Keď pred rokom Korg - jedna z momentálne najprogresívnejších firiem vyrábajúcich hudobné nástroje - ohlásila spoluprácu so spoluzakladateľom ARP Davidom Friendom s cieľom oživiť Odyssey, medzi muzikantmi a synth-nadšencami zavládlo prekvapenie a vzrušenie. Tento kultový stroj spolu s Minimoogom vládol v prvej polovici 70tych rokov na poli kompaktných syntetizátorov a mnohým slávnym menám dodával charakteristický, okamžite identifikovateľný zvuk v ich tvorbe. Poďme sa teda pozrieť na to, ako dopadol pokus Korgu oživiť legendu.
Korg sa zhostil tejto úlohy veľmi dôsledne a pristúpil ku kultovej značke s úctou – to je jasné od prvého momentu vybalenia stroja z krabice. Odyssey sa dodáva v priam luxusnom kufri, v ktorom okrem samotného syntetizátora je i napájací adaptér a pár patchovacích káblov. Rozhodne veľmi príjemný detail poteší najmä muzikantov, ktorí majú v pláne nástroj prenášať na pódium.
Rozmermi je nástroj menší než jeho predchodca, klávesy sú veľkosti ako pri Korg MS20 mini. Mechanické prevedenie je solídne, vrchný panel je plechový, spodná čast je z hrubého, pevne pôsobiaceho plastu. Korgu nie je čo vytknúť. Na zadnom paneli sú k dispozícii XLR a ¼'' výstupy, vstupy pre portamento a expression pedály, USB pre obojsmernú MIDI komunikáciu a séria CV vstupov a výstupov pre prepojenie s inými analógovými syntetizátormi.
Čo sa týka MIDI implementácie, nástroj, žiaľ, prijíma a vysiela len noty, klávesy nemajú prítlakovú citlivosť ani aftertouch – škoda.
Architektúra Odyssey, i keď to na prvý pohľad nemusí byť zrejmé, obsahuje niektoré špecifiká, ktorými ide nad rámec väčšiny v súčasnosti na trhu dostupných analógových syntetizátorov. Svojimi modulačnými možnostami, i keď v základe ide o klasický koncept “oscilátory, filter, obálky”, posúva Odyssey možnosti a hranice ďalej, než je obvyklé.
Základná štruktúra je samozrejme štandardná. Dva oscilátory (píla alebo pulz s variabilnou šírkou), šumový generátor, to všetko smeruje do LP rezonančného filtra, ďalej do HP filtra bez rezonancie. Nasleduje VCA - tu Korg oproti originálu pridal prepínač pre overdrive – saturáciu, nutno podotknúť, že veľmi podarenú. Pridá zvuku príjemné harmonické spektrá a obohatí jeho charakter - zmena je jemná, počuteľná najmä pri vyššej rezonancii filtra, rozhodne však pozitívna.
Pre modulácie sú k dispozícii 2 obálky– ADSR a AR a jeden LFO, ktorého frekvencia ide, žiaľ, len do 20 Hz, čo pokladám za jeden z mála nedostatkov tohto stroja. Naštastie tento nedostatok bohato vyvažujú modulačné možnosti, ktoré rozoberieme neskôr. Ďalej je k dispozícii ring modulator, kombinujúci oba oscilátory, ktorý vďaka tomu, že je Odyssey duofonický stroj (v prípade, že zahráte 1 tón, hrajú oba oscilátory, ak zahráte tóny 2, nižší je hraný prvým oscilátorom a vyšší druhým), dokáže sám o sebe docieliť pri hre 2 tónov súčasne zaujímavé zvukové farby. Na záver netreba zabúdať na Sample-and-hold sekciu, ktorej možnosti ďaleko prevyšujú to, na čo sme u tejto funkcie zvyknutí u konkurencie a rozhodne neslúži len na generovanie “náhodných” priebehov – povenujeme sa jej podrobnejšie neskôr.
Ešte než sa pozrieme na modulačné možnosti podrobnejšie, vrátim sa k sekcii oscilátorov. Tie majú pre mňa jeden drobný nedostatok – ladenie oktávy, ani jemné ladenie nemajú aretáciu – takže trafiť rýchlo presnú oktávu môže byť trochu problém - nepríjemne najmä pri hraní na pódiu. Je jasné, že Korg sa snažil držať predlohy čo najvernejšie, no myslím že v tomto detaile by neuškodil mierny odklon a aretáciu doplniť. Toto je však zároveň asi jediný nedostatok oscilátorovej sekcie, naopak, veľmi zaujímavou je možnosť oscilátor 1 prepnúť do režimu, v ktorom funguje ako LFO.
Každému oscilátoru je možné prepnúť režim medzi pílovým a pulzným, s variabilnou dĺžkou pulzu (ktorá je modulovateľná LFO alebo ADSR) a je ho možné frekvenčne modulovať pomocou LFO, ADSR alebo Sample-and-hold sekcie. Druhý oscilátor je možné frekvenčne synchronizovať
s prvým.
LFO oscilátor generuje súčasne pulzný aj sínus priebeh, pričom to, ktorý sa použije pre príslušnú moduláciu, sa určuje prepínačom pod regulátorom úrovne modulácie. To umožnuje napríklad použiť LFO na moduláciu oscilátora 1 pulzným priebehom, ale oscilátor 2 sínusovým. Nie úplne obvyklá,no rozhodne užitočná možnosť.
Sample-and-hold sekcia berie ako vstup oba oscilátory a šumový generátor. Následne buď v rytme LFO alebo ako reakcia na stlačenie klávesy zosníma vstup, prevedie na výstup (priamo alebo s oneskorením), ktorým potom môžeme modulovať oscilátory alebo filter. Tento koncept umožňuje vytvárať napríklad rôzne polyrytmické modulácie, ale tu nekončí jeho využitie. Napríklad pri prepnutí prvého oscilátora do režimu LFO následne jeho ovládaním Sample-and-hold sekcie, ktorou modulujeme frekvenciu druhého oscilátora, vieme docieliť zaujímavý efekt rýchleho vibráta – a pritom nám ešte stále ostáva voľné primárne LFO, napríklad na moduláciu filtra.
A ani tu možnosti nekončia–obe obálky je možné spúštať okrem štandardného spôsobu, čiže klávesou (notou), aj cyklicky pomocou LFO, pričom je možné oba spôsoby kombinovať – nástroj spúšťa cyklicky obálku počas stlačenej klávesy, alebo aj bez nej–nepretržite.
Posledná sekcia, pri ktorej sa pozastavíme, je samozrejme filter. Pôvodný Odyssey existoval v troch revíziach – prvá mala agresívne znejúci 12 dB LP s výraznou rezonanciou, revízia II a III mali 24 dB filter s podstatne jemnejším charakterom a úplne iným priebehom rezonancie. Každá mala svoju skupinu fanúšikov a platilo, že najlepšie je vlastniť všetky tri.
Ktorú revíziu sa rozhodol Korg oživiť? Všetky!
Áno, Korg Arp Odyssey má vo filter sekcii jednoducho prepínač, ktorý umožňuje prepnúť medzi 3 verziami filtra – skvelý nápad, ktorý nám svojím spôsobom dáva namiesto jedného stroja rovno 3
v jednom balení – rozdiel najmä medzi filtrom 1 a druhými dvomi typmi je naozaj dramatický. Jednotka je môj osobný favorit a v kombinácii s drive sekciou VCA dokáže vylúdiť organické hutné zvuky.
O Odyssey by sa toho dalo napísať ešte veľa. Má naozaj úctyhodné možnosti a predbieha mnoho konkurenčných ne-modulárnych analógových syntetizátorov. Rozhodne ide o podarený stroj, a napriek niektorým drobným nedostatkom ide o syntetizátor, ktorý stojí za to vlastniť. Jeho možnosti sú nadštandardné, jeho zvuk bohatý, ako sa na poctivý analóg patrí, v skladbe sa nestratí. Ide o dôstojnú reinkarnáciu kultového stroja a nenachádzam žiadny dôvod, prečo si ho nezaobstarať do štúdia aj v prípade, že človek už vlastní iné analógy. A ak nevlastní, je to výborná voľba na prvý kúsok do zbierky.
Zvuková ukážka a test: MAREK "DENDY" DENDEŠ
Distribúcia: MUSIC PARK * www.music-park.cz * Cena: 1049 €
Test ilustruje zvuková ukážka (video) spolu s nastaveniami požitými v jednotlivých časových úsekoch klipu (foto + text nižšie).
Efekty použité v deme: Native Instruments Replika, Valhalla Shimmer Reverb, Melda Autopan, Acon Digital Reveb CM
0:00 Duofónny pad, nahratý v dvoch vrstvách, jedna o oktávu posunutá vyššie
0:17 fx zvuk filtra v samooscilácii, bez oscilátorov.
0:18 Oscilátor 2 synchronizovaný s Osc 1, frekvenčne modulovaný LFO
0:24 filtrovaný šumový oscilátor
0:32 basová linka, obidva oscilátory + ring modulátor, Osc 1 synchronizovaný s Osc 2 a FM modulovaný LFO
0:55 filter v samoscilácii, ADSR obálka spúšťaná LFO s narastajúcou frekvenciou
1:04 arpeggio opať synchronizácia OSC2 s OSC1, tučná zmena "COARSE" parametra Osc 2