Basgitary Ibanez z radu Soundgear (SR) sa už tridsať rokov snažia uspokojovať široké spektrum hráčov, pričom neberú ohľad len na ich rôzne nároky, ale aj ich rozpočty. Jedným z radu týchto skvelých nástrojov je aj model SRH500.
Začnem stručným technickým popisom, ktorý ma spolu s fotografiami a firemnými videami zaujal natoľko, že som sa rozhodol tento nástroj otestovať. Vo svojom teste som pracoval so štvorstrunovým pražcovým nástrojom (SRH500). Pre úplnosť je potrebné dodať, že Ibanez vyrába pražcový aj bezpražcový variant, a to aj pri päťstrunových basách (SRH505).
Základná charakteristika
Ibanez SRH500 sa vyznačuje kvalitným spracovaním, avšak to, čo z nej robí neobyčajnú basgitaru nie je len jej krásne jednoduché poloduté telo, (vďaka čomu je úžasne ľahká), ale jej zvuk. Basa má AeroSilk piezo snímač napájaný 9V batériou a dva potenciometre, ktoré ovládajú hlasitosť a tónovú clonu. Telo má smrekový predok, zadná strana a boky sú z mahagónu a charakteristickou črtou je výrez v tvare husľového kľúča. Telo využíva rezonančné dutiny, ktoré jej dodávajú jej nezameniteľný zvuk. Krk je päťkombináciou extrémne tvrdých driev jatoba (brazílska čerešňa) a bubinga s 24-pražcovým palisandrovým hmatníkom s rádiusom 305 mm. Dodáva sa so strunami D’Addario Chromes .045 -.100.
Zoznámenie
Ako prvá ma prekvapila nízka hmotnosť basgitary. Oproti klasickému jazz bassu, na ktorom obvykle hrávam, vo mne vyvolala skôr dojem, akoby som v rukách držal akustickú gitaru. Muzikanti, ktorí pri hraní striedajú akustiku s elektrikou, tento pocit poznajú. Pri vystriedaní subtílnej, ale zato ťažkej elektrickej gitary objemovo mohutnou, ale o to ľahšou akustikou bývam vždy trochu prekvapený. Druhý dojem bol ešte výraznejší. Ibanez SRH500 pôsobí veľmi vkusným dojmom. Matný povrch, príjemná kresba dreva, vkusný tvar a absencia akýchkoľvek viditeľných snímačov na tele basgitary ma nenecháva na pochybách, že pôjde o naozaj zaujímavý nástroj. Basa bola nastavená pravdepodobne podľa firemných štandardov, oktávy boli precízne vyladené, výška strún o trochu vyššie než som zvyknutý, (ale stále hrateľná), no našťastie výrobca pribalil sadu imbusových kľúčov pre bežný domáci servis, ktorými som si okamžite upravil dohmat podľa svojich predstáv. Inak nebolo potrebné na „basičke“ nič riešiť. Mimoriadne ma potešilo zistenie, že výrobca osadil basu mojimi obľúbenými hladenými strunami D´Addario, a nie nejakými papierovými strunami pre „iný“ trh. Zadná strana tela nepôsobí tak esteticky ako predná strana, a to kvôli trom krytom, ktoré sa netvária nijako dizajnovo príbuzne. Jeden kryt zakrýva piezo snímač, druhý elektroniku (tónovú clonu a potenciometer hlasitosti), tretí deväťvoltovú batériu. Našťastie sa na basgitaru pozerám radšej spredu ako zozadu. Spoj medzi krkom a telom je zaujímavo vyfrézovaný, čo uľahčuje hranie vo vyšších polohách.
Hodnotenie
Ibanez SRH500 je podľa môjho názoru veľmi inšpiratívna a zábavná basgitara. Napriek jedinému snímaču som nepociťoval žiadne zvukové obmedzenia. Z tejto nenápadnej krásky sa dá vytiahnuť veľká škála zvukov, od takmer kontrabasových, až po zvuk bezpražcovej basgitary. Farba zvuku sa krásne mení v závislosti od dynamiky hrania, ataku, atď. Proste „je to v pazourách“, ako povedal jeden nemenovaný slávny český gitarista. A celkom presvedčivo zvláda dokonca aj slap, pri správnej kombinácii tónovej clony, výstupnej hlasitosti a voľby správneho zvukového reťazca. Mne sa pri hraní najviac osvedčil preamp Sadowsky SPB1, pred ktorý som zaradil kompresor MXR 87. Na živé hranie, pri zapojení do PA sa mi táto kombinácia javí ako neuveriteľný „ultralight bass gear“. Vyskúšal som to takto na vystúpení so svojou kapelou aj ako hosť na koncerte Eda Klenu a veľmi ma bavili následné otázky typu, kde to má vlastne snímače, alebo či je to naozaj bezpražec (opakujem, že som hral na modeli s pražcami) . Nuž, ako vravím, neuveriteľne zábavná basgitara a po teste som sa rozhodol ju nevrátiť, ale odkúpiť.
DUŠAN PAPP
Na test poskytol: Muziker * www.muziker.sk * Cena: 699 €