Do rúk, respektíve pod nohy sa mi dostal digitálny delay od firmy Korg SDD 3000. Jedná sa o reinkarnáciu veľmi populárneho efektu z rokov osemdesiatych minulého storočia, husto používaného hlavne v štúdiách u rôznych renomovaných hudobníkov a skupín tej doby (U2,...). Vtedy sa jednalo o rackovú verziu, teraz je to podlahový nožný efekt.
V dnešnej dobe konkurenčného pretlaku zariadení podobného zamerania považujem za dobrý marketingový ťah od spomínanej firmy vytiahnuť znova túto fosíliu a oživiť ducha starých dobrých časov. Aj keď nie som zástanca tézy „čo je vintage, to je naj!“, musím objektívne vyzdvihnúť niektoré jeho vlastnosti, možnosti a nastavenia, ktoré na dnešných moderných zariadeniach tohto druhu už nenájdete.
Pedál obsahuje štyri nožné prepínače, je založený na súbore 80 programov v dvoch bankách. Nožnými prepínačmi sa môžeme posúvať hore dole v dvoch predvoľbách. Nožný prepínač (banka) slúži aj ako Tap Tempo. Môže byť použitý ako nastavenie času priamo v milisekundách, alebo v synchronizačnom režime. Ďalšie nastavenia sú pomocou ručných spínačov a potenciometrov, podobne ako v starej rackovej verzii. Ďalej zadná strana obsahuje po dva vstupy a výstupy (stereo In/Out), vstup pre control pedál, MIDI (In/Out), konektor pre klasický 9 V adaptér. Efekt je oproti iným konkurenčným zariadeniam výnimočný tým, že s dávkou trpezlivosti a predstavivosti môžete nastaviť také nuancie a modifikácie, aké pri iných zariadeniach už nie je možné. Možným limitom môže byť iba samotná fantázia hudobníka. Napríklad ak používate prístroj v stereo režime, čas oneskorenia je možné nastaviť pre ľavý a pravý kanál zvlášť, atď. Asi najväčšou devízou tohto efektu sú obrovské možnosti editácie rôznych modulácií a parametrov, napr. intenzita vstupného a výstupného signálu (+4 dB), frekvenčné ovládače, priebehy sínusových vĺn, rôzne nastavenia EQ, atď. Cenenou prednosťou tohto efektu je aj zachovanie pôvodného charakteru tzv. predzosilňovača, ktorý vytvára jeho stále nezameniteľný a originálny sound. Programovanie vlastných zvukov môže byť tým pádom nie príliš intuitívne a asi strávite pri tom viac času, ale užijete si aj viac zábavy. Vyplýva to však z celkovej koncepcie a filozofie tohto zariadenia.
Pred záverom ešte jeden vlastný poznatok. Myslím si, že efekt nájde skôr uplatnenie v hudobných štúdiách a tam, kde je skutočne priestor a čas na precízne a detailné nastavenie požadovaných zvukových parametrov pri maximálnom využití potenciálu tohto zariadenia. Na živé hrania sa mi javia o niečo praktickejšie jednoduchšie delaye, ktorých okamžitá nastaviteľnosť a tým pádom aj použiteľnosť je rýchlejšia a praktickejšia, ale to je iba môj subjektívny dojem. Určitú rolu môže zohrať aj samotná veľkosť efektu, ktorý by mi zabral asi polovicu pedalboardu. Na druhú stranu motiváciou za znížený komfort môže byť, okrem cool vzhľadu, hlavne efektný sound zariadenia a onen povznášajúci pocit, keď vám spod rúk vychádzajú zvuky dôverne známe, napríklad z Joshua Tree. Zaujímavú štúdiu o nastaveniach oneskorení a repetícií, ktoré tvorili charakter zvuku gitarových partov The Edgea nájdete na adrese www.amnesta.net/edge_delay/ a môžete si ich efektne vyskúšať práve na tomto pedále.
IVAN TOMOVIČ
Bluesweiser, Orchester Ivana Tomoviča
Plusy:
- Kvalitný zvuk
- Neobmedzené možnosti editácie a nastavenia, filtre...
- Programovanie
- Nožné prepínače , Tap Tempo
Mínusy:
- Zložitejšie nastavovanie parametrov
- Väčšie rozmery efektu
- Vyššia cena, pokiaľ od efektu „delay“ očakávate
iba základné funkcie
Distribúcia: Music Park * www.korg.sk * Cena: 399 € (SDD 3000)