ROLAND FA 08 * test pracovnej stanice



Nedávno predstavila značka Roland svoju novinku v kategórii Workstation, FA-06 a FA-08. Workstation v poňatí Rolandu je kombináciou syntetizátora, sekvencera, efektového procesora a samplera.  Aj keď by sa mohlo zdať, že nástrojom tohto typu s príchodom počítačov a komplexných softvérových DAW riešení už odzvonilo, v skutočnosti je o ne stále záujem, o čom svedčí aj rastúce zastúpenie tohto typu nástrojov vo výrobných portfóliách väčšiny zásadných výrobcov klávesových nástrojov. Z toho môžeme usudzovať, že aj keď hlavnú tiaž štúdiovej produkcie zrejme definitívne prebrali na seba softvérové DAW riešenia, svoju prácu na pódiu zastávajú nástroje tohto typu na jednotku.

 

Design

Roland FA-06/08 prichádza na trh v dvoch vyhotoveniach, ktoré sa líšia len typom klaviatúry - kompaktná a ľahká 61 klávesová verzia a 88 klávesová verzia s klavírnou mechanikou Ivory Feel G. Túto mechaniku poznáme zo stage piana RD-300NX a klavírov FP-50, F-120 alebo novinky F-20. Je to odľahčená verzia kladivkovej mechaniky s funkciou „Escapement“. Hlavným pocitovým rozdielom odľahčenej mechaniky je o trochu „mäkší“ chod v porovnaní s vyššou radou kladivkových mechaník Roland PHA-4. Mechanika si však zachováva presne definovanú polohu stlačeného klávesu a nepripomína stláčanie gumy alebo špongie, ako je tomu u mnohých konkurenčných odľahčených klavírnych mechaník. Výrobca docielil pomerne nízku celkovú hmotnosť 16,5 kg, čo je pri plnom klavírnom rozsahu a takto kvalitnej mechanike slušný výsledok. Telo nástroja je z väčšej časti z plastu, predná časť spodnej polovice korpusu, v ktorej je uložená mechanika, je z plechu. Plast sa neprehýba, nevŕzga a nevykazuje iné neduhy, pre ktoré by sme sa mali tejto konštrukcie obávať. Aj napriek plastovému telu a nízkemu profilu nástroj pôsobí pevne. Jedinú výhradu mám k málo zaobleným rohom, ktoré môžu byť náchylné na poškodenie pri častom prenášaní a neopatrnom zaobchádzaní. Samotný design možno definovať slovom „hranatý“, s pomerne ostrými líniami z každého pohľadu, tak ako to už výrobca naznačil pri sériách Jupiter a Juno. Bez ohľadu na to, či tento moderný trend razí Roland z vlastného presvedčenia, alebo je to snaha odlišovať sa od konkurencie, ktorá v tejto kategórii vsádza skôr na zaoblené rohy a vôbec oblejšie línie, nástroj pôsobí solídne, ovládacie prvky sú logicky usporiadané a rozdelené do funkčných sekcií. Človek, ktorý má skúsenosti s nástrojmi typu Workstation, hneď pri prvom pohľade na FA-08 vidí, že všetko je na svojom mieste, a nemá potrebu hľadať ovládací prvok, ktorý na tomto nástroji logicky očakáva. K samotnému designu by som mal ešte jednu poznámku. Výrobca použil pri niektorých ovládacích prvkoch červený popis (ostatné sú popísané mierne nevýraznou bielou farbou) a rovnakú červenú farbu použil na číselné označenie modelu na ľavej strane horného panelu. Je tam pomerne veľké červené číslo 06 alebo 08. Rovnakú červenú farbu použil však aj na oblú časť ovládača pitch-bend a tento prvok, nech už ním zamýšľal výrobca čokoľvek, pôsobí na mňa trochu lacno. Je to ale vec vkusu, takže to, že sa práve mne táto ozdôbka nepáči, nič neznamená. 

 

Ovládacie prvky

Nad pákou PitchBend sú dve, pre Roland už obvyklé, programovateľné tlačidlá, ktorým sa dajú v rôznych režimoch nástroja a pri jednotlivých zvukoch alebo kombináciách zvukov prideliť rôzne funkcie. Hlavný panel je vertikálne rozdelený do troch sekcií. V ľavej časti je sekcia so šiestimi otočnými ovládačmi typu encoder, ktoré slúžia na ovládanie parametrov nástroja v reálnom čase. Tlačidlom SELECT umiestnenom vľavo pod popismi parametrov môžete prepnúť jednotlivé skupiny parametrov. V ľavom hornom rohu je optický ovládač D-Beam, ktorý môžeme ovládať pohybom ruky ponad neviditeľný infračervený lúč. Pohyb ruky sa tak transformuje na ovládanie zvoleného parametra. Pod ovládačom D-Beam je otočný ovládač celkovej hlasitosti. Vedľa neho je tlačidlo DAW pre vstup do režimu ovládania DAW softvéru v počítači pomocou ovládacích prvkov nástroja. Po uvedení do režimu DAW samotný nástroj na pohyby ovládacích prvkov nereaguje a tieto sú len vysielané do MIDI resp. USB rozhrania.

V strednej sekcii je farebný LCD displej s uhlopriečkou 5 palcov. Displej nie je dotykový, na ovládanie jednotlivých parametrov a pohyb v  menu  sa používajú tlačidlá po pravej strane displeja spolu s DATA kolieskom. Samotný displej, aj keď nie je dotykový ani veľmi veľký, hodnotím dobre. Výrobca sa nesnažil nasúkať naň všemožné informácie, v každom režime zobrazuje informácie, ktoré sú práve dôležité. Informácie sú prehľadne usporiadané a graficky aj farebne odlíšené tak, že sa v nich užívateľ ľahko zorientuje. Dôsledkom malých rozmerov displeja je aj ťažšia čitateľnosť niektorých popisov. Sám už používam na čítanie a počítač okuliare. Pokusom pracovať s nástrojom bez okuliarov podrobujem displej akémusi osobnému testu. V tomto prípade až na pár spomenutých popisov dokážem pracovať a orientovať sa v menu aj bez nich.

Pod displejom sú v rade tlačidlá pre voľbu kategórie zvukov, ktoré po vstupