Keď IAMX hrali v Babylone kedysi na turné k prvému albumu Kiss + Swallow, divákov boli desiatky. V nedeľu 14. apríla 2013 ich v tých istých priestoroch boli stovky. Kto bol na IAMX prvýkrát, mohol byť koncertom možno aj nadšený, nebyť prehnaných reklamných sľubov veľkej zábavy. Kto však zažil energiu (a noblesu!) prvých koncertov skupiny, vedel, že niečo chýbalo. Nebolo to zlé, len trochu mdlé.
Klub bol každopádne plný, agentúra Seahorse Promotion mohla byť s účasťou publika na svojej prvej akcii spokojná. Koncert začal niekoľko minút po deviatej a pokračoval asi hodinu a štvrť čistého času. Dominovala mu postavička z iného sveta, ktorá s úsmevom pozoruje – a zabáva – ten náš. Chris Corner, v saku a s operenou prilbou, ktorá mu čiastočne maskovala tvár (v závere predstaveniu ju zamenil za operený cylinder), spieval, hral na rozličné nástroje a tancoval bez zastavenia. Až na pár poďakovaní a nacvičených otázok v podstate bez komunikácie s publikom. Nedošlo dokonca ani na predstavenie spoluhráčov.
Live kapela v akcii
Janine Gezang s tmavými krátkymi vlasmi a Sammi Doll s dlhokánskou plavou hrivou, obe v podväzkových pančuchách, boli zrejme vizuálne efektívne pre mužskú časť divákov, no na môj vkus sa príliš afektovane zmietali. Pri vygradovanej skladbe Cold Red Light si krátkovlasá Janine chytila tvár do dlaní a v tomto geste sa vytrvalo niekoľko minút prudko a hystericky kývala hore-dole ako šialená. Veď aj bola umiestnená bližšie k publiku, a mimochodom je to vraj jediná stála členka Chrisovej live kapely. Hrala v MMC aj pred dvomi rokmi, spolu s gitaristom Albertom Alvarezom.
Publikum viditeľne ožilo, keď tretia skladba nebola z čerstvého, tri týždne starého albumu (aj tie mohli lepšie vybrať), ale z prvého albumu. Ako jediná z neho zaznela titulná Kiss + Swallow, kde + sa číta ako and.
Chris okrem spevu tiež hral: na syntetizátor a bubny. Bubnový duel s Alvarezom pri zrýchľujúcej sa skladbe Music People bol asi úplne najlepším momentom celého predstavenia. Vôbec z toho nešiel znepokojivý pocit ako z verzie na albume. Chris toľko trieskal do zaveseného kontajnera v tvare valca, až ho efektne zhodil. Pozoruhodný bol malý elektronický akordeón, ktorý mal v závere koncertu pripevnený na ľavej ruke ako pirátsky hák. Vyzeral ako kyberpunková postava z Miévilleovho príbehu, v ktorom ľuďom nahrádzajú časti tiel bizarnými, no užitočnými mechanizmami. Chris si teda vystačil s hákom a nepriniesol si na prídavok I Come With Knives nože (aspoň s nimi pózoval v klipe). Obe valkýry pekne zarecitovali nemecký úvod piesne. Paradoxne fráza, ktorá mne najviac utkvela v Chrisovom speve, bolo zreteľné …and it is turning our kids to murder, to murder... z piesne I Walk With The Noise, ktorá patrila tiež k najsilnejším chvíľam.
Predal všetky zrkadielka
Pekné boli aj rekvizity – jelením parožím ozdobený malý Chrisov syntetizátor a čierne torzo figuríny. Na plátnach bežali totožné abstraktné projekcie, ktorých najväčším kladom bolo, že nepôsobili rušivo a nestrhávali pozornosť na seba. Ani osvetlenie nebola žiadna veľkolepá svetelná show. Celé predstavenie pôsobilo pomerne jemným, vyrovnaným dojmom (na tomto koncerte bola hlasitosť veľmi príjemne únosná). To trochu kontrastovalo s bombastickými propagačnými textami, ktoré koncerty „excentrického Chrisa Cornera“ popisovali ako nezabudnuteľný, veľkolepý a absolútne jedinečný vizuálny zážitok.
Pod pojmom full-on aural and visual attack si asi nielen návštevníci psytrance koncertov predstavia niečo živšie. Divák tak čakal minimálne striedanie kostýmov a ktoviečo ešte, no dočkal sa len jemného dymu pri piesni na rozlúčku. (A eura, ktoré dal do zálohy za hrubý plastový pohár.) Chris ani po show nevytiahol fľašu šampusu ako kedysi pred rokmi. Zato tesne pred koncertom sa objavil za bielym plátnom a odlial si z fľaše víno do pohára. Ako pamätníkovi prvých vystúpení IAMX mi na pódiu chýbala bývalá členka IAMX Sue Denim, no Janine a Sammi ju v ladných pohyboch dôstojne zastúpili. Zrak mi ubiehal k Sammi, hoci z nášho nového miesta sa vlasato sápala na synťák v nešťastnom zákryte za Alvarezom.
Podobne neuspokojený dopadol aj náročnejší zberateľ suvenírov. Stánok ponúkal rôzne tričká, žiadne však nepôsobilo presvedčivo. Tiež cédečka, magnetky a odznaky. Nič pre zberateľských fajnšmekrov: ružové a červené víno IAMX z nemeckých viníc, zrkadielko tejto značky, dokonca ani podpísané plagáty. Vysvitlo, že Chris vypredal nielen MMC, ale aj svoje zrkadielka!
Šnúra po kolapse?
S vlažným výkonom v rámci turné boli spokojno-nespokojní aj o desať dní skôr v pražskom Roxy. „Čerstvé“ turné by zrejme bolo vhodnejšie pomenovať podľa albumu The Unified Field než podľa piesne o živočíšnych impulzoch. Hoci na prvých koncertoch a afterparty Animal Impulses Tour koncom marca v Beneluxe to mohlo vyzerať inak. Údajne Cornera vyčerpali k fyzickému a psychickému kolapsu. Odvtedy má platiť zákaz tvrdého alkoholu v jeho okolí. Možno sa predtým inšpiroval svojím songom z nového albumu, kde spieva Drink again, ’cause everyone forgets in the Land Of Broken Promises. A možno pri pohľade z jeho „domovského“ Berlína sme metanolová oblasť.
Koncert bol určite odohraný profesionálne, ale chýbala mu iskra. Na druhej strane, aspoň sa Chris nepredvádzal pred neplnoletými slečnami a nebol príliš teatrálny. Keď encore presvedčivo ukončili hitom Nightlife, odchádzal so cťou.
Pre mňa bola jemnosť, vyváženosť a plynulosť koncertu určite plusom. Atmosféra bola pritom veľmi dynamická, sexi aj snová. Len sa to celé skončilo akosi prirýchlo – ale tak sa napokon končí väčšina snových zážitkov. Chris, postavička zo snov, v ktorých hrajú patetické výrazné elektronické melódie, má svoj pôvab, spieva nádherne a skladá zvláštne skladby s nečakanými hudobnými prekvapeniami. A keď vidí, ako ľudia z bežnej reality ochotne trpia a žijú minulosťou, len sa usmieva. Lebo to, že mu na tom nezáleží, neznamená, že necíti, a ak necíti, neznamená to, že nechápe...
P.S. Po koncerte sme sa spýtali manažéra kapely, či je možné sa na chvíľu s Chrisom porozprávať. Postarší snedý, holohlavý malý chlapík pripomínajúci postavičku z filmov Lyncha milo a zdvorilo rodičovským tónom vysvetlil, že Chris sa práve sprchuje, potom sa naje a hneď nato pôjde spať. Keď som sa mierne podivila a opáčila, či by spevák predsa len nemal chuť ešte na nejakú spoločenskú aktivitu, nefalšovane sa zhrozil: „After a show like this?!“
P.P.S. V preplnenom hľadisku nechýbal ani frontman českých Sunflower Caravan. Deň pred Bratislavou IAMX hrali vo Viedni a po nás mali pred sebou ešte dva záverečné koncerty 21-dátumového turné. Po bratislavskom MMC hrali v Electric Ballroom v londýnskom Camden Towne, kde hostí skenujú ako na letisku.
ZUZANA ŠESTÁKOVÁ, MEMFER