Na úvod musím podotknúť, že čo sa týka hudobných nástrojov a aparátov, vcelku som staromil. Keď som prvýkrát uvidel Marshall Class 5, prvé čo ma napadlo bolo, že sa opäť niekto snaží vyrobiť aparát, ktorý má vyzerať a hrať, ako staré dobré lampáče. Väčšinou sa to ale nepodarilo. Teda aspoň podľa mojej mienky. Ibaže tentoraz som sa celkom tešil na testovanie, pretože výrobca nie je nik iný, ako firma Marshall. (Autor článku má k tejto značke srdcový vzťah, čo dokazuje celá zbierka hláv a komb Marshall v jeho osobnom vlastníctve. Pozn. red.)
Design
Marshall class 5 je ľahké, malé kombo s rozmermi 50cm x 41cm x 23cm a hmotnosťou 12 kg. Neodmysliteľné logo Marshall svieti na prednej strane tak, ako to poznáme aj u iných modelov tohoto výrobcu. Vôbec, čo sa vzhľadu týka, toto kombo pripomína model Bluesbreaker, ibaže je podstatne menšie. Hlavný panel je umiestnený na vrchnej doske, kde je aj vetracia mriežka. Kombo nie je vybavené ochranami rohov, čo je škoda. Pravdou ale je, že ani iné vintage modely nie sú pred poškodením na rohoch chránené.
Špecifikácia
Aparát je jednokanál a má v predzosilňovači dve elektrónky ECC 83. Na koncovom stupni je vybavený jednou elektrónkou EL 84 so zapojením v triede A a výkonom 5 W. Ovládací panel je riešený sparťansky a to: potenciometer hlasitosti a trojpásmový EQ - výšky, stredy, basy. Súčasťou aparátu je novovyvinutý 10“ reproduktor Celestion G10F-15. Na zadnej stene je umiestnený prepínač, ktorý umožňuje voliť medzi výstupom do slúchadiel, alebo do externého reproboxu. Kombo nedisponuje pružinovým reverbom, ani efektovou slučkou.
Zvuk
Keďže aparát má v popise výkon 5W, nebál som sa najprv vyskúšať ako sa chová pri väčšej hlasitosti. Päť wattov je pomerne málo, ale v dnešnej dobe klubového hrania to celkom vystačí. Kombo začína kresliť pri hlasitosti niekde v tretine ovládania. Potom už zvuk získava len na skreslení, ale na celkovej hlasitosti nie. Pri malej hlasitosti sa zvuk komba vyčistil a ovládaním EQ sa tón stával teplejším a bluesovejším. Čistý zvuk je teplý a mierne nasálny. Vyššie frekvencie sú trochu zastrené, zvuk nie je úplne otvorený smerom nahor. Komu by to bolo na prekážku, mal by sa v kategórii podobnej tejto orientovať skôr na modely iných značiek, ako napríklad Vox AC4, ktorý čistý tón gitary otvorí a rozsvieti. Pre temnejší zvuk komba Marshall boli síce vcelku dobre použiteľné aj gitary fendrovského typu, ale najlepšie si porozumelo s frekvenčne vyváženou gitarou LesPaul, ktorá sprítomnila tón v oblasti vyšších stredov. Za hranicou čistého zvuku charakterizuje zvuk tohto komba typicky marshallovsky zachrípnutý crunch. Snažil som sa kombo ešte nakopnúť pomocou pedálov DOD 250 a Tubescreamer, ale akosi ma to neoslovilo. Najpôsobivejšia bola kombinácia gitary Gibson Les Paul s hlasitosťou komba asi na sedmičke. Liezol mi z toho podobný zvuk gitary ako v pesničke My generation od skupiny Who. Keď som kombo zapojil do marshallovskej bedne 4 x 12“ osadenej greenbackmi, zvuk sa o čosi zlepšil, ale veľký posun to nebol. Prekvapilo ma ale, keď som zapojil mikrofón a zahral cez kombo na ústnej harmonike. Viem, že do testu pre gitaristov toto asi nepatrí, ale znelo to výborne.
Záver
Veľký podiel na príťažlivosti tohto komba má jeho dizajn. Gitarista má sklon porovnávať ho s klasickým kombom Bluesbreaker. To je ale lepšie. Však aj cena je iná – vyššia. Na druhej strane váha a rozmery sú podstatne nižšie. Napriek svojmu nízkemu výkonu Class5 nie je iba kombo na doma. Ožíva s vyššou hlasitosťou. Aparát Marshall Class 5 je svojím zvukom a designom vhodný skôr pre hráčov so zameraním na blues a rock and roll s charakterom šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov.
MARCEL MAJBA
Distribúcia: PMC Slovensko • www.prahamusic.sk • Cena 380 € (r. 2010)