PHYSIS PIANO K5 EX * stage piano (test)

 

Pred časom mi doma pristál modrý mimozemšťan, ktorý si vraví Physis Piano K5 Ex. Po vybalení z krabice ktorá obsahovala aj tučný návod na použitie a sympatický sustain pedál, putoval rovno na stojan. Tak čo cudzinec, skamarátime sa?

 

Na úvod treba poznamenať, že sa jedná o Master keyboard talianskej výroby vážiaci úctyhodných 18 kg. Robustný nástroj má zboku šikovne vsadené rúčky (alebo len dizajnový zámer?), prostredníctvom ktorých sa dá na krátku vzdialenosť (rozumej zo stojana na stojan) preniesť, prípadne môžu slúžiť aj na pódiovú show, ktorá roztrasie kolená nejednej fanúšičke.

 



Model K5 disponuje 76 klávesami s kladivkovou mechanikou, ktorá má aftertouch. Nástroj má 8 MIDI výstupov, dva nezávislé MIDI vstupy. Kto ho nechce pripájať cez päťkolík, má na výber a môže použiť USB port. Okrem tohto sa tu nachádza aj 4x host USB hub. Je možné k nemu pripojiť až osem foot controllerov. Okrem toho samozrejme obsahuje rozsiahle množstvo čudlíkov a tiahiel (9x 45 mm fejdrov, k tomu 9 knobov, alfanumerickú klávesnicu a ďalšie funkčné tlačidlá). Všetky sú samozrejme programovateľné.

 

Aby toho nebolo málo, nástroj nie je len nadupaným masterkeyboardom, ale obsahuje aj zvukový modul - expansion board (preto to Ex v názve). Má teda aj dva audio outputy, slúchadlový výstup, a samostatný Master volume fader pre ovládanie jeho hlasitosti. Samozrejmosťou je Pitch bend a modulačné kolieska. Trocha škoda, že výrobca neprihodil aj touchpad (pre väčšiu versatilitu) alebo joystick (pre nás korgistov).

 



Pri zapnutí nástroja zaujme farebný LCD display, ktorý predvedie svoje grafické možnosti. Nadšenie trocha zhorklo s poznaním, že nástroj štartuje pomerne dlho. Minúta tridsať je na masterkeyboard predsa len dosť. Na live použitie s možnosťou kolísania elektrickej energie zrejme nie je určený.

 

Potešila ma kvalitná mechanika. Fatar sa nezaprie! V tomto prípade sa jedná o model TP100
s dvoma senzormi a už spomínaným aftertouchom. Klavírovalo sa mi na ňom veľmi príjemne. Tým, že nástroj pôsobí robustne, nie je strach odviazať sa a do mechaniky si aj dynamickejšie udrieť. Horšie to je samozrejme s hammondovaním - na to tento typ mechaniky aspoň podľa mňa príliš vhodný nie je.

 

Výhodou je, že hneď po pripojení sa s ním dá pekne pracovať. Samotná programovateľnosť nástroja bola zrejmá okamžite. Okrem toho, že k nemu môžete pripojiť až osem rôznych pedálov (expression, sustain i switch), môžete pekne naprogramovať, aký MIDI signál má vysielať každý jeden z nich. Programovateľná je aj zóna zaberania a samozrejmosťou je aj možnosť otáčania polarity.

 

Pokiaľ používate Apple mainstage, zrejme ste fanúšikom layerovania a nastavovania rôznych patchov. Veľkou výhodou K5ky je však možnosť podobnej práce s rôznymi hardvérovými zariadeniami - v štúdiu sa teda nestratí. Inštrument ponúka možnosť nastavenia zón (layerov) pre každý MIDI výstup, ako aj nastavenia jednotlivých scén (nástroj umožňuje využiť štyri) - v každej môže byť použitých všetkých osem zón. Keď si uvedomíme, že každá scéna navyše obsahuje 4 banky, vyjde nám súčet 128 možných programov nástroja. A to je úctyhodné číslo. Výhodou je prehľadný display a ovládače na dosah ruky, vďaka čomu je samotné nastavenie relatívne jednoduché. Možností je teda naozaj veľa. Toto vidím ako jednu z najväčších predností nástroja.

 

 

Čo sa týka samotného expansion boardu, ten podľa môjho názoru trocha kríva. Chápem ho iba ako isté obohatenie, pretože zvuky sú síce použiteľné, no nie sú najlepšie. V hardvérových nástrojoch rovnakej cenovej triedy nájdete podstatne lepšie znejúce zvuky. Nájdeme tu grand, upright a electric piána, klavinety, pianety a ďaľšie zvuky. Každý obsahuje v druhej zóne naroutované slákové nástroje, ktoré môžete kombinovať, a priradený efekt. Práve so zónami sa dá v tomto prípade celkom pekne zabaviť. Viem si predstaviť ich použiteľnosť pri live hraní.

Maxo

 

Ak by som to mal zhrnúť, nástroj poskytuje prednosti, ktoré pri iných mašinách budete ťažko hľadať (množstvo MIDI výstupov a možnosť ich ovládania a programovania), k tomu model Ex prihadzuje aj modul, ktorého zvuky sú skôr ber alebo nechaj tak. Z môjho pohľadu môže byť Physis Piano nezameniteľným spoločníkom najmä v štúdiu.

 

MATEJ MAXIMILIÁN MIKLOŠ

 

 

Distribúcia: TM Sound * www.melodyshop.sk * Cena 1 659 €
 

 

Článok patrí k časopisu: