Nový Populár 2/2022 uvádza Peter Preložník

 

 

Novým číslom časopisu, ktorý vyšiel posledný májový deň, listuje a jeho obsah komentuje známy slovenský klavirista, hráč na klávesové nástroje, spoluhráč viacerých legiend, majiteľ nahrávacieho štúdia a hudobný pedagóg Peter Preložník.

 

Hneď v úvode Petra zaujal editorial Niny Jassingerovej, ktorý začína takto: Zomrel Vangelis, Eurovíziu vyhrali Kalush Orchestra z Ukrajiny, Svyatoslav Vakarčuk z Okean Elzy natočil pre benátske Biennale klip „Obijmi mene“ v ruinách Paláca práce v zbombardovanom Charkove, v budove, ktorá predtým prežila dve svetové vojny. Mrmláci mrmlú, že Eurovízia je spolitizovaná a ja som si kvôli tomu pozrela po viacerých desaťročiach celý záznam, aby som zistila, že Kalush Orchestra by si zaslúžili vyhrať, aj keby to celé nebolo emočne nabité sympatiou ku krajine napadnutej a dobývanej ruSSkom. Mrmláci budú mrmlať ďalej. Múzy však tiež nemlčia a mlčať nebudú...“

 

Keďže Peter pracuje vo svojom štúdiu s technikou, ktorá je v súčasnosti vstupnou bránou takmer každej hudby, zaujali ho aj technické novinky v prvej časti časopisu.

 

Pezinského lokálpatriota a člena viacerých lokálnych zoskupení nemohol nechať chladným ani článok o encyklopedicko-obrazovej knihe Petra Bittnera a Jána Štrbu Pezinok Musictown.

 

Rubrika „Ja a hudobné texty“, ktorej respondentom bol tentoraz basgitarista a textár skupiny Korben Dallas Lukáš Fila, inšpirovala Petra ku komentáru, ako (ne)vnímajú túto zložku hudby študenti konzervatória, kde on korepetuje, a ako bola na textoch postavená tvorba napríklad Paľa Hammela, s ktorým hráva.
 

Prehliadnuť nemohol ani článok o novom albume kolegu z konzervatória Erika Rothensteina „Soví les / Bubu Forest“ a ocenil ho ako zaujímavého autora a aranžéra, ktorý má vlastný zvuk. 

 

Pri prvej časti série článkov Juraja Gonšora „Zo srdca pre folklór“ Peter okomentoval spojenie folklóru so súčasnými formami hudby a v čom je rozdiel medzi našim prístupom a tým, ako sa miestne hudobné korene prejavujú v americkej hudbe.

 

Ako priamy účastník – zvukový inžinier, klávesista – porozprával Peter o tom, ako prebiehalo nahrávanie albumu skupiny Exfónia „Trochu iný tanec“, na ktorom autor Juraj Maxián ponúka zhudobnenú poéziu zo zbierky Výstrel z motiky tria Urban, Bančej, Litvák.

 

Peter tiež prezradil, čo sa mu páči na novom albume Red Hot Chili Peppers „Unlimited love“.

 

Zaujal ho aj Outlaw Ocean Music Projekt – tematické multimediálne dielo viacerých svetových autorov, ktorého iniciátorom bol autor rovnomenného bestselleru Ian Urbina, bližšie popísané v rozsiahlom článku Luďka Bohoviča.

 

Peter ocenil vyváženosť obsahu časopisu, v ktorom sa popri notoricky známych menách ako RHCP, alebo Johnny Cash dozvie aj o zaujímavostiach, ktoré nepoznal. 

 

A na záver, v časti podrobnejších testov techniky Petra zaujala retroedícia legendárneho synťáčiku Stylophone od firmy Dubreq, ktorá bola pôvodne koncipovaná ako detská hračka, ale svoj zvukový podpis zanechala vo viacerých skladbách rockovej histórie legiend, akými boli Davod Bowie, John Lennon  či Kraftwerk.
 

 

OBJEDNAŤ ČASOPIS / PREDPLATNÉ

banner
 

  logo

Nový Populár v roku 2022 z verejných fondov podporil Fond pre podporu umenia a vydanie 2/2022 aj Sociálny kultúrny fond SOZA.

Článok patrí k časopisu: