Heil Sound PR 40 je dynamický mikrofón pre podcasty, vysielanie, domáce a štúdiové nahrávanie, ako aj živé zvukové aplikácie. Vhodný je pre snímanie zblízka. V rušnom prostredí eliminuje okolité ruchy na prijateľné minimum, jeho dizajn a konštrukcia filtrujú vzduchové rázy a nežiaduci efekt dychu. Vďaka širokej frekvenčnej odozve prenáša mikrofón to podstatné – hlas (zbavený rušivých vnemov) vo farebne vernej podobe.
Heil Sound PR 40 je predurčený hlavne pre „podcast, broadcast, domáce nahrávanie, profi štúdiá i na koncertné ozvučenie“ a to „pre jeho zvuk v štúdiovej kvalite a jednoduché použitie v širokej škále hlasov, nástrojov a štýlov. Široká frekvenčná odozva spoľahlivo a bez námahy poskytuje v každej situácii teplý, artikulovaný zvuk“. Určujúce technické parametre sú: frekvenčná odozva 28 Hz - 18 kHz, kardioidná smerová charakteristika, impendancia 600 Ohm, max spl 148 dB.
PR 40 vyzerá na prvý pohľad ako veľkomembránový kondenzátorový štúdiový mikrofón, nasmerovať ho ale treba kolmo k zdroju zvukového signálu (podobne ako štandardný ručný dynamický mikrofón). Inštruktáž formou piktogramu nájdeme v skromnom návode na obsluhu. Dizajn mikrofónu pôsobí naozaj luxusne. Telo je kové a skvelý držiak poskytuje rôzne možnosti nastavenia. Kapsula je chránená ochrannou sieťkou z kovu so zlatou povrchovou úpravou. To všetko pôsobí profi a spoľahlivo, uvidíme ako to celé funguje.
Urobil som veľmi jednoduchý test - nahral som ružový šum cez ten istý preamp Telefunken a to najskôr pomocou testovanej PR 40 a potom cez môj staručký osvedčený Shure SM 58. Nemám k dispozícii zvukový labák, takže výsledok je len orientačný. U PR 40 je všetko tak ako uvádza výrobca do 150 Hz, potom krivka oproti údajom klesá trochu viac a je vyrovnaná až do 5 Khz, no ďalej klesá už razantnejšie - narozdiel od grafu výrobcu, kde krivka stúpa od 2 Khz až do 5 kHz potom je rovná až do 10 kHz a následne klesá. Pri meraní v mojich podmienkach mal Shure SM 58 celý priebeh vyrovnaný až do 5 kHz, potom začal tiež klesať ale miernejšie. Krivky udávané výrobcami sú si pritom veľmi podobné. Moje zistenia môžu byť irelevantné po praktickom teste a to podcast, akustická gitara a malý bubon. Na prvý dojem, po vypočutí nahratého slova, musím uznať že zvuk je mäkký, ale nechýba mu konkrétnosť a zrozumiteľnosť. Hlas je príjemný a budí dojem, že nepotrebuje postprodukčné úpravy, čo je veľmi zaujímavé. V porovnaní so SM 58 je na PR 40 zdvih na 47 Hz a 100 Hz. SM 58 má ale zdvih od 500 Hz do 5 kHz. Zvuk týchto mikrofónov pri podcaste je veľmi podobný, ale SM 58 treba pre podcast postprodukčne upraviť. Pri hovorenom slove hrá v prospech Heil Sound PR 40 jeho lepšia mechanická odolnosť voči výdychom a basovým amplitúdam z hlások B a P.
Pri nahrávke akustickej gitary sa ukázalo, že pri mojom meraní som sa až tak nemýlil. Zvuk nástroja je celkom príjemný ale pripadá mi trochu „pod dekou“, aj keď basové frekvencie sú príjemne mäkké. To vidím aj na analyzéri. PR 40 má zdvih na 100 Hz o 10 decibelov viac ako SM 58. Škoda je ale, že pri PR 40 to od tých 5 kHz klesá viac ako by bolo potrebné. Samozrejme výsledok - ako to sedí v mixe - by sa ukázal pri postprodukcii, ale toto je môj prvý dojem. Pri skúšobnej nahrávke malého bubna (snare) je zvuk vyrovnaný, no trošku mu chýba konkrétnosť a výraznejšia dynamika. Zároveň ale zvuk tlesknutia dlaní je v zázname vitálny a frekvenčne plný.
Dôležitá pri každom mikrofóne je jeho aplikácia. Môj predpoklad je - hodil by sa na agresívnejšie rockové vokály, podcasty, ale exceloval by aj pri nahrávaní gitarových boxov v tvrdšej hudbe. Za pokus by možno stálo aj použitie na kopák a pravdepodobne by našiel využitie aj pri nahrávaní plechových dychových nástrojov.
Podobné typy mikrofónov bolo v poslednej dobe často vídať pri streamových prenosoch živých koncertov, kde boli použité hlavne na spev. Štandardom tejto typológie je Shure SM7B. Nemali sme možnosť priameho porovnania, ale pri on-line teste v štúdiových podmienkach, kde bolo možné cez kvalitné slúchadlá systémom A-B porovnať zvuk oboch mikrofónov znel Shure o niečo basovejšie. Zvuk Heil Sound bol trochu „tenší“, no zároveň znel priezračnejšie a s lepšou artikuláciou. Oba sa vyznačovali dobrou izoláciou hlavného zdroja od okolitého ruchu a oba sa odvďačia za podporu zisku predzosilňovačom. Napriek istým rozdielom vo frekvenčnom posadení sa kvalita zvuku javila ako porovnateľná a farebne nezmenená. Záleží teda od vkusu používateľa. Okrem toho je pridanou hodnotou tohto mikrofónu, že na streamovanom videu dobre nielen znie, ale aj vyzerá.
PETER DOBRÍK a MARTIN CHROBÁK
Distribúcia: Melody * www.melodyshop.sk * Cena: 459 €