ĽUDOVÉ MLADISTVÁ * Viete ako… (recenzia CD)

 

ludove_mladistva

 

Očakávaný debut zoskupenia, ktoré rozohralo svoj príbeh na viacerých stranách - džez, alternatíva a folklór. Ľudová tvorba je základným kameňom ĽM. Hoci je album džezový, to ľudové na ňom nájdeme v prekvapivo krásnej a čistej podobe. 

ĽM je zoskupenie profesionálnych hráčov okolo klaviristu Martina Štefánika. Džezový klavír vládne, drží a sprevádza jednotlivé hudobné myšlienky. Z deviatich kúskov je v najkomornejšej podobe – klavír, bicie (J. Kačic) a basgitara (J. Madola) – zaznamenaná skladba Pávy (Páslo dievča pávy). Dodnes sa vedú spory a polemiky o autorstve či ľudovosti motívu, ktorý je charakteristický pre Suchoňovu Krútňavu. Rozsiahly priestor, desať minút, dostal aj motív Ej, padá, padá rosička, kde základnú zostavu zoceľuje violončelo (B. Bielik). Možno si spomeniete na artrockovú verziu od Blue Effect (1977), no v podaní ĽM ide o podobu špecifickejšiu, inštrumentálnejšiu, viacvrstvovejšiu, ale aj komornejšiu, a v závere úplne vyžadujúcu započúvať sa do basgitarového sóla. Ľudový motív, obklopený džezovými štandardami, je v skladbách rozvinutý v jadre kompozície pomedzi výrazné harmónie na prízvučných či neprízvučných dobách. Niekedy ide priam o príjemnú poslucháčsku detektívku objavovania motívov. 

Džezovosť  na albume charakterizuje nástrojová časť. Čím je dychová sekcia pre džez, tým sú husle pre folklór. Tie popri klavíri dotvárajú atmosféru a najokatejšie prepájajú na nahrávke džez s folklórom. To krásne ľudové reprezentujú vyspievané ženské dvoj, troj ba až štvorhlasy.  Štvorica speváčok (Nagyová, Kollárová, Minarovičová, Jarošová) tvorí dôležitú časť a charakter ĽM. Až je škoda, že napríklad spevavému záveru piesne Čárna (A ja taká čárna) sa nedostalo pocty samostatného tracku. Vokálne na albume hosťuje K. Mikulčík (Fragile), K. Kurucová (operný spev), E. Smoliga (beat box). Debut je teda tiež prehliadkou zaujímavých hostí a zoskupení (Šeban, Spectrum Quartett, samostatný orchester, ktorý diriguje T. Köppl), ktorí svojou prítomnosťou potvrdzujú inštrumentálnu muzikálnu rovnocennosť s ĽM.

Skvelé je, že spev dostal priestor najmä pri neznámych a neopočúvaných skladbách. Texty piesní v booklete síce nenašli miesto, za to komentár k jednotlivým skladbám je popisnoetnologický, čím album plní aj osvetovú funkciu.

Po dlhom čase album, ktorému nie je čo vytknúť. Azda náročnosť džezu, rozsiahlosť kompozícií. Ale s tým poslucháč ráta. Nahrávka totiž plynie v štýle a hudobnom nachádzaní sa, ktoré skupina zadefinovala už svojím názvom.

****1/2

JURAJ GONŠOR

 

Článok patrí k časopisu: