Je za tým vlna nostalgie i móda komunity
V českých Loděnicích ich vlani vylisovali takmer 14 miliónov
V čase, keď si už všetci mysleli, že čierna LP platňa odchádza nadobro do zabudnutia, nastal nebývalý zlom. Namiesto "dôchodku" a počúvania z archívu, je tu nová móda vinylov. LP platňa sa vrátila a jej predaje z roka na rok stúpajú. Výrobcovia na celom svete hlásia rekordný nárast objednávok.
"Už v roku 2013 sme vyrobili 10 miliónov vinylových výliskov, vlani to bolo už takmer 14 miliónov a tento rok ich bude ešte viac," hovorí marketingový riaditeľ spoločnosti GZ Media v českých Loděnicích Michal Němec.
Bývalé Gramofónové závody v Loděnicích pri Berouně, ktorých pôvod siaha do 50. rokov uplynulého stročia, sú najväčší závod na výrobu vinylov v Európe a zrejme aj na svete. Kvôli zvýšenemu dopytu po klasických LP platniach už nejaký čas vyrábajú na tri smeny, stále prijímajú nových ľudí a rozširujú výrobu i sortiment. Okrem vinylov (a samozrejme stále i CD-čiek) zhotovujú aj obaly platní, boxy na flaše s alkoholom a luxusnú kozmetiku. V portfóliu majú aj kartónové obaly na mobily a softwéry, či brožované návody na ich použitie. Tento segment dokonca už tvorí zhruba 50 % obratu. "Znovuobjavený" aj celkom nový sortiment vyniesol vlani firme priam neuveriteľný obrat 2 miliardy českých korún.
Predchodca GZ Media - Gramofónové závody, mali na prelome 80. a 90. rokov to šťastie, že sa stali jedinou lisovňou CD pre krajiny strednej a východnej Európy. Hneď po roku 1989 sa rýchlo napojili na svetové trhy a diverzifikovali výrobu tak, že produkt ako celok vyrobia na jednom mieste. Navyše, firemní odborníci vyvinuli aj vlastné softvéry na lisovanie platní, s ktorými sú vždy krok pred konkurenciou. Aktuálne spoločnosť exportujú 95 % produkcie do viac ako 40 krajín sveta.
Firma si navyše zachovala "zdravého ducha", keď neodpísala lisovacie stroje LP platní. Viacerí svetoví výrobcovia ich totiž po nástupe CD rozobrali či predali. V GZ Media nie. Stáli na svojom mieste a aj keď v malom, stále vyrábali, akoby čakali na opätovné nadýchnutie.
Prečo sa vlastne LP-čky vrátili ?
Podľa Němca je tých dôvodov niekoľko. Stále je tu veľké množstvo sklaných fanúškov vinylov, pre ktorých je práve pôvodný zvuk vinylov tým pravým, orechovým. "Naši odborníci, ktorí robia podklady na matrice pred lisovaním tvrdia, že stredné frekvenčné vlny vinylov sú človeku najlepšie počúvateľné. Ten zvuk je podobný tomu, ktorý počúvate napríklad na koncerte," priblížil. Naopak, vysokofrekvenčný zvuk CD-čiek pôsobí na mnohých až príliš uniformne a chladne.
Dopyt po platniach zvýšil tiež záujem o gramofóny. "Spoločnosti, ktoré vyrábajú gramofóny deklarujú, že ich kupujú najmä mladí ľudia." Ide o skupiny ľudí, ktorí sa stavajú proti všade prítomnému mainstreamu a počúvaniu a sťahovaniu hudby cez internet.
Gramofónová platňa je navyše nositeľom ďalších informácií. Vinyly majú krásne booklety, grafiku, fotografie aj informácie o interprétovi. Zbierať platne je ako zbierať umenie. "No a v neposlednom rade ide o módu, ktorá strháva aj ďalších ľudí v komunite," pripomína Němec.
V GZ Media dokážu dnes vyrobiť platne "od výmyslu sveta". Nejde už len o čiernu klasiku, vinyly sú ružové, červené, žlté či modré či priesvitné. Sú viacfarebné, fŕkané, alebo dúhové. Každý si môže navrhnúť vlastný originál. Firma vyrába aj tzv. picture disky a farebným polepom, alebo LP v ľubovoľných tvaroch. Na stenácj výrobného závodu vidíme LP v tvare kvetov, auta či srdca. Interpréti tlačia LP s číslami, či v malých nákladoch, čím ich cena stúpa.
Najváčšími zákazníkmi sú samozrejme tí najväčší, tzv. majors, teda nadnárodné hudobné vydavateľstvá ako Universal či SONY. "Na druhej strane sú to samotní inretpreti, ktorí si sami vydávajú nahrávku. No a medzi nimi je veľká skupina ľudí, takzvaní broukri, ktorí sa veľmi dobre orientujú v hudobnom priemysle a za úplatu sprostredkujú vydanie platne," približuje profil odberateľov marketingová manažérka závodu Jana Březinová.
Spoločnosť sa aj pri súčasnom boome objednávok snaží vyhovieť požiadavkam zadávateľov. Nie všetky objednávky však dokážu naplniť so súčasnými kapacitami. A to aktuálne zamestnáva až 1900 ľudí. Okrem Loděnic má nový závod na obaly aj v Soběslavi, ktorý v reakcii na zvýšený dopyt otvorili len vlani.
JOZEF POLIAK
foto: PETRA POLIAKOVÁ