KORG MINILOGUE * analógový syntezátor (test)

Ponuka monofónnych analógových syntetizátorov je pomerne pestrá - v cenovej kategórii  400 až 500 € je rozhodne z čoho vyberať. Ako to však vyzerá s polyfónnymi analógmi ? Povedzme 4 hlasy (žiadna parafónia - naozaj plnohodnotné 4 hlasy), kvalitné VCO oscilátory, široké modulačné možnosti, sekvencer, arpeggiator, vstavaný delay, unison.. Hovoríte, že 1000 € a viac? Omyl! Korg sa rozhodol posunúť hranice pomeru cena/výkon ďalej, a prišiel so strojom, ktorý vie všetko horeuvedené a viac. A za cenu len o niečo málo vyššiu než konkurenčné monofónne analógy! Ich nový produkt je o to zaujímavejší, že naposledy, keď firma priniesla na trh polyfónny analóg v klávesovom prevedení, písal sa rok 1985 (Poly 800 MK2). Navyše bol prijatý veľmi rozpačito. Ako teda uspeli tentoraz, a bude Minilogue hitom? V nasledujúcich pár riadkoch sa pokúsime na túto otázku odpovedať.

 

 

Po vybalení z krabice ako prvé poteší príjemný dizajn. Kombinácia brúseného hliníkového panelu, tvrdého plastového dna a zadného dreveného panelu s konektormi dáva pocit solídneho kompromisu medzi retrom a moderným dizajnom. Stroj je prekvapujúco ľahký, nepôsobí však vôbec ako hračka a vďaka nízkej hmotnosti je ľahko prenosný. Na zadnom paneli sú k dispozícii mono audio výstup, vstup (ktorý je možné primiešať do filtra) a sluchádlový výstup, MIDI konektivitu zaobstaráva USB konektor a klasické  DIN päťkolíky. Príjemným bonusom je Korg štandard jackových MIDI synchronizačných vstupov/výstupov – takže každý kto má v zbierke niečo zo série Volca, alebo napríklad Monotron, si ich vie prepojiť s Minilogue. Napájanie je externé, cez sieťový adaptér. Minilogue je vybavený menšími klávesami – podobne ako Odyssey. Niektorí ich v láske nemajú, iní áno – je to vec vkusu. Aj vďaka nim je však stroj kompaktný a vojde bez problémov aj do štúdia, kde nie je miesta nazvyš. Klávesy majú citlivosť na rýchlosť úderu, no aftertouch funkcionalitou nedisponujú. Subjektívne sa na nich hrá dobre, prevedenie je kvalitné. Ešte treba dodať, že všetky ovládacie prvky posielajú a prijímajú MIDI – čo je rozhodne pozitívum.

 

Poďme však k tomu, čo je pri syntetizátore najdôležitejšie – jeho vnútro, teda modulačné možnosti a zvuk. Začneme sekciou oscilátorov. Tie sú VCO (nie DCO, ako u mnohých lacnejších analógov), čo iste poteší analógových puristov, k dispozícii sú 2 + šumový oscilátor. Majú štandardné priebehy, píla, trojuholník a obdĺžnik. Potiaľto štandard. Čo už je menej bežné, je možnosť plynule tvarovať priebeh oscilátora a dokonca toto tvarovanie modulovať obálkou alebo LFO. Možnosť modulovať frekvenciu oscilátorov pomocou obálky alebo LFO je samozrejmosťou. Prvý oscilátor vie frekvenčne modulovať druhý, oscilátory je možné medzi sebou synchronizovať a taktiež Minilogue zvláda ring moduláciu.

 

 

Po oscilátorovej sekcii prichádza na radu filter. Filter je typu LP,  má prepínanie medzi 2 a 4 POLE režimom. Znie výborne, rezonancia má veľmi príjemný charakter. Je trochu škoda, že Korg do Minilogue nedal aj HP, pripadne BP režim filtra, ale popri iných možnostiach, ktoré syntetizátor má,  sa to dá odpustiť. Vďaka samooscilácii filter aj bez “podpory” oscilátorov dokáže vylúdiť zaujímavé zvuky – napríklad pri modulácii rýchlou obálkou vie veľmi pekné analógové kopáky, pri použití rýchleho LFO zase rôzne efektové zvuky, alebo zvuky, pripomínajúce frekvenčnú moduláciu.

