Vo svete zvukovej techniky prevláda názor, že ribbon – páskové mikrofóny nepatria do rúk spevákov na pódiu, pre svoju známu krehkosť a väčšinou osmičkovú charakteristiku. Beyerdynamic TG V90r však môže tento mýtus zmeniť.
Na pódiách je najčastejšie vidieť klasické modely ako Shure SM58 ktorý je robustný a cenovo dostupný, s tesnou kardioidnou charakteristikou pre potlačenie spätnej väzby a frekvenčným priebehom prispôsobeným na použitie na pódiu.
V posledných desiatich rokoch sa kondenzátorové mikrofony, ako napríklad Neumann KSM104, dostali dna špičku tohto trhu, určite z dôvodu kompatibility so zvýšenou čistotou a šírkou pásma moderných PA systémov.
Možno sa však zabudlo, že je ešte jedna cesta.
Spoločnosť Beyerdynamic má za sebou veľmi úspešnú históriu, čo sa týka ribbon mikrofónov. Jej veľmi slávny model M-500, ktorý je často vidieť na veľkých live vystúpeniach známych kapiel, je ešte stále žiadaný a vintage kúsky sa občas predajú na eBay za dosť neuveriteľné ceny. Práve z M-500 vyšiel konštrukčne a dizajnovo podobný mikrofón, ktorý som otestoval.
Každý model TG V90r prichádza s vlastnou tabuľkou frekvenčných odoziev. Graf je prekvapujúci, Mikrofón začína snímať cca od 50 Hz a to pri -25 Db potom ide krivka plynule hore až do cca 250 Hz potom je priebeh plynulý a zdvih nastáva pri 2 kHz asi +1 Db a ide plynule hore a najväčší zdvih je na 4,5 kHz. Potom na 6 kHz prudko padá k nula Db a zase prudko stúpa k 10 kHz až na + 6 Db. Nakoľko sa rozsah meria až 1 m vzdialeného zdroja signálu, a speváci zvyknú mať mikrofón blízko pri ústach, bolo treba mikrofón vyskúšať a zistiť čo, je zač. Výsledok bol prekvapujúci. Prvá rada - držte si správnu vzdialenosť. Podľa mojich zistení je najlepšia vzdialenosť 5 – 7 cm. Zvuk je artikulovaný, vyvážený, mäkký, má hladký priebeh a nie je tak agresívny ako SM 58-mička. V mixe sa presadí bez problémov. Existujú však speváci, ktorí si mikrofón priložia k ústam a dávajú neskutočný akustický tlak. Takéto zaobchádzanie TG-čka nemá rada. Prejaví sa to v hlasných pop-och a zvýraznenia pásma nízkych stredov. Ale pri vzdialenosti hodne väčšej si oproti SM 58 stále zachoval pekný a vyvážený priebeh keď sa SM 58 stáva naozaj „tenkou“.
Čo povedať na záver. TG V90r pri svojich vlastnostiach a cene, nie je investíciou pre začínajúcich spevákov a neskúsených amatérov, skôr pre spevákov ktorým záleží na stage zvuku. Takým mikrofón odporúčam vyskúšať, myslím že je alternatívou pre kondenzátorové stage mikrofóny.
PETER DOBRÍK
Distribúcia: BaSys * www.basys.sk * Cena: 399 €
Kúpiť u distribútora a v autorizovaných predajniach TU
Technické špecifikácie výrobcu TU