Keď som v roku 1978 našiel v časopise Amatérske rádio článok o kruhovom modulátore aj so schémou zapojenia, rozžiarili sa mi oči. Autor Jan Drexler o.i. písal, že: „Při nedávnem vystoupení naší přední rockové skupiny Modrý efekt v Praze mě zaujali zvukové efekty, které kytarista souboru vytvářel na svůj nástroj ve spojení s kruhovým modulátorem. Uvedená skupina použila později kruhový modulátor s kytarou i pro studiové nahrávky na gramofonovou desku.“
Ďalej v kapitole Zkušenosti z provozu Jan Drexler napísal: „Popisované zařízení bylo vyzkoušeno s uspokojivým výsledkem jako doplněk k elektronické kytaře i jako součást amatérského syntetizátoru pro elektrofonické varhany. Bez obtíží s ním bylo možno napodobit třeba zvuk sirény a některé efekty, známé z hudebních syntetizátorů. S trochou zručnosti a praxe a za použití dalsích doplňků (kvákadla, dozvukového zařízení, zařízení rotor-sound apod.) lze vytvořit i složitější zvuky připomínající pláč, křik ptáků, klokotající potok aj.“
Mne nebolo viac treba a pustil som sa do toho. Germániové PNP tranzistory som mal, aj štyri kremíkové diódy KA 501, aj ďalšie súčiastky, aj fotoodpor WK65037 „v kulatém provedení“. Nepodarilo sa mi ale zohnať „budící transformátory 2PN66605 z rozhlasového přijímače T61“. Zrejme preto sa mi nepodarilo kruhový modulátor dostať do hrateľného stavu. Začiatkom 90. rokov som v modrom Amatérskom rádiu „pro konstruktéry“ zas našiel schému kruhového modulátoru, tentokrát bez transformátorov a s kremíkovými polovodičmi. Vyleptal som si plošný spoj, pozháňal súčiastky a po čase mi ho dokončil kutil Rišo Beňovič. Dnes už chvalabohu nie sme odkázaní na domáce bastlenie a trh nám ponúka na výber rôzne hotové možnosti.
Historickým etalónom pre tento druh efektu bol ring modulátor od firmy Moog. Moogerfooger bol často využívaný hudobníkmi, ktorí hľadali nové a inovatívne zvukové efekty. Medzi nich patria avantgardní skladatelia ako Karlheinz Stockhausen, experimentátori ako Frank Zappa a elektronickí pionieri ako Wendy Carlos, Jean-Michel Jarre a Pink Floyd. Ich nahrávky, ako Switched-On Bach, Dark Side of the Moon (napr. v skladbe On the Run), Oxygène a Space Is the Place, sú skvelými príkladmi toho, ako kruhový modulátor formoval zvukovú paletu tej doby.
Ak by sme si dnes chceli dopriať trochu podobného experimentu, môžeme si našetriť čosi do 1 000 USD za súčasnú značkovú reedíciu efektu Moogerfooger, experimentovať sa dá aj s plug-in aplikáciou, ale pre priaznivcov analógu bude asi najlákavejšie využiť ponuku firmy Warm Audio, ktorá v rámci svojho programu ponúka cenovo dostupnejšiu hardvérovú variantu, takmer totožnú s originálom vo zvuku, ovládaní i na pohľad. Ide o Ringer Bringer, ktorý máme k dispozícii na test. Z dôvodu objektivity, ale hlavne toho, že má pasiu z uletených zvukov, som tento kruhový modulátor posunul Tomovi Michalčákovi:
Kruhové modulátory sa začali v hudobnom kontexte používať prvýkrát už v 40. rokoch minulého storočia no dá sa s nimi tvoriť veľmi moderne či už na syntetizátore, base alebo gitare (ako napr. súčasná kapela Clt Drp). Čím sa líši Ringer Bringer od iných (ako napr. v mojom multiefekte)? Hlavne tým, že je čisto analógový a má viacero prepojovacích možností jackmi (rate/amount/mix/freq/carrier in/carrier out/LFO out0) a v neposlednom rade má aj LFO s možnosťami štvorcovej vlny a sínusoidy.
Čo mňa osobne baví na kruhovom modulátore je psychedelická zmena vo výbere tónov (napr. v prvej ukážke vidno že nižšie znejúci tón hrám vyššie na gitare). V druhej ukážke zasa využívam LFO a z troch vzostupných tónov mám zrazu 6 rôznych. V tretej robím efekty zvonovitého charakteru (nonlineárne rezonancie) na čo je veľmi dobrý. Taktiež má vstavaný Drive, takže signál môže ísť do aparátu už horúci.
To je samozrejme len pár z mnoho možností využitia na gitare...čo ma ale obzvlášť baví je, že vďaka viacerým inputom a outputom ho môžem zapojiť sám do seba a mať ho tiež ako jednoduchý spätnoväzbový syntetizátor.
V prvých dvoch takých ukážkach napr. používam štvorcové LFO na vytvorenie „techno“ rytmiky, a v ďalších zasa rôzne hlukové efekty. Aj pri tomto je kľúčové, že zariadenie je analógové, lebo dochádza k drobným fyzikálnym odchýlkam, ktoré sú amplifikované vďaka spätnej slučke a drasticky menia výsledný zvuk.
PECI UHERČÍK a TOMO MICHALČÁK
Distribúcia: DISK Multimedia * www.disk.cz * Cena: 5 990 Kč / 232 €