Mikrofóny Audix sú čoraz známejšie medzi zvukármi na celom svete. Výrobný program tejto značky ponúka širokú škálu mikrofónov pre live aj štúdio inštalácie. Ja sám vlastním dva ich mikrofóny a aj keď sa nejedná o high-end, dosť často ich v štúdiu používam. Preto som bol zvedavý aj na veľkomembránový kondenzátorový Audix CX 212 B.
Design a ovládanie.
Zabalený je vo veľkom hliníkovom kufri, dodávaný s dvoma druhmi úchytov na mikrofón, čo veľmi oceňujem. Telo mikrofónu je vyrobené z kovu, čomu zodpovedá aj jeho váha. Membránu je vidieť cez masívnu kovovú mriežku, ktorej hustota vôbec nezabraňuje prieniku zvukových signálov. Mikrofón má na prednej strane umiestnené prepínače na zmenu charakteristík: guľová, kardioida a osmičková. Ďalším prepínačom je možné navoliť použitie filtrov. Je napájaný 48 V fantómovým zdrojom. Jeho design mi nápadne pripomína mikrofón Audiotechnika AT 4033, ktorý vlastním a dobre poznám. V dokumentácii je uvedený presný technický popis a aj frekvenčný priebeh. Mikrofón začína snímať niekde pri 20 Hz, potom sa ustáli na 200 Hz a krivka je vyrovnaná až do 1 kHz. Potom je mierny prepad, jemne začína stúpať na 2 kHz a poriadny zdvih začína na 6 kHz, vrcholí pri 12-15 kHz a tesne pred 20 kHz rapídne klesá. Samozrejme pri zmene charakteristiky sa to vždy mierne líši. Z krivky vyplýva, že mikrofón je trochu ,,urobený“ a uvidíme, či manuál neklame a ako sa Audix prejaví pri samotnom teste.
Zvuk
1. test - nahrávanie folkového speváka s rezofonickou gitarou. Už pri prvom zázname bolo jasné, že graf neklamal. Nahrával som spevákov hlas nablízko spolu s Neumannom U87, gitara bola snímaná dvomi Oktavami. Sólo zvuk mikrofónu Audix bol akoby hotový s použitím ekvalizéru, ten zdvih na výškach je dosť znateľný a pri spevákovi s väčšími sykavkami použiteľný len s potlačením frekvenčného zdvihu mikrofónu. Výhodou bolo že detaily spevákovho prejavu boli zachytené pekne. Akustická gitara veľmi nepreliezala a zvuk bol mäkký. Keď som počúval zvuk Audixu spolu s ostatnými mikrofónmi, spevák sa mi trochu strácal. Bolo potrebné frekvenčne upraviť aj ostatné stopy nahrávky a výsledok bol potom naozaj dobrý. Záznam z Neumannu bol ale stále vypnutý. Po zapnutí tejto stopy neprišlo žiadne prekvapenie, proste U87 je iný, lepšie sa presadí v mixe, je to ale mikrofón úplne inej kategórie. Náš Audix sa s tým popasoval so cťou, po frekvenčných úpravách znel mix dobre.
2. test - nahrávanie hovoreného slova. Nahrával som skúsených moderátorov v angličtine aj slovenčine. Audix sa na nahrávanie hovoreného slova hodí dobre, ale zas upozorňujem na tie zdvihy - môžu byť fajn na niektoré typy hlasov, ale niekde to môže spôsobiť problém, napríklad pri live aplikácii. Spomínaná Audiotechnika si v tomto vedie oveľa lepšie. Nahrávka z Audixu bola v prípade mojich moderátorov fajn, frekvenčne vyrovnaná, detailná a zrozumiteľná, aj keď bol počuť jemný prepad na stredoch a poriadny zdvih na výškach. Musel som zasiahnuť do výsledného zvuku, aby bol v poriadku.
3. test - elektrická gitara. Už pri prvom teste ma zaujal Audix svojím osobitým zvukom a vedel som, že dobre obstojí pri nahrávaní poriadne skreslených gitár. Použil som Orange s 4x12 kabinetom a gitaru Gretsch. A tam prišlo prekvapenie. Moderný zvuk, nebolo s ním treba nič robiť, žiadne úpravy. Hotový, vyrovnaný, ako stvorený pre tie tvrdšie štýly, kde zvuková postprodukcia gitár býva tvrdým orieškom. Upozorňujem, že anglický krémový zvuk vôbec nečakajte. Audix je proste Američan.
Zhrnutie.
Mikrofón Audix CX 212 B v teste obstál so cťou. Ja by som ho odporúčal na nahrávanie zborov, perkusií, room snímanie bicích, ale hlavne ako zaujímavú alternatívu k zaužívaným mikrofónom na snímanie gitarových aparatúr. Je to mikrofón, ktorý obstojí v konkurencii podobných mikrofónov v rovnakej cenovej hladine. Vyzdvihujem naozaj osobitú zvukovú charakteristiku, ktorá však nie je univerzálna a každému nemusí pasovať. To je ale osud všetkých mikrofónov, ktoré sa snažili odlíšiť. Jeho konštrukcia ovládanie a design je však veľkou výhodou, mechanicky podľa mňa znesie aj tvrdšie zaobchádzanie a vydrží dlho bez poškodenia jeho funkčnosti. Medzi osvedčené klasiky sa tento mikrofón asi nezaradí, napriek tomu si myslím, že si svoje miesto medzi užívateľmi nájde a budeme sa s ním stretávať v nahrávacích štúdiách.
Peter Dobrík * PJ Sound Studio
Distribúcia: Melody * www.melodyshop.sk * Cena: 399 €