Začnem asi takto: Máte radi príbehy alebo fakty? Lebo ja osobne milujem príbehy, ale v ruchu spoločnosti na ne nie je veľa času. Rád žijem v binárnom svete: áno, nie, urob, dones, nemám čas, ľúbim ťa, jasná odpoveď. Možno preto milujem analógové synťáky. Oni nemajú počítačovú presnosť. Aj keď si poznačím čiarku, kde bol knoflík vytočený, nikdy v živote už nevykrútim identický zvuk…Vďaka Bohu za presety (tých má Monologue 100).
Ako fanúšik analógu a nostalgie a trošku hejter Korgu som s otvorenou náručou privítal ich reedíciu MS 20. Dodnes ju používam a nedám naň dopustiť. Ľudový semimodulárny synťák, ktorý predbehol dobu. Jasne, nekonečné debaty o tom, že to hrá inak, lebo iná doba, iné súčiastky, do toho sa púšťať nejdem. Niekde som čítal recenziu na MS 20, kde sa recenzent vyjadril, že softvér hrá rovnako, keď nie lepšie - nuž neviem, mne sa to nezdá. Vzápätí Korg došiel s formátom Volca. Dva roky som používal Volca Keys ako expandér ku stage pianu. Prišlo mi nádherné mať analógač vo vrecku, rozhodne je to skladnejšie ako stokilový Moog. Mimochodom, dodnes vlastním dve Volcy a v kapele máme všetky. Na analógoch milujem ten smrad a nepresnosť- milimetrík pohnem jediným poťáčikom viac a zvuk je iný. Toto všetko ma postupne priviedlo aj ku Korgu Minilogue (predchodcu testovaného Monologue). Štvorhlasý analogáč s delayom a presetmi - panebože sen vyznávačov analógu a všetkých klávesových geekov! Priznám sa, že ho používam vyše roka a vždy ma dokáže prekvapiť. Či už na koncertoch, alebo aj v štúdiu, keď potrebujem vykrútiť nejaký zvuk. Malý veľký vesmír. So zašumeným delayom a chybičkami krásy. Tak som si vravel, čo už na Monologue bude iné… Test som odkladal a Monologue na mňa žmurkal v domácom štúdiu.
Času je málo, voda stúpa
Samozrejme na poslednú chvíľu zapínam Monologue, v domnení, že je to menší brat Minilogue a zrejme to bude úplne to isté, akurát monofón bez zabudovaného delaya a osekaná verzia. Manželke kričím, že za 30 minút nech dojde naspievat vokály do demáča, do divadla, viac mi to nezaberie… Zapínam Monologue a odchádzam do krajiny dvojoscilátorového monofónneho minimonštra. Krútim a krútim, púšťam zabudovaný sekvencér a krútim a vypínam a idem na cigu a zas krútim a krútim až po dvoch hodinách dojde manželka, že už teda spievať nebude, lebo niekto ráno musí odviezť deti do škôlky. A ja že dobrú noc a krútim ďalej, nechápajúc, ako môže monofón tak inšpiratívne hrať. Nechápem to. Čo preset, to nápad, čo nápad, to vykrútenie zvuku… Fascínujúci vesmír v maličkej striebornej krabičke s mini klávesami.
K mini kláveskám
Tých má Monologue 25. Našťastie aj prepínanie oktáv, takže sa v tomto nástroji prepracujete od dunivých basov až po pištiace leady. Hrať sa na nich dá, určite lepšie ako touch slajder. Len to trochu spôsobuje pri hraní naživo bolesť hlavy, keď napríklad ľavou rukou hrám na stage piane a pravou na mini kláveskách. Ale tak ekonomizácia priestoru je ekonomizácia priestoru a robí to z nástroja naozaj veľmi skladný synťák s výborným zvukom. Aj tak, vravím si, tu by to chcelo trocha delaya tu dozvuk… no nič, v tomto vyhráva Minilogue, aj keď, takisto ako na Monotron Delay a na Volca Keys, aj na ňom delay brutálne našumuje, takže iba v tomto jedinom prípade vykrúcam poťáky s mierou a rozumom. Absenciu delaya Monologue nahrádza funkciou drive, ktorá na ňom nie je náhodne. Dokáže až nechutne nakresliť zvuk, čo oceníte najmä pri mohutných basoch. Pri tomto minimonštre sa častokrát pozastavím na tom, že mám Resonanciu aj CutOff úplne vpravo a užívam si spomínaný drive a neskutočne krásny filter, ktorý nahukáva pekne analógovo.
Záver
Monologue je naozaj veľmi príjemný a zaujímavý synťáčik, ktorý najmä vďaka priaznivej cene nemusí byť len low cost vstup pre muzikanta, pohrávajúceho sa s myšlienkou vstúpiť do sveta analógu, ale pokojne, vďaka maličkým rozmerom a presetom a hlavne zvuku, plnohodnotný nástroj či už na živé hranie, alebo na experimenty do štúdia. Mňa osobne zaujal veľmi.
MARTIN HUSOVSKÝ
Špecifikácie:
Zvuk. generátor: Analog
Počet kláves: 25 mini
Polyfónia: mono
Počet presetov: 100
Oscilátory: 2x VCO (štvorec, trojuholník, píla) 1xLFO
Efekt: Analógový drive
Sekvencér: 16 stopý
Audio input: 1
Audio output: 1 line, 1 slúchadlový
Midi: In/Out