Po 220 dňoch ďalšia smutná správa pre fanúšikov a priaznivcov rockʾnʾrollu: po Chuckovi Berrym, ktorý skonal 18. marca 2017 (písali sme o ňom v prvom čísle Nového Populáru tohto roku), zomrel 24. októbra vo veku 89 rokov ďalší z praotcov tohto hudobného žánru – Antoine „Fats“ Domino.
Neworleanské rhythm & blues a štýl boogie-woogie dokázal tento americký spevák a klavirista, celým menom Antoine Dominique Domino Jr. (zvaný „Fats“), pretvoriť do vlastnej verzie čiernej muziky, ktorej dal americký diskdžokej Alan Freed názov rockʾnʾroll. A z jeho piesne The Big Beat si zase vzal svoje meno hudobný žáner bigbít v niekdajšom Československu. („Výraz bigbít sa v šesťdesiatych rokoch v Československu používal ako kamufláž na označenie rockʾnʾrollového žánru,“pripomenul frontman trnavskej bigbítovej formácie The Breakers Peter „Bonzo“ Radványi.) „Jeho hlas, hra na klavíri a hudobný štýl na nás mali obrovský vplyv,“povedal Paul McCartney. „Bol jedným z mojich obľúbených rockʾnʾrollových spevákov, budem na neho spomínať s láskou a vždy si spomeniem na tú iskru v jeho oku.“
Žijúca legenda rockʾnʾrollu Jerry Lee Lewis uviedol: „Bolo to príšerné dozvedieť sa o mojom drahom priateľovi Fatsovi. Zažili sme spolu mnoho pekných chvíľ, či už na cestách alebo keď sme sa navštevovali doma na dobrú domácu vidiecku večeru. Obaja sme klaviristi
z Louisiany. Mal som ho rád, bude mi chýbať.“Ďalší velikán tohto žánru, rovnako rockʾnʾrollový spevák a klavirista, Little Richard poznamenal: „Dokázal prinútiť klavír spievať. Dokázal zahrať čokoľvek. Nebol len obyčajným hráčom na klávesy.“
RnR VS. RnB
Súčasník Elvisa Presleyho, Chucka Berryho a Jerryho Lee Lewisa, Dominopatril v 50. rokoch minulého storočia k najväčším rockʾnʾrollovým hviezdam a vôbec k prvým umelcom, venujúcim sa hudobnému štýlu rhythm & blues (R&B), ktorému sa podarilo osloviť belošských poslucháčov. (Jeho životopisec Rick Coleman tvrdí, že Dominove nahrávky a turné s jeho rockʾnʾrollovými vystúpeniami v tom desaťročí, spájajúce mládež tmavej a bielej pleti vďaka spoločnému uznávaniu hudby, zohrali úlohu pri rozpade rasovej segregácie v USA.) Elvis Presley, titulovaný ako kráľ tohto žánru, uviedol Fatsa na prvom
z jeho koncertov v Las Vegas slovami: „Tento pán mal na mňa v mojich začiatkoch obrovský vplyv.“A v rozhovore z roku 1957 povedal: „Mnoho ľudí si myslí, že tento biznis som začal ja. Ale rockʾnʾroll tu bol už dávno pred tým, ako som prišiel. Nikto nedokáže túto hudbu zaspievať tak, ako farební ľudia. Buďme úprimní: nedokážem to zaspievať tak, ako to dokáže Fats Domino.“
Legenda hovorí, že 31. júla 1969, na spomínanom koncerte Elvisa Presleyho v Hiltone v Las Vegas, sa medzi 2200 divákmi objavil aj Fats Domino. Na neskoršej tlačovej konferencii po vystúpení, keď sa jeden z novinárov o Presleym vyjadril ako o „kráľovi“, Elvis ukázal na Domina, ktorý sa tlačovky tiež zúčastnil. „Nie,“povedal Presley, „toto je skutočný kráľ rockʾnʾrollu.“Fats, potomok Kreolov, ktorý ako druhý – práve po Presleym – dosiahol rekordné predaje vďaka dlhému radu jedenástich Top 10 hitov medzi rokmi 1955 a 1960, uviedol: „Všetci začali nazývať moju hudbu rockʾnʾroll.Ale pritom je to ten istý rhythm & blues, ktorý som hrával v New Orleans.“Medzi hudobníkov, ktorých Domino svojou tvorbou ovplyvnil, patrili aj Billy Joel, Elton John či Paul McCartney. Ten v roku 1968 napísal pre Beatles pieseň Lady Madonna, a myslel pritom na Domina (Fatsova vlastná verzia vyšla neskôr v tom istom roku). „V skutočnosti bol kľúčovou postavou v prechode od rhythm & blues k rockʾnʾrollu – prechode takom jemnom, najmä v jeho prípade, že sa hranica medzi týmito dvoma nominálne odlišnými formami hudby rozmazala na niečo bezvýznamné,“napísala o Dominovi stránka RockʾnʾRollovej siene slávy, do ktorej hudobníka uviedli spolu s Elvisom Presleym, Chuckom Berrym, Jamesom Brownom, Rayom Charlesom, Jerry Lee Lewisom, Little Richardom, Buddy Hollym, Samom Cookem a The Everly Brothers v roku 1986, teda hneď, ako vznikla.
HITY
Napokon, v 50. a začiatkom 60. rokov minulého storočia mal Domino viac hitov ako jeho kolegovia Chuck Berry, Little Richard a Buddy Holly dokopy. V rebríčku Billboard bodoval šesťdesiattrikrát a v R&B rebríčku päťdesiatdeväťkrát. Tieto jednoznačné čísla podčiarkuje vyše 110 miliónov platní, ktoré Domino v priebehu svojej kariéry predal. Tieto hity, medzi ktoré patrili aj Iʾm Walkinʾ, Blue Monday a Walking to New Orleans, zneli ako žiadny iný predtým. Vďaka jeho výchove v New Orleans spájali Dominove príznačné piesne rytmy dixielandu, jeho podmanivý, kreolsky zafarbený hlas, a jeho rozloženie akordov pri hre na klavíri. Jeho pesničky, z ktorých väčšinu napísal spolu so svojím dlhodobým producentom Daveom Bartholomewom, sa stali rockovou klasikou. „Po Johnovi Lennonovi a Paulovi McCartneym boli Fats Domino a Dave Bartholomew pravdepodobne najlepším tímom skladateľov, aký kedy žil,“povedal ďalší rockʾnʾrollový pianista Malcolm John Rebennack (známejší ako Dr. John) pre magazín Rolling Stonev roku 2004. „Ich melódia bola vždy jednoduchá, melancholický súbor zmien akordov, pokojný rytmus. A všetky ich piesne mali jednoduchý text, to je hlavné.“Cover verzie spracovali Led Zeppelin, Cheap Trick, Randy Newman, Ricky Nelson a John Lennon, a mnohí ďalší.
BIO / ZROD FATSA
Antoine Domino, narodený v roku 1928 (bol najmladším z ôsmich detí Antoina Caliste Domina a Marie-Donatille Grosovej), sa venoval hre na klavír – na ktorom ho naučil hrať jeho švagor, neworleánsky hudobník Harrison Verrett – a vystupovaniu v country podnikoch (zvaných „honky tonks“) a baroch v New Orleans už od mladosti. V 14 rokoch predčasne ukončil školu, bol zamestnaný ako nakladač ľadu a popri hudbe pracoval aj v nábytkárskej továrni vyrábajúcej posteľové pružiny (tam pri nešťastí takmer prišiel o prsty, no lekárom sa podarilo mu ich zachrániť).
Jeho prezývka „Fats“ sa spája s klubom Hideaway. Práve v ňom ju Antoine dostal od lídra miestnej kapely Billyho Diamonda – čiastočne ako poctu predchodcom, ktorí hrali na klavíri (ako Fats Waller alebo Fats Pichon), a čiastočne preto, ako povedal Diamond: „Volám ho ,Fatsʽ, pretože ak bude takto jesť ďalej, bude tak isto tlstý!“Domino nad touto prezývkou spočiatku váhal, ale ujala sa. Neskôr, v tom istom klube, Domino stretol spomínaného Dave Bartholomewa a vedúceho Imperial Records Lewa Chudda, ktorý s Dominom podpísal zmluvu. V roku 1949 nahral pre Imperial prvú skladbu, The Fat Man, cover verziu piesne o drogovej závislosti Junkerʾs Blues, ktorej sa do roku 1951 predalo milión kópií (v roku 2015 vstúpila do Siene slávy Grammy) a ktorú mnohí považujú za jednu z prvých rockových nahrávok vôbec. „Nechcel by som povedať, že som to začal, ale nepamätám si nikoho predo mnou, kto by hral takýto druh hudby,“citoval Domina britský denník Independent. „Vravia mi tlsťoch, pretože vážim 200 libier (91 kilogramov),“spieval Domino. Jeho výzoru sa venuje aj agentúra AP, ktorá pripomenula, že pokiaľ ide o vzhľad, nebol to Presley, pretože meral 165 centimetrov a vážil spomínaných 91 kíl. „Mal však široký chlapčenský úsmev a účes, ktorý bol plochý ako obal platne,“poznamenala agentúra. A hoci sa nedostala medzi Top 40, The Fat Man bola obrovským R&Bhitom a základom pre Dominovu hudbu a imidž v nasledujúcom desaťročí. A čo je najdôležitejšie, predstavila klavírne rozložené akordy a Dominove „wah-wah“ cez silný backbeat.
