Munly & The Lupercalians – Driemajúca temnota z Denveru

 

 

 

Napínavé príbehy, tajuplná atmosféra a mystifikácia vytvorená okolo celej kapely – takto nejako by sa dal charakterizovať svet Munly & The Lupercalians, ktorý stvoril americký hudobník Jay Munly. Vstúpiť do neho ste mohli 20. októbra 2022 v bratislavskej Fuge v rámci koncertnej edície Danube Music Day.

„Tí Luperkaliáni priniesli jednu z týchto príšer na ich každoročnú návštevu. Dva týždne pred letom rozkvitli nechutné lupienky. Šrapnel z kvetov útočí na obyvateľov Lupercalia každých štrnásť dní, inzultuje ich hrude, nosové dutiny aj oči. Keď môžu znovu otvoriť oči, nevidia nič...absolútne nič...niečo sa v nich zmenilo.“ Úryvok ako vystrihnutý z kníh H.P. Lovecrafta alebo E.A. Poeho pochádza od vynikajúceho rozprávača Jay Munlyho. Je taký predpoklad, že ak sú hudobníci aj spisovateľmi a spisovatelia hudobníkmi, väčšinou do svojho druhého povolania prenášajú svoje základné danosti aj nenaplnené túžby. J. Munly pochádza z Denveru, kde sa tieto dve umelecké remeslá prirodzene miešali pri rozprávaní príbehov predávaných z generácii na generáciu. On prepojil vlastnú fantáziu s týmito emóciami do snovej-reality, v ktorej nočné mory vychádzajú na povrch v originálnom hudobnom predstavení. Americký hudobník vraví, že je ťažké presne opísať, čo robí. Zároveň tvrdí, že ľudia sa nemusia zákonite niečím hodnoverne inšpirovať, pretože je to znak pohodlnosti až lenivosti. Atmosféru veľkých tmavých domov, vŕzgajúcej povaly a blúdením medzi svetom živých a mŕtvych vtesnal do svojej poézie a drámy – niekoľkokrát ocenenej prestížnymi cenami. Vo svojom koncepte vytvoril mystifikáciu okolo fiktívneho mesta Lupercalia, v ktorom žijú podivní obyvatelia oblečení do všakovakých strašidelných kostýmov. Tento svet stvoril vo svojom fantasy románe „Confessions To Scare“ (odporúčanie pre fanúšikov George R.R. Martina, J.R.R. Tolkiena – ich temnejšia a obskúrnejšia verzia), na ktorú nadväzuje prvý album Kinnery of Lupercalia, „Undelivered Legion“ (2022) z pripravovanej trilógie. Fantazijná krajina pripomínajúca nepreniknuteľné hory Mordoru s vlastnou mytológiou klanov vychádza zo starobylých pohanských osláv Lupercalia plných násilia a sexuality. Ktovie odkiaľ sa k nim Munly dostal, pretože Denver je známy z geografického usadenia konzervativizmu. S určitosťou vieme, že svoje netradičné priezvisko zdedil po dievčenskom mene svojej mamy. Po otcovi zase talent na hudbu. Dlho mal však zakázané sa vôbec čo len dotknúť jeho bendža, až potom ako na ňom tajne hrával, dostal svoje vlastné. Ešte viac ho bavil ľadový hokej, ale po ťažkom zranení sa upol na umenie a po čase sa stal lídrom v mnohých kapelách, ktoré súhrne nazývame denverským zvukom typickým pre gotickú americkú scénu. Po hudobnej stránke sú tam postupy typické pre oblasť Apalačského pásu v hlavnej melodickej línii bendža a huslí s rytmickým sprievodom kontrabasu, gitary a klavíra. V Munlyho spojení vychádza z iných tradičných žánrov ako bluegrass a country okorenených drone music či outlaw country. Denverská scéna je poprepletaná a pospájaná úzkymi väzbami na štýl islandskej hudby – každý sa s každým pozná a hudobníci sa bežne medzi kapelami požičiavajú a obmieňajú. Jednou z prvých skupín, s ktorou sa dostal aj do sveta, bolo zoskupenie The Reejers. Už vtedy koketoval so sólovou dráhou. Autorský pocit v ňom pretrvával aj po interpretačnom usadení v najznámejšej denverskej kapele Slim Cessna's Auto Club. Munly čakal dvanásť rokov, kým do seba zapadol celý koncept jeho fantasy sveta v spojení s hudobnými aranžmánmi z alt-country, gotického rocku, bluesu, gospelu. Po dobre prijatej nahrávke „Petr & the Wulf“ vznikol spomínaný prvý diel sólového projektu „Munly & The Lupercalians“. Mystický zvuk bendža sa pretína s ďalšími inštrumentmi v podaní maskovaných hudobníkov zo zostáv Slim Cessna's Auto Club (piati členovia – inak samotný Jay je autorom väčšiny textov tohto slávneho kolektívu) a DBUK (všetci členovia).

Daniel Hevier ml.

 

 

 

Článok patrí k časopisu: