Andrej Turok - gitarista, skladateľ, hudobný producent, zakladateľ prvej funkovej skupiny v Československu Tamis. autor znelky majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji. Jeho skladby a texty interpretovali Karel Gott, Richard Müller, Bára Basiková, Peter Dvorský, Martin Babjak, Dalibor Jenis, Daniel Hůlka, Iveta Bartošová a ďalší. Na konte má hudbu k piatim filmom (režiséri Jakubisko, Luther a Bednárik), trom stovkám reklamných spotov a viacero vlastných inštrumentálnych albumov. Ako producent stojí za platinovými albumami skupiny Kmeťoband, produkoval a koprodukoval aj albumy Henryho Tótha, Black Magic, Márie Bundovej, Ivany Christovej, Roba Miklu a ďalších.
S Jurajom Jakubiskom vás zviedli dohromady spoločné rusínske korene?
Juraj, ako jeden z najslávnejších Rusínov, dostal ponuku na výrobu filmového dokumentu o minoritách. Ten dokument sa volá Farebné kamienky a figuruje v ňom aj môj už zosnulý strýko Vasiľ Turok, kto- rý bol dušou Divadla Alexandra Duchnoviča v Prešove. Tento film bol mojou prvou príležitosťou na spoluprácu s Jurajom Jakubiskom. Okrem mojej hudby je tam aj pár vecí od mladého talentovaného komponistu Tomáša Rojčeka, s ktorým pravidelne spolupracujem.
Bol si tiež jedným z autorov hudby vo veľkofilme Bathory.
V tomto prípade som naskočil do idúceho vlaku až rok po internej premiére filmu v Londýne, vtedy ešte s kompletnou hudbou od Brita Simona Boswella. Potom mi nečakane zavolala Deana a ja som sa na pol roka opäť nasťahoval do Prahy (predtým som tam približne rovnaký čas pracoval na hudbe k Jakubiskovmu filmu Post Coitum). V Báthoryčke som sa stal jedným zo štyroch. Mojej hudby je vo fi- nále asi 20%. Robil som aj orchestrácie motívu Petra Hapku, ale ten napokon z filmu vypadol.
Podobný osud postihol aj pesničku Katky Knechtovej Muoj bože, spievanú v staroslovienčine.
Celé to vymyslela, myslím, Markéta Zahradníková, Deanina pra- vá ruka, inak dcéra skladateľa Jiřího Zmožka. Vedela, že Katka je v Česku populárna a tak zavolala jej miestnemu manažérovi a poslali jej motív žalmu, ktorý spieva umierajúca Alžbeta v horiacej posteli. Katka ho spracovala po svojom. Na kostre žalmu vystavala svoj vklad a Honza Jirásek (jeden z autorov filmovej hudby) to učesal do sta- roslovienčiny. Prvé demo sme počúvali spolu s Jurajom a Deanou u nich doma a boli sme z neho nadšení. Dosť nechápem, prečo aspoň v tuzemskej verzii filmu nezaznie do záverečných titulkov.
Jakubisko je známy ako vizuálny umelec. Dokáže svoje pred- stavy o hudbe definovať rovnako presne ako o obraze?
Keby Juraj ovládal remeslo, napíše si hudbu sám. Skladateľa (na- pokon aj ostatné profesie okolo filmu) skúša používať ako diaľkové ovládanie na realizáciu svojich nápadov a je len na vás, akú mieru autonómie ste si schopní presadiť. Ale veľmi dobre cíti, či ponúkané hudobné motívy žijú s obrazom, alebo sú (ako vraví Deana) mimo misu. Na dobrú muziku reaguje ako decko na zmrzlinu – usmieva sa od ucha k uchu a jeho pohľad je zasnený.
Aký je život v jednom tíme s Jakubiskovcami?
Oni sú kompletní mimozemšťania. Totálni workoholici, ktorí odo- vzdávajú filmu 100%. Ráno vstanú a už živo diskutujú o tom, čo ostalo nedopovedané z predošlej noci. Počas obliekania na seba pokrikujú cez celý dom, vášnivo sa sporia, urážajú, trucujú, šofér pred domom lakonicky pofajčieva a ja sa v tom celom placho motám a snažím sa mierniť ostrie ich tvorivých konfliktov. Po celodennej ma- kačke by si šiel človek dať zopár pív k Pinkasom, ale to neprichádza do úvahy. Za oba polročné pracovné pobyty v Prahe som nebol ani raz na Staromáku, či na Karlovom moste a na Václavák som sa do- stal tiež len preto, lebo Jakubiskofilm sídli v pasáži Lucerna. Večer nás vodič Jirka pozbiera po Prahe a šupne nás do Hodkovičiek, kde majú Jakubiskovci dom. V kuchyni nastane šrumec a tlačenica okolo chladničky, narežú sa klobásky a slaninka (to má Juraj rád) a potom sa pri panáku hlboko do noci pozerá DVD s dennými prácami na filme a vášnivo sa diskutuje o každom detaile. Dezercia z bitevného poľa je vylúčená. Únava sa nepripúšťa.
Na čom teraz pracuješ ty?
S Tomášom Rojčekom sme robili hudbu a zvukový dizajn pre náš pavilón na svetovej výstave Expo Zaragoza 2008. Točili sme to s rá- diovým symfoňákom a filharmonickým zborom. Pre stretnutie európ- skej kresťanskej mládeže sme nahrávali s vychádzajúcou opernou hviezdou Adrianou Kučerovou. Pre nemenovaného mobilného ope- rátora som robil hudbu do jeho posledných spotov a nik nepostrehol, že to nie je draho kúpená muzika od slávnych západných hviezd, akú mali dovtedy. Na to som hrdý. Ako producent pripravujem vôbec prvý slovenský chilloutový album na spôsob kolekcií Buddha Bar, Cafe del Mar či Hotel Costes. Bude sa volať Redivivo a veľmi sa naň teším. Okrem toho celý čas premýšľam o napísaní muzikálu. Z Česka sa ich sem importuje toľko a takých potratových, že mám chuť spáchať nie- čo veľkolepé. Keď nájdem investora, dám všetko ostatné bokom.
MARTIN CHROBÁK