanom Westonom (UK), Franzom Hautzingerom (A), Zsoltom Sörésom (H), Ludivine Allegue (F), Vladimírom Mertom, Janou Lewitovou, Janom Kavanom, Mikolášom Chadimom - XAFOO, Davidom Šubíkom, Ivanom Acherom(všetci CZ), Mariánom Vargom, Zuzanou Homolovou, J. B. Kladivom, Braňom Jobusom, Petrom Katinom, Janou Ambrózovou, Andrejom Pleštinským v triu NE:BO:DAJ a inými. Jeho diskografia obsahuje viac než dvadsať CD, DVD, LP a MC titulov vydaných v našich (Hevhetia, Vlna, Animartis, Azyl) i zahraničných vydavateľstvách (Kunstradio Wien, Globus International a His Voice Praha).
Julo Fujak momentálne vydáva album „kaleidoSONICope!“ na ktorom, ako inak, účinkuje okrem Júliusa množstvo ďalších skvelých hudobníkov. Samotný album má 4 časti s 18 skladbami a nie je stráviteľný na prvé počutie. Zdanlivý príval akéhosi disharmonického zvukového chaosu a zvukov sa postupne mení do prepracovaného organizovaného diela modernej alternatívy a miestami mám pocit že aj do modernej vážnej hudby. Nie je to ani žiaden pesničkový album, i keď zopár trackov, hlavne v prvej časti, sa tak javí. Tu počujem aj vplyvy Franka Zappu a miestami Captaina Beefhearta. Miestami sa to celé prevaľuje až do freejazzu. Skvele zahraté a ešte lepší výsledný zvuk.
V druhej časti cítiť veľký prínos hostí do nálady albumu. Chadimov saxofón poznám už z diaľky a ani sa nemusím pozerať do bookletu, jeho pochmúrne nálady toto celé posúvajú hlbšie do undergroundu. Braňuškov spev tiež nemusíme nikomu predstavovať. J.B. Kladivo a jeho elektronika je super, úchvatné sú aj gitary Davida Kollara. Trochu ma na albume vyrušuje dlhé monotónne čítanie v skladbe „Oto v krčme“ a „Otov sen o dedovi“, ktoré je na podklade inak skvelých zvukových a ruchových kompozícií. Netradične biblické nálady a žalmy. V tretej časti sa dozvieme, aké všelijaké zvuky sa dajú vydolovať z vnútorností dvoch klavírov za 18 minút. V štvrtej najkratšej časti ide o nejaké celkové zhrnutie a ukončenie toho, čo sme doteraz už počuli. Príval zvukov, výkrikov, šumov avantgardnej hudby s tvrdými gitarami a jazzovou trubkou.
Možno sa niekomu niektoré z tých 18 skladieb zdajú byť dlhé, ale autor Julo Fujak toto vyriešil šalamúnsky a odporúča album počúvať v režime Random či Shuffle. V tom prípade náhodný výber jednotlivých trackov vám pripraví kopu nečakaných zvratov a prekvapení, striedanie avantgardy s hovoreným slovom či ruchu ulice a modernej vážnej hudby so zvukmi klavíra.
Pravdupovediac na prvé počutie som bol z obsahu tohoto albumu vcelku šokovaný, a to som za posledných 40 rokov mojej aktívnej činnosti v alternatívnych kruhoch počul naozaj všeličo, no postupným opakovaním a ďalším počúvaním sa poslucháč v tejto spleti zvukov, štýlov, ruchov, hlasov dokáže zorientovať a môžem potvrdiť, že album „kaleidoSONICope!“ je naozajstným kaleidoskopom alternatívnej hudby a pozoruhodný je hlavne pre náročného poslucháča.
***1/2
ĽUBOŠ DZÚRIK