PREŠPOROK A FS LIPTOV * Piesne spod Salatína

presporok_spod_salatina

 

Zaujímavá nahrávka, kombinujúca folk a folklór, pre niekoho dva odlišné žánrové svety. Folk a folklór však spája rozprávačstvo.  Obliekať ľudové piesne do žánrov populárnej hudby nie je ničím neobvyklým. Uchytenejšie sú tie rockové či poprockové, prípadne domiešané cez hudbu sveta. V čom vybočuje spolupráca zoskupenia Prešporka a FS Liptov? Kliment Ondrejka, tvár a hlas zoskupenia skupiny Prešporok, zaznamenal spolu s Igorom Litvom z FS Liptov piesne zo svojej obce. Okrem spomínaných zoskupení má na nahrávke priestor aj Ľudová hudba FS Ekonóm. Uvedené hovorí v prospech folklóru, no Piesne zo Salatína sú pozoruhodným folkovým kompozičným dielkom, ktoré si z folklóru nielen požičiava. Veľmi sľubný začiatok – intro poskladané z fujár, neskôr gájd a koncoviek s pokračovaním vo folkgitarovom veršovanom hymne – avizuje koncepčnú folkoidnú nahrávku blízku k hudbe sveta. 

Album Piesne spod Salatína Klimenta Ondrejku mladšieho voľne naväzujú na knihu jeho otca Rozprávanie spod Salatína - rozprávky, príbehy, žarty či poučné príbehy z rázovitej časti Slovenska - z Liptova, konkrétne z Liptovských Sliačov, odkiaľ hudobný vedec a folklorista, autor mnohých publikácií, Kliment Ondrejka starší, pochádzal.

Kliment Ondrejka syn tvoril túto hudobnú poctu kraju svojho detstva v období, kedy sa jeho kapela Prešporok z 5 a 6-člennej folkrockovej skupiny pretransformovala do podstatne komornejšej formácie, viac-menej dua, ktorého druhým členom je Fero Petriska (spev, gitara, flauta…) a príležitostným hosťom perkusionista Vlado Mrázko, obaja generační súputníci, v minulosti členovia rôznych iných folkových i folkrockových skupín, vrátane Prešporka. Obaja sa podieľali aj na nahrávaní tohto CD. 
 

presporok
Prešporok 2017

Piesne spod Salatína majú jednu nevýhodu. Ich melódie či texty sú na Slovensku všeobecne známe. Mnohé poznáme vo variáciach iných regiónov a ďalšie sa stali zdrojom či inšpiráciou pre detské autorské piesne. To nahrávku ako takú posúva do detskej a mierne aj detinskej úrovne. Regióny so svojou ľudovou tvorbou, ktorá je menej známa, majú potenciál v ešte celkom neobjavenom. Vlastný poetický vklad folkového videnia spod pera Klimenta Ondrejku skladbám veľmi nepomohol. Máj, máj, máj zelenýZlatá brána tvoria hneď úvod nahrávky. Autorské dobásnenie ľudových piesní funguje, ale práve v spomínaných neprebíja pôvodné a prepočúvané. Príliš veľa motívov (napr. melódia známa skôr z detskej Na dvore býva sliepočka naša) ťahá úroveň do hravej a naivnej oblasti hudby.

Ľudová sláčiková hudba, píšťalky či akordeón, to všetko znie na nahrávke skvele, len mierne v úzadí. Ľudová hudba tu hrá druhé husle, sprievod, zvukovo je pod gitarou. V pár skladbách ju nahrádza ústna harmonika. Stráca sa tým istá rovnocennosť. Ide o folkový album, chvíľami tu chýba drajv, drsnosť v prejave, či švih, kompaktnosť albumu však zaručuje štýl a muzikalita. Skvelé sú práve molové – smutné a melancholické piesne. Nie je ich veľa a pre preoptimizovaný album sú cenným oživením. Nahrávka dýcha zvukovou čistotou a priezračnosťou, bez ozvien, výrazných skreslených nástrojov. V tom je jej sila. V booklete chýba širší popis k pôvodu piesní. Anotácia je fajn, len sa pýta vysvetlenie slov (bursovníctvo nie je celkom známy pojem mimo Oravy a Liptova pre fašiangovníkov), zámer k výberu piesní či zoradeniu. Ak totiž siahame po nahrávke s ľudovou piesňou, s ľudovou muzikou, hoci sekunduje inému žánru, zasvätenejší popis k téme sa priam pýta. Od kapely Prešporok je to príjemná a pozoruhodná nahrávka.

Album stojí za pozornosť.

*** 1/2

Juraj Gonšor

 

 

 

Článok patrí k časopisu: