Nový rad zvukových kariet M-Audio Air ponúka na výber konektivitu pre rôzne typy užívateľov a rôzne spôsoby využitia, od sólových pesničkárov, ktorí si celkom vystačia s dvomi vstupmi (pre spev a nástroj), cez domácich producentov, ktorí príležitostne nahrávajú aj v dvojici a pre prípad potreby chcú mať aj nejaké vstupy či výstupy v rezerve, až po amatérskych zvukárov, ktorí by do jednotlivých stôp chceli zaznamenať napríklad skúšku kapely.
Zvukovka Air 192/6 s dvomi kombinovanými (XLR/jack) vstupmi a dvomi 1/4“ linkovými vstupmi, optimalizovanými pre gitaru či basu, predstavuje akúsi zlatú strednú cestu. Pri ľubovoľnej kombinácii vstupov umožňuje naraz nahrávať 2 kanály. Ak k tomu prirátame aj oldschool 5-kolíkový MIDI In/Out, bohatú softvérovú výbavu (2 x DAW: Pro Tools + Ableton Live Lite, efekty, virtuálne nástroje, virtuálny drum machine...) a cenu do 150€, ani sa nám nechce veriť, že by firma do toho vtesnala ešte nejakú ďalšiu nadhodnotu.
Výpočet plusov by však mohol pokračovať. V prvom rade je to zvuková kvalita záznamu, na ktorej sa okrem prevodníkov podieľajú hlavne vstupné predzosilňovače Crystal Preamps a celkovo vysoký štandard použitých súčiastok i materiálov. Ten sa prejavuje na dynamickom zvuku plnom detailov, ale aj navonok - zariadenie pôsobí solídne a trvanlivo. Hoci vďaka zošikmeným plochám a kosoštvorcovým bočným hranám v kombinácii s plechovým šasi a čiernym vyhotovením mu nemožno uprieť mierne „kozmickú“ estetiku 70. rokov, rozmiestnenie vstupov a ovládacích prvkov pôsobí racionálne a ergonomicky. Návrhári tu pred množstvom zriedkavo používaných gombíkov a prepínačov uprednostnili prehľadnosť, dobrú ovládateľnosť a solídny pocit na pohľad aj dotyk. Veľmi praktická je napríklad možnosť navoliť si manuálne pomer monitorovaného signálu pomocou otočného ovládača USB/Direct. Na druhú stranu, počet LEDiek zviditeľnujúcich úroveň signálu by mohol byť aj väčší ako štyri pre každý kanál (-20 dB, -6 dB, -3 dB, Clip).
Pripojenie k počítaču funguje cestu rýchleho USB-C kábla a latencia medzi zariadením a hardvérom sa minimalizuje až na 2,57ms. USB-C kábel zároveň zásobuje zariadenie elektrickou energiou. Iná možnosť (adaptér, či nebodaj baterky) tu nie je. Väčšina mikrofónov vyžadujúcich napájanie, si s fantómovým zdrojom zo zvukovky vystačí, z diskusných fór na internete však vyplýva, že nie sú však celkom vylúčené ani výnimočné situácie potvrdzujúce pravidlo. Napríklad pár kondenzátorových mikrofónov vyžadujúcich pre 100% výkon reálnych 48V nemusí teoreticky pracovať na plný výkon, ich elementárnu funkčnosť to ale neohrozí a riešením môže byť aj napájanie mikrofónov z externého zdroja. Ďalšou z nevýhod, ktoré sa v tomto prípade hľadajú dosť ťažko je, že rozhranie pracuje len s väčšinovými operačnými systémami Windows a OS (Apple), nie Linux. Prepojenie s počítačom Mac sa ukázalo ako úplne bezproblémové a nie zanedbateľný je aj systém podpory pre vlastníkov produktov M-Audio na stránkach m-audio.com.
Nahrávky s rozlíšením do 24-bit/192kHz boli v minulosti výsadou cenovo nedostupnej štúdiovej techniky. Zariadenia M-Audio z časového hľadiska potvrdzujú priaznivý trend, že čoraz kvalitnejší zvuk spolu so spoľahlivým ovládaním je dostupný za čoraz menej peňazí. Zvukové karty, alebo, ak chcete, audio rozhrania série Air 192 sú toho hmatateľným dôkazom.
Martin Chrobák
Distribúcia: Sunteq * www.studio.sk * Cena 149 €