 

Keď k vydarenému filtru pridáme výborne modulovateľnú oscilátorovú sekciu, 2 ADSR obálky – ktoré vedia byť veľmi rýchle, takže perkusívne zvuky a bicie nie sú pre Minilogue žiadny problém, LFO, ktoré vie ísť až k nižšiemu audio spektru – asi už tušíte, že tento stroj má možnosti veľmi zaujímavé. Netreba zabúdať, že k tomu všetkému máme k dispozícii 4-hlasnú polyfóniu a pohybujeme sa v cene do 600 €. Aj keby sme ďalej nepokračovali, je jasné, že tu máme syntetizátor, pre ktorý sa veľmi ťažko bude hľadať konkurencia. Je až prekvapujúce, aké široké spektrum zvukov je možné z neho dostať, od typických analógových hutných basov, cez rôzne EP/Wurlitzer emulácie, leady, metalické, perkusívne zvuky až po vyvíjajúce sa organické plochy. Ťažko by ste hľadali zvuk, ktorý by sa v dobrej kvalite nepodarilo “nakrútiť”. Naozaj univerzálny syntetizátor.

Je to všetko? Nie. Korg do Minilogue pribalil analógový delay s HP filtrom s regulovateľnou cutoff frekvenciou, ktorý môže byť aplikovaný buď pred alebo za delay jednotkou. Delay ma lo-fi, mierne zašumený charakter, takže vie zvuku dodať to správne vintage zafarbenie, ktoré samozrejme nemusí vyhovovať každému. Kto ho rád má, bude rozhodne týmto bonusom potešený – bežné v segmente lacnejších analógov to v žiadnom prípad nie je.

 

Za spomenutie rozhodne stojí aj sekcia nastavenia alokácie hlasov. Okrem štandardného 4-hlasého polyfónneho režimu je k dispozícii duofónny režim, kde je každý hlas zdvojený (čiže máme dvojhlasý unison s regulovateľným rozladením), 4-hlasý unison – opäť s plynulo regulovateľnou úrovňou rozladenia hlasov, chord režim, kde stlačenie 1 klávesy zahrá zvolený akord, ďalej tzv. “delay” režim, kde po zahraní prvej noty sa 2 a 3 hlas postupne pridajú s regulovateľným oneskorením. V monofónnom režime pracujú hlasy 2 a 3 ako regulovateľné sub-oscilátory položené o jednu a dve oktávy nižšie – syntetizátor vie znieť v tomto režime naozaj “tučne”! Na záver, ako špecialitku, Korg pridal režim “sidechain”, ktorý funguje tak, že každý zahraný tón stíši ten predchádzajúci hraný, čo vyvoláva efekt ako pri použití sidechain kompresie. Režimy je možné rýchlo prepínať tlačítkami bez nutnosti ísť do menu, čo iste poteší pódiových hráčov.

 

 

V prípade, že ešte čítate, a nie ste už na ceste do najbližších hudobnín, aby ste spravili nákup, spomeniem ešte pár ďalších príjemných vychytávok. Arpeggiator je samozrejmosťou a okrem neho Minilogue disponuje aj 4-stopovým sekvencerom. Veľmi príjemný je aj malý displej, ktorý okrem zobrazovania priebehu hraného zvuku pomáha pri navigácii v nastaveniach, ukladaní presetov a zobrazuje údaje o aktuálne menenom ovládacom prvku, čo ešte viac uľahčuje intuitívnu prácu s týmto malým zázrakom. Ako bolo spomenuté na začiatku, všetky ovládacie prvky nielen posielajú, ale aj prijímajú MIDI, takže napríklad automatizácia v DAW nie je žiadny problém.

 

Priznávam sa – Minilogue ma naozaj dostal. Už veľmi dávno ma žiadny nový syntetizátor tak neprekvapil a nepohltil. Práca s ním je neuveriteľne intuitívna, zvukové možnosti veľmi široké a kvalita výstupu skvelá. Ak ešte nevlastníte žiadny analógový syntetizátor a rozhodnete sa pre Minilogue, získate univerzálny nástroj, ktorý vám pokryje veľmi široké spektrum zvukov – ideálny kúsok na prvý kontakt so svetom analógov. A v prípade, že už nejakú zbierku máte – neviem nájsť žiadny dôvod, prečo do nej nedoplniť aj Minilogue – zaháľať určite nebude. Na záver pridávam malú ochutnávku – krátka demo skladba, kde všetky zvuky – vrátane bicích - pochádzajú z Minilogue, bez použitia externých efektov, s intenzívnym využitím vstavaného delay a arpeggiatora.

 

MAREK DENDEŠ

 

 

Distribúcia: Music Park * www.korg.sk * Cena: 599€

Článok patrí k časopisu: