Tento rozhovor vznikol tak trochu netradične. Poznáme sa, pracujeme spolu a priatelíme sa už dlhé roky. Napriek tomu, že väčšinou sme na tej opačnej strane pri tvorbe rozhovorov, teraz sme sa vyspovedali navzájom, aby sme priblížili naše aktivity. Otázky si dávali David Majerský a Daniel Hevier ml. – majitelia agentúry Music Press Production a prevádzkovatelia magazínu Music Press.sk
Daniel: Už to budú dva roky, čo sme zatváraní, otváraní, zase zatváraní...
David: Hneď na začiatku pandémie sme museli všetko presunúť a niektoré koncerty sme presunuli na viackrát. Nechceli sme však len tak nečinne sedieť doma, a tak sme počas lockdownu zorganizovali prvý online hudobný festival na Slovensku – ONE HEAD : music festival – Corona Edit Vol 1.0 – vysielaný z Klubu pod lampou. Taktiež sme vydali kompiláciu NU SOUND OF VISEGRAD: 2015 – 2020. Niektoré projekty sa nám podarilo uskutočniť aj bez publika, ako v prípade nakrúcania diela Janko Silan: živý básnik na Zoborskom kláštore, niektoré sa nám podarilo uskutočniť bez veľkej zmeny lineupu ako štvrtý ročník EX:CLASS, kde sme až trikrát menili program. Nesmierne nás teší, že naše doteraz najväčšie projekty Pocta Melánii Olláryovej – prvá dáma zo Zámkov, na ktorej pracovalo viac ako pätnásť ľudí, alebo festival Nu Sound of Visegrad – Nové Zámky Mesto Kultúry, kde vystúpilo dvanásť interpretov a išlo o jeden z prvých festivalov po lockdowne, úspešne prebehli už so živým publikom.
David: K tomu sme ešte museli zabrániť pripravované koncerty v Moskve a Berlíne. Tebe sa však podarilo vycestovať do Arménska a Gruzínska, kde si rieši medzinárodnú spoluprácu.
Daniel: To bola veľká vec, o ktorej som si myslel, že sa už nepodarí, ale nevzdával som sa. Počas tých dvoch týždňoch v týchto dvoch nádherných krajinách som sa stretol s našimi veľvyslancami, ako aj ľuďmi z kultúrneho segmentu a spoločne sme riešili a plánovali možnú spoluprácu. Už budúci rok by sme mohli začať pripravovať koncerty na unikátnych miestach. Taktiež sa mi podarilo navštíviť Armenian National Philharmonic Orchestra, ak všetko pôjde podľa plánu, tak by sme mohli prísť na Slovensko po prvýkrát a Slovenská filharmónia zase na svoju prvú návštevu Arménska.
Daniel: Jeden z prvých projektov na budúci rok 2022 bude srbský festival, na ktorý sa obaja veľmi tešíme.
Áno, so Srbmi radi spolupracujeme. Už sme tam vycestovali v roku 2018 s našim projektom Nu Sound of Visegrad v Novom Sade. Pravidelne navštevujeme významný jazzový festival Nišville Jazz Festival v meste Niš, kam sa nám podarilo dostať aj kapelu Jay Delver. Logicky nám teda napadlo, že môžeme urobiť malú ochutnávku srbskej hudby aj na Slovensku a to v podobe nášho projektu Nu Sound of Serbia. Vyžili sme naše kontakty a s podporou od Kultminor formou grantu môžeme tento projekt uviesť do života vo februári 2022. V budúcnosti chceme osloviť s týmto projektom našich krajanov v Novom Sade, kde žije slovenská komunita. Myslím si, že vzájomná výmena kultúry je v dnešných časoch veľmi dôležitá.
Daniel: Vráťme sa teraz na úplný začiatok. Možno by si mohol predstaviť, ako vlastne k tomu prišlo, že sme začali spolu fungovať.
Dokopy sme sa dali v roku 2007, keď si ma oslovil, či by bolo možné ísť na nejaký koncert a festival cez moju stránku Hudba-Music.sk, že na oplátku mi napíšeš reportáž. Ono to u mňa fungovalo tak, že redaktori dostávali vstupenky, akreditácie a pozvánky na podujatia a ja som od nich za to požadoval autorský obsah do magazínu. Pred tým, ako som sa začal venovať internetovému magazínu, predchádzali tomu rôzne činnosti. Napr. grafik začiatočník, dizajnér interiérov, obchodník, hráč na basgitaru... Keď som prestal hrávať v hudobnej skupine a predal som celú svoju aparatúru, po pár mesiacoch som bez hudby nemohol existovať. Začal som sa zaujímať o internet (1999) a prišiel som na to, že si môžem kúpiť vlastnú doménu a aj si naprogramovať vlastnú internetovú stránku (s knižkou o HTML v ruke), na ktorej viem prezentovať, informovať a baviť sa o hudbe. Tak sa zrodil jeden z prvých hudobných portálov na Slovensku, Hudba-Music.sk. Portál sa neskôr pretransformoval na magazín Musicpress.sk, ktorý mal byť pôvodne papierovým médiom, ale vzhľadom na situáciu s tlačenými médiami (2007) ostal len v digitálnej podobe a funguje tak dodnes.
David: Ako si sa ty dostal k písaniu článkov, a kedy ťa napadlo písať pre magazín Hudba-Music.sk a neskôr pre Musicpress.sk?
Daniel: Hudobnej publicistike som sa začal venovať na vysokej škole, keď som študoval odbor Integratívne štúdia hudby, kde som okrem hudobno-teoretických predmetov ako harmónia, hudobné formy, dostal aj základy žurnalistiky. Hudbu som nechcel vnímať pasívnou formou, písanie o nej som bral ako spôsob preniknúť do jej podstaty. Vždy som mal rád rôznorodosť, preto som chodil do Slovenskej filharmónie, na punkové koncerty, jazz, alebo na experimentálne veci. Som nesmierne rád, že som u teba získal zázemie na publikovanie a spolu sme začali navštevovať koncerty a festivaly nielen u nás, ale aj v zahraničí. Vždy som chcel, okrem písania o koncertoch, ich aj organizovať.
David: Áno, mne písanie veľmi nešlo, skôr som sa venoval manažovaniu ľudských zdrojov, editovaniu, ako autor som pôsobil v úlohe fotografa, prípadne som natáčal videá, strihal ich, alebo robil krátke rozhovory s interpretmi. Tým, že som navštevoval mnohé koncerty, logicky ma lákalo robiť aj vlastné podujatia, aby sme nabrali prax a rozšírili svoje portfólio vo firme Music Press Production aj o túto činnosť. Tá sa začala v roku 2015, čo je aj začiatok festivalu Nu Sound of Visegrad, ktorý sa prvý krát predstavil v Nu Spirit Clube z čoho čiastočne pochádza aj názov festivalu. Odvtedy prebehlo už šesť rokov a my každý rok pripravujeme festival, kde účinkujú nové zaujímavé projekty z krajín V4. Musím sa poďakovať Fondu na podporu umenia, že tento projekt a ďalšie projekty podporuje, rovnako aj ďalším našim partnerom, bez ktorých by sme ich nemohli robiť. Okrem NSOV sme si vymysleli ďalšie projekty ako EX:CLASS, ONE:HEAD, Danube Music Day, uskutočnili viaceré vzdelávacie aj autorské projekty a každý rok spravíme okolo päť až šesť koncertov.
Daniel Hevier ml.