A ZASE HITY
Od tej doby vydával Domino – ako píše webová stránka rollingstone.com „geniálny, dobrosrdečný symbol úsvitu rockʾnʾrollu, a hlas a klavír večných hitov ako Blueberry Hill a Ain’t That a Shame“ – jeden hit za druhým (All By Myself, Be My Guest, I’m Ready, I’m In Love Again, My Girl Josephine, Sick and Tired, Whole Lotta Loving atď.) Za skladbu Ain’t That a Shame, ktorú magazín Rolling Stone zaradil medzi 500 najlepších piesní všetkých čias, dostal deväť zlatých platní, aj keď jeho nahrávka sa nikdy nedostala na prvú priečku popových hitparád. (Je pritom paradoxné, že cover verzia tejto skladby v podaní Pata Boonea sa v roku 1955 dostala na 1. miesto popového rebríčka.Treba však zdôrazniť, že v dobe rasovej segregácie bola častejšie hraná v rádiách.) Lennon, ktorý pieseň Ain’t That a Shame (na Dominovej nahrávke najskôr nazvanú Ainʾt It a Shame) na jeho albume „Rock & Roll“ zroku 1975 prepracoval, povedal, že táto skladba má pre neho zvláštny význam: bola to prvá skladba, ktorú sa kedy učil hrať na gitare, ktorú mu kúpila jeho zosnulá matka. „Bola to prvá pieseň, ku ktorej som si vedel robiť doprovod,“povedal v roku 1975. „Viaže sa k nej veľa spomienok.“
Chuck Berry vo svojich memoároch s obdivom popisuje, ako Domino v polovici päťdesiatych rokov zarábal 10 000 $ týždenne na turné. V článku „King of Rock’n’Roll“ v magazíne Ebony neskôr Domino uviedol, že v priebehu roka je 340 dní na cestách, zarába 2 500 $ za večer, a jeho celkový hrubý zisk presahuje 500 000 $.
ŽIVOT IDE ĎALEJ
Fats nebol už od začiatku svojej kariéry osobnosťou takého formátu, ako Presley alebo Lewis. Oženil sa (s Rosemary Dominovou, rodenou Hallovou) keď mal 20 rokov – žili spolu až do jej smrti v roku 2008 – a bol známy ako domáci typ, ktorý mal až osem detí (mená všetkých sa začínajú písmenom „A“ –Antoine III, Anatole, Andre, Antonio, Antoinette, Andrea, Anola a Adonica). Keď sa ho v magazíne Rolling Stone v roku 2007 pýtali na nepokoje, ktoré sa odohrávali v priebehu prvých rockʾnʾrollových šou, ktorých sa zúčastnil on a iné osobnosti, Domino odpovedal: „Neviem. Nemalo to nič s hudbou, takže to muselo mať niečo s publikom.“Napríklad 2. novembra 1956 vypukli na Dominovom koncerte vo Fayetteville v Severnej Karolíne veľké výtržnosti a polícia na rozohnanie rozdivočeného davu použila slzotvorný plyn. Podľa Ricka Colemana „aj kvôli tomu, že sa na týchto vystúpeniach pil alkohol“. „Takže na mnohých týchto miestach sa po prvýkrát zmiešal alkohol, tanec a rasy,“píše Coleman.
HUDOBNÍCI
Aby basové gitary na nahrávkach neprehlušil klavír, producent Bartholomew zdvojnásobil ich počet – túto techniku neskôr prevzal Phil Spector pre jeho typický Wall of Sound. Pripomeňme, že kapelu spoločne s Dominom spočiatku tvorili saxofonisti Herbert Hardesty, Alvin „Red“ Tyler, basista Frank Fields, bubeníci Earl Palmer a Smokey Johnson; ďalšími významnými a dlhodobými hudobníkmi v jeho kapele boli saxofonisti Reggie Houston, Lee Allen a Fred Kemp. Dominov zručný klavírny boogie-woogie štýl, ovplyvnený priekopníckymi predchodcami ako Fats Wallera Henry Roeland „Roy“ Byrd (známejší ako Professor Longhair), mal tiež ozvenu. „Vždy, keď niekto hrá pomalý blues,“ povedal Dr. John pre Rolling Stone, „hráč na klavír sa prípadne môže dostať k niečomu, ako bol Fats. Bolo v tom obdobie pred funkom a bolo v tom New Orleans, a robil to celé po svojom. Dokázal hrať oboma rukami. V tom bol ako Thelonious Sphere Monk.“
ČASY SA MENIA A HUDBA TIEŽ
Domino vydal v roku 1960 svoj posledný hit, ktorý sa dostal na zoznam Top 10, spomínaný Walking to New Orleans. Krátko na to odišiel z Imperial a pokračoval v nahrávaní pre mnoho iných spoločností. Ako jeho rockoví kolegovia z 50. rokov, od tej doby mal už len pár hitov, ale bolo to najmä v dôsledku meniacej sa doby (či skôr povedané nastupujúcej beatlemánie), a nie škandálov alebo vojenskej povinnosti, ktoré narušili kariéry Elvisa Presleyho a Jerry Lee Lewisa. Ako napísal novinár Rolling Stone Charles M. Young o Dominovej nie až tak temnej stránke: „Mimo pódia sa trochu venoval hazardu, mal rád luxusné autá a šperky a bolo známe, že vo svojej hotelovej izbe varí fazuľu.“
ČO VODA NEODPLAVÍ
Domino pokračoval s nahrávaním a turné ešte desaťročia po svojom počiatočnom úspechu. V roku 2005 sa opäť ocitol v novinách, keď bol jeho dom v Lower Ninth Ward zaplavený až po strechu počas hurikánu Katrina. Domino sa rozhodol zostať doma s rodinou, čiastočne preto, že jeho žena trpela zlým zdravotným stavom. Šírili sa chýry o Dominovej smrti a jeho dom sa stal terčom vandalov, keď naň niekto nasprejoval správu „RIP Fats. Budeš nám chýbať“. 1. septembra CNN oznámila, že Domina i jeho rodinu zachránila helikoptéra pobrežnej stráže. „Nič mi nechýba,“uviedol Domino po záchrannej akcii. „Myslím, že sa jednoducho stala ďalšia vec. Len ma mrzí, že sa to stalo mne a ostatným, chápete?“Počas búrky prišiel o väčšinu majetku vrátane takmer všetkých jeho zlatých platní. Bartholomew o príspevku svojho partnera do histórie rocku povedal, že Domino je „ako základný kameň – postavíte nový kostol a položíte základný kameň, a ak kostol zhorí, základný kameň zostane“.
Aj napriek katastrofickým rozmerom dala Katrina Dominovi nový život. Alive and Kickinʾ, nový album vydaný rok po búrke, sa stal jednou z jeho najuznávanejších prác (časopis Rolling Stone ho menoval ako jeden z najlepších albumov roka). V roku 2007 vyšiel album GoinʾHome, pocta všetkých hviezd Dominovi, na ktorom mu okrem mnohých slávnych umelcov ako Paul Mc Cartney, Robert Plant, Neil Young, Norah Jonesová, Willie Nelson, Los Lobos, Tom Petty, Lenny Kravitz, Lucinda Williamsová či Elton John, zložili hold a znova naspievali a nahrali jeho skladby aj viacerí známi bluesmani vrátane B. B. Kinga, Buddy Guya, Taj Mahala, Bonnie Raittovej, Bena Harpera či Marcie Ballovej a z výťažku tohto albumu sa postavil nový dom pre Fats Domina v New Orleanse.
OCENENIA
Záverom dodajme, že Domino si zahral v niekoľkých filmoch: Shake, Rattle & Roll, The Girl Canʾt Help It (1956), Any Which Way You Can (1980) a Treme (2012); jeho život a kariéru zobrazil Joe Lauro v roku 2015 v dokumente The Big Beat: Fats Domino and the Birth of RockʾnʾRoll. Z množstva ocenení spomeňme napríklad Grammy za celoživotnú tvorbu (1987), Ocenenie Raya Charlesa za celoživotnú tvorbu od nadácie Rhythm & Blues Foundation (1995), Cenu časopisu OffBeat za celoživotné dielo (2007), uvedenie do RockʾnʾRollovej siene slávy (1986), do Blues Hall of Fame (2003) i do Delta Music Museum Hall of Fame (2006). Fats Domino si v roku 1998, z rúk 42. prezidenta USA Billa Clintona, prevzal „Národnú medailu za umenie“; v roku 2004 ho časopis Rolling Stone zaradil na 25. miesto jeho zoznamu „100 najväčších umelcov všetkých čias“ v eseji, ktorú napísal Dr. John.
ANDI RAY HAVERDA