Čo prináša Nový Populár 2/2023

popular
 

Osobnosťou na titulke aktuálneho vydania je Sir Brian May, známy ako gitarista skupiny Queen, ale tiež ako vedecká kapacita vo svete astrofyziky, altruista a inovátor s nezameniteľným zvukom svojho nástroja. „Brian May sa narodil v povojnovom Anglicku v roku 1947 ako jedináčik v typickej britskej rodine strednej triedy. Jeho otec, Harold May, bol leteckým inžinierom, ktorý svoj nesporný technický talent využíval nielen v práci, ale hlavne doma...“ 
Príbeh Briana Maya, ako i koncept tvorby jeho originálního zvuku opísal v článku Michal Kyseľ.

Z ďalších postáv a skupín z oblasti rocku, ktorým z nejakého dôvodu patrí miesto na stránkach Populáru 2/23 môžeme spomenúť mená ako Pražský výběr, Steve Vai, Lipa & Andršt Blues Band, Metallica, Depeche Mode... Z histórie CS rocku povstane príbeh skupiny gentlemanov z Rovinky, ktorí svoju hudobnú (a aj textársku) kariéru odštartovali pod názvom Ventil RG.

Svoje zastúpenie tu má aj jazz: o vydavateľských počinoch Erika Rothensteina pod hlavičkou Bebe Rebe, o letnom jazzovom workshope Doda Šošoku v Piešťanoch (Nikolaj Nikitin), Gabo Jonáš v ukážke z esejí Juraja Kalásza

Spravodajstvo z folkového kanála prináša správu o janáčkovskom koncerte Vladimír Merta; čo nové má Edo Klena (jeho album Duša je CD prílohou pre predplatiteľov); o živočíšnom talente Jany Vébrovej sa majitelia časopisu môžu presvedčiť keď si stiahnu digitálny album prostredníctvom kódu na str. 58; a môžeme si položiť aj otázku: je Pokáč folkáč? (v čom spočíva jeho fenomén popularity v ČR). V rubrike Ja a pesničkové texty nám priblížila svoj prístup k obsahu piesní Veronika Kicková, ktorá ako členka zoskupenia Hmlisto (spolu so synom Jánom Kickom a hosťujúcim spoluautorom Petrom Linhartom) získala Rádiohlavu za rok 2022 v žánrovej kategórii Folk.

 

 

Ak si pri reportáži z nejakého koncertu na stránkach nášho časopisu všimnete QR kód, znamená to,  že okrem textu si na našom Youtube kanále môžete pozrieť aj ukážku, prípadne celý koncert o ktorom píšeme. Na rovnakom mieste priebežne pribúdajú aj multimediálne ukážky ako doplnky k testom nástrojov a vybavenia. Ak vás niečo z toho zaujme, budeme radi keď potvrdíte odber nášho kanálu a podporíte tak našu činnosť aj na tomto fronte.

Rôzne výročné ceny pomáhajú upriamiť pozornosť na všetko zaujímavé, čo sa  za uplynulý rok v hudbe odohralo, nahralo a vydalo, a popri tom sa do zorného poľa verejnosti dostanú aj ich organizátori. Esprit a Rádiohlavy patria na Slovensku k tým hudobne najzaujímavejším oceneniam, ktoré vypovedajú o aktuálnom stave našej scény a vytvárajú atmosféru a zázemie pre rôzne stretnutia v zákulisí. 

V časopise predstavujeme tiež známe, ale aj menej známe, no nemenej zaujímavé osobnosti a ich aktivity: Juraj Kalász je nie len šikovný hráč na basové nástroje, ale aj organizátor a talentovaný publicista; Marian Zima ako textár, hudobník a tvorca multimediálneho pesničkového konceptu StoryBottled Fish ako zaujímavé medzinárodné zoskupenie hudobníkov, ktorých život zavial do Prahy; či Ivan Kormaňák, bubeník IMT Smile, ktorý má rád blues a popisuje svoje skúsenosti z pôsobenia na britskej bluesovej scéne.  

V recenziách albumov domácej, tzn. slovenskej a českej scény, našli svoje miesto aj tieto, nie práve každodenné počiny: Július Fuják – Transparent Sculptures; Matúš Jakabčic CZ SK Big Band – Room #555; Hex – Kde je tu láska a ďalšie zaujímavosti, na ktoré by sme radi upriamili vašu pozornosť.

K tomu všetkému patria aj rôzne pozvánky na koncerty, komentované štatistiky hranosti, novinky a testy zo sveta hudobných nástrojov a vybavenia.

Jednou z osobností našej jazzovej scény, ktorej tvorba sa zmieňuje vo viacerých recenziách tohto čísla a získala aj zaslúžené ocenenia Esprit a Rádiohlavy, je gitarista, aranžér, skladateľ, pedagóg a riaditeľ Hudobného fondu, pán Matúš Jakabčic. Poprosili sme ho preto, aby časopis prelistoval a okomentoval jeho obsah. Matúš svoje rozprávanie o časopise orámoval v úvode a závere krátkou improvizáciou na svojej jazzovej gitare z dielne majstra Milana Číža.

 

Objednať časopis / predplatné TU
 

Časopis z verejných fondov podporil Fond pre podporu umenia. 

 

Článok patrí k časopisu: