Rok sa s rokom stretol a po Korgu Prologue sa mi pod rukami ocitol ďalší zo série analógových synťákov rady „-logue“, Korg Minilogue XD. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ide len o miernu modernizáciu pôvodného Minilogue v čiernej farbe. Prvý pohľad však môže miasť. V čom sa odlišuje a čo má spoločné s ostatnými členmi rodiny „Korg logue“ sa dočítate v tomto teste. Odporúčam Vám nahliadnuť na web Nového Populáru do čísla 2/2018 kde sa v recenzii na Prologue venujem niektorým spoločným častiam syntézy podrobnejšie.
Na začiatok nezaškodí malá rekapitulácia. Korg sa nechytil vlny revivalu analógových synťákov medzi prvými, ale rozhodne ani neskoro. V roku 2010 (človeče, už to bude 10 rokov) začal, na firmu s takou históriou analógových synťákov, až príliš skromne. Vypustil do sveta ušumený malý gadžetík Korg Monotron – synťáčik do vrecka na baterky s ribbon kontrolerom a filtrom na báze legendy MS20. Kto by to bol vtedy povedal, že tu o pár rokov budeme mať takú skvelú sériu analógových Korgov (viď tabuľka)
Korg Minilogue XD nezaprie niektoré gény svojho predchodcu Minilogue - má rovnaké elegantné, pevné a precízne spracované telo s panelom z profilovaného hliníka a zadným čelom z masívneho dreva, rovnakú 3-oktávovú zmenšenú klaviatúru s dynamikou úderu a bez aftertouchu, pevné na paneli priskrutkované potenciometre.
Tým ale podobnosť viac-menej končí, lebo ak matkou XD-čka bol pôvodný Minilogue, otcovstvo nezaprie veľký profesionálny Korg Prologue a niektoré vlastnosti (sekvencer) odkukal od svojho malého bračeka Monologue.
Svetlý eloxovaný hliník na paneli nahradil elegantný čierny elox. Otočné potenciometre majú primerane veľké čierne matné gombíky s dobre viditeľnými pointrami, čo dáva užívateľovi lepší prehľad o aktuálnom nastavení panelu. Trochu rozporuplný pitch lever, na ktorého ovládanie si bolo potrebné zvykať, nahradil malý skvele ovládateľný odpružený XY joystick. Ako u klasických nástrojov Korg pohybom páčky do strán mení výšku tónu v individuálne programovateľnom rozsahu pre oba smery. Ktorý parameter a v akom rozsahu joystick mení pri pohybe nahor a nadol si môžete vybrať z 29 cieľov modulácie vrátane parametrov 3 digitálnych efektov. Joystick je skvelá intuitívna pomôcka pre zdynamizovanie hry a morfovanie zvuku, ktoré môžete zaznamenať v jednej zo 4 Motion sekvencií sekvencera. Hlavný OLED displej narástol dvojnásobne a je tým pádom výrazne lepšie čitateľný. V sekcii oscilátorov k nemu pribudol displej Multi Engine , čo predznamenáva prítomnosť tretieho digitálneho univerzálneho programovateľného oscilátora. Priesvitné tlačidlá majú biele LED podsvietenie a je ich oproti predchodcovi výrazne viac, najmä v prospech sekvenceru.
Tlačidlá sekvenceru plnia v rôznych módoch rôzne funkcie – slúžia na voľbu 16 Favorites – obľúbených zvukov a na voľbu submenu v sekcii Edit.
V pravej časti panela – na konci signálovej cesty pribudli ovládacie prvky 3 profesionálnych programovateľných digitálnych efektov Modulation, Delay a Reverb.
Zadný panel zaznamenal tiež množstvo chvályhodných a jednu menej chvályhodnú zmenu
v porovnaní s predchodcom. Slúchadlový výstup, Sync In a Sync Out, 5 kolíky Midi In a OUT, konektor napájania a On/Off tlačidlo doplnil plnohodnotný stereo výstup s dvoma 6,3mm jackmi (Minilogue mal len mono výstup), vstup na Damper pedál a dva 3,7mm CV In. Audio vstup budeme hľadať márne. Externý signál tak ako pri pôvodnom Mini- a Mono- logue už do syntézy nezaradíme. Veľká škoda, skvelý filter a vynikajúce efekty zostanú v tomto zmysle nevyužité.
Syntéza prekonala tiež niekoľko zmien. Vo VOICE MODE si vyberiete ako chcete 4 hlasy nástroja využiť: POLY – polyfonická hra so 4 samostatnými hlasmi, pootočením Mod Depth nástroj prechádza do módu Duo, pri ktorom je 2-hlasý a ďalším otáčaním sa zväčšuje vzájomné rozladenie týchto 2 hlasov.
UNISON – všetky 4 hlasy hrajú naraz, otáčanie Mod Depth opäť zvyšuje ich rozladenie a robí zvuk hutnejším
CHORD – mono mód ako pri starých analógoch, alebo akord jedným prstom (Mono, 5th, sus2, m, Maj, sus4, m7, 7, 7sus4, Maj7, aug, dim, m7♭5, mMaj7, Maj7♭5).
ARP/LATCH – mód arpeggiátora. Potenciometrom Mod Depth sa volí typ arpeggia (MANUAL 1, MANUAL 2, RISE 1, RISE 2, FALL 1, FALL 2, RISE FALL 1, RISE FALL 2, POLY 1, POLY 2, RANDOM 1, RANDOM 2, RANDOM 3), potenciometrom Tempo sa mení tempo, swing a gate time arpeggiatora. Detailné nastavenia sú v menu nástroja. Mód Latch umožní prehrávať arpeggio bez nutnosti držať prsty na klávesoch a aktivuje sa potlačením voliča Voice Mode nadol, deaktivuje potlačením nahor.
Každý zo 4 hlasov nástroja obsahuje 2 VCO - napäťovo riadené oscilátory s plynulo morfovateľnými a obálkou a LFO modulovateľnými priebehmi (píla, trojuholník, obdĺžnik). VCO sa dajú navzájom synchronizovať, k dispozícii je Ring a Cross modulácia na tvorbu „kovových a iných menej obvyklých zvukov“. Oproti predchodcovi pribudol z vlajkovej lode Korgu Prologue prevzatý univerzálny programovateľný zvukový zdroj Multi Engine. Ten poskytuje nástroju významné rozšírenie zvukových možností. Detailne som sa mu venoval v recenzii na Korg Prologue 8/16 (Nový Populár 2/2018). Čo je podstatné, medzičasom pribudlo množstvo zaujímavých, inšpiratívnych a inovatívnych USER modelov syntéz. 16 z nich vrátane legendárnych oscilátorov z Eurorack modulu Plaits od Mutable Instruments si môžete jednoducho stiahnuť do svojho nástroja za pomoci bezplatného SW Librarian.
VCF - napäťovo riadený Low Pass filter vychádza podľa mojich informácií z konštrukcie filtra Prologue, mal by to teda byť 12dB 2-pólový filter s rezonanciou idúcou do samooscilácie. Filter je veľmi muzikálny, subjektívne hrá predsa len trochu inak (kovovejšie?) ako filter v Prologue a jeho zvuk sa mi veľmi páči. Podstatne viac ako filter pôvodného Minilogue. Zvuk filtra obohacuje obvod Drive, ktorý zvuku poskytuje príjemnú analógovú saturáciu. Bohužiaľ, prišiel o plnohodnotnú ADSR obálku a budeme si musieť vystačiť s AD obálkou, čo v praxi nie je až taká strata. AD môže voliteľne riadiť frekvenciu filtra, alebo VCO1, 2 a Multi Engine, alebo len VCO2.
VCA – napäťovo riadený zosilňovač s rýchlou ADSR obálkou.
LFO – pomalobežný oscilátor je len jeden a má len 3 priebehy (štvorec, trojuholník, píla), žiadny náhodný priebeh, čo je na prvý pohľad málo. Tento hendikep dokážu úspešne kompenzovať motion sekvencie sekvencera a niektoré User modely Multi Engine majú vlastné nezávislé LFO. LFO sa v nastavení One shot dokáže správať ako AD obálka.
