Jaromír Kratochvíl, ktorý stojí v čele vydavateľstva Indies Happy Trails 12 rokov, sa už v roku 2009 rozhodol venovať starším nahrávkam československého jazzu. A tak po reedíciách albumov skupín Energit, Mahagon z éry jazzrocku, Laca Decziho či nestora Karla Velebného, prichádzajú na trh albumy z rôznych období či prúdov jazzu.
LUDĚK HULAN „Jazz in my soul”
Najstarším z tejto štvorice je prvý album veľkého jazzového propagátora a skvelého hráča na kontrabas, Luďka Hulana Jazz in my soul. Hulan hrá na množstve albumov Bromovho orchestra, či Jazzového orchestra Československého rozhlasu. Svoju prvotinu ale vydal až v roku 1964 z nahrávok realizovaných v rokoch 1962 - 1964. Hulan bol zdatný hráč, ale aj výborný skladateľ. Jeho skladby sú melodické, rytmicky pestré aj vtipné. Na albume počujeme aj recitáciu, ako bolo v tom čase moderné. Na nahrávkach mu skvelo sekundujú rôzne zostavy, v ktorých sa najčastejšie striedajú Ivan Dominák na bicie, Rudolf Rokl na klavír či Richard Kubernát na trúbku, aby som menoval tých najznámejších možno aj súčasnej generácii. Úžasný je aj Karel Krautgartner, ďalší nestor československého jazzu, na klarinet v suite „Moderní žena“.
TRADITIONAL JAZZ STUDIO „Entomologův sen“
Traditional Jazz Studio Pavla Smetáčka zachytáva inú formu jazzu, ktorá bola v našich krajoch veľmi obľúbená (na Slovensku rôzne zoskupenia Petra Lipu, napr. Revival Jazz Band). Album je zaujímavý hlavne tým, že všetkých 12 skladieb pochádza z autorskej dielne súboru. Klavirista Antoním Bílý napísal 6, tak isto aj šéf súboru, saxofonista a klarinetista, Pavel Smetáček. Pôvodne album vyšiel v roku 1973. Smetáček na obal vtedy napísal: „Snažíme sa priniesť poslucháčom predovšetkým radosť, prebudenú naším nadšením pre hudbu, ktorú hráme, a zároveň potešenie z hry samej…“ Myslím, že sa im to podarilo v plnej miere. Súbor často cestoval na festivaly do zahraničia, zúčastnil sa aj festivalu v kolíske tradičného jazzu, New Orleanse. Na svojich cestách stretávali mnohých skvelých muzikantov, s ktorými sa im aj niekedy podarilo zrealizovať nahrávku. Mne sa veľmi páči tá s Tonym Scottom. Dnes 79 ročný Smetáček stále neúnavne zabáva publikum a propaguje tradičný jazz!
Ch.A.S.A. „1975 Live“
Pre mňa najväčší objav je nahrávka, ktorá mimochodom v tejto edícii vychádza prvý krát. Skupina z Brna, Ch.A.S.A., patrila k tomu najlepšiemu, čo sa v rámci žánru vyskytovalo. Pavel Chmelař na saxofóny a flautu, Ivo Albrecht na basgitaru, Antonín Stríž na bicie a Jiří Adam na gitaru v sedemdesiatych rokoch hrali absolútne najvyšší level. Ich skladby nepostrádali zappovský vtip a esprit. Taktiež precíznosť a zohratosť dávala kapele punc kultovosti. Spočiatku koncertovali len v okolí Brna, ale na PJD v roku 1975 dosiahli obrovský úspech a pôsobili ako blesk z jasného neba. Živé vystúpenia sa stali veľmi vyhľadávané, pretože kapela často veľmi vtipne improvizovala a na koncerte často vznikali celkom absurdné situácie, nikdy však nie na úkor vysokej úrovne inštrumentácie. Album zachytáva jedno vystúpenie v Brne v roku 1975, kedy súčasťou kapely bola aj Mirka Křivánková.
NAIMA „Naima”
Najmladšou nahrávkou je prvý album skupiny NAIMA, ktorú v osemdesiatych rokoch založil klavirista Zdeněk Zdeněk (známy aj zo skupiny Bacily, či dlhoročný sideman Hany Hegerovej) a špičkový saxofonista František Kop. Skupina hrala inteligentný moderný jazz po vzore umelcov nahrávajúcich pod kultovou značkou ECM. Tak tu môžeme počuť esenciu Garbareka, Methenyho či Jarrettových zoskupení. Prvý album skupiny nahrávaný na kolene v štúdiu Lucerna vychádza na CD v tejto perfektne zremastrovanej podobe prvý krát.
Všetky albumy vychádzajú s bohatým sprievodným materiálom o histórii zoskupení, samotnej nahrávke a aj dobových recenzii v jednotnom layoute nosičov.
JÁN GRAUS