Signálovú cestu uzatvárajú 3 nezávislé digitálne stereo efekty Modulation, Delay a Reverb, čo je veľké plus nielen oproti minilogue, ktorý mal len jednoduchý relatívne Lo-fi hrajúci a ušumený mono Delay, ale aj v porovnaní s Prologue, ktorý má síce efekty v rovnakej kvalite ako XD, ale len dva. Efekty poskytujú naozaj vysokú kvalitu zvuku, majú synchronizovateľné tempo s LFO, interným sekvencerom alebo midi clockom, majú automatizovateľné a v reálnom čase ovládateľné parametre (napr. Joystickom, alebo Motion sekvencerom). Reverb je veľmi prirodzený a obsahuje populárne schimmer modely, ktoré dávajú zvuku magický charakter. Aj efektová sekcia umožňuje cez Librarian inštalovať USER efekty, čo významne rozširuje zvukovú paletu nástroja.
Sequencer – 16-krokový polyfonický synchronizovateľný sekvencer so štyrmi motion trackmi na sekvenciu umožňuje jednoduché krokové a live nahrávanie sekvencií, mutovanie jednotlivých krokov a je ľahko a intuitívne ovládateľný štyrmi dedikovanými tlačidlami Motion Mode, Play, Rec a Rest a 16 tlačidlami krokov. Neumožňuje transpozíciu sekvencie hrou na klávesnici, čo je škoda.
Drobnosti, ktoré potešia a netreba na ne zabudnúť:
Osciloskop – na prvý pohľad len optická hračka, pre nadšených začínajúcich aj pokročilých syntetistov vynikajúca pomôcka na pochopenie toho, čo sa deje so zvukom.
Užívateľské ladenia – opäť najmä pre kreatívne duše, hráčov historickej alebo regionálnej hudby nenahraditeľná pomôcka
2x CV in vstupy – nutnosť pre zapojenie do sveta modulárnych syntetizérov a efektov. Škoda, že sa nenašlo miesto aj pre CV a Trig out.
Poly chain – ak chcete mať z XD 8 hlasý nástroj, prikúpte si druhé XD, alebo XD module, zapnite polychain a máte 8 hlasý analógový supersynth.
Záver:
Korg Minilogue XD dokonale vypĺňa medzeru medzi Minilogue Prologue. Je to (takmer) dokonalý malý dobre spracovaný inšpiratívny flexibilný a dobre ovládateľný synťák s veľkým zvukom, širokými zvukovými možnosťami (vďaka Multi Engine), excelentnými efektmi, malými klávesmi a neveľkou polyfóniou, ktorý exceluje najmä v plochách, ale nedá sa zahanbiť ani v basových, sólových a efektových zvukoch. Korg po prvýkrát v sérii „-logue“ prichádza aj s praktickým desktop modulom, čo je skvelé.
Plusy
+ Výborné mechanické spracovanie
+ Vynikajúci zvuk – 2 dobre hrajúce high end VCO, výborný muzikálny filter, skvelý Multi Engine
+ 3 profesionálne efektové jednotky
+ Výborne ovládateľný sekvencer a arpeggiator onboard
Mínusy
- Škoda chýbajúceho Audio vstupu
- Áno, mohol by mať klávesnicu normálnej veľkosti Áno, mohol by mať väčšiu polyfóniu
- Ale to by bol už iný synťák s úplne inou cenou
Čo by som rád videl v najbližšom apdejte nástroja?
Pri zmene niektorých parametrov displej reaguje a ukáže aktuálne nastavenie, pri iných nie. Najmä pri prepínačoch, keďže nemajú popísané stavy (On/Off a pod.) na paneli, je to škoda. Nič nebráni tomu, aby displej zareagoval pri akejkoľvek zmene parametra ovládacími prvkami.
Výšku tónu oscilátora uvádza displej v stovkách centov, účelnejšie by bolo uvádzať ho v centoch, tónoch, oktávach.
Displej Multi Engine (ME) označuje len názov zvoleného modelu, pri editácii ME by mohol zmenu parametrov ukazovať ten, nehovoriac o tom, že v móde editu ME by sa dali využiť potenciometre panelu nástroja na zmenu parametrov.
Sekvencer by mohol mať, tak ako pri Monologue, možnosť spúšťať a prelaďovať sekvencie klávesmi. Reťazenie sekvencií by, myslím, bolo tiež vítané inak spokojnými užívateľmi XDčka.
IVAN HIRLÄNDER
Distribúcia: Music Park * www.music-park.sk/korg * Cena: 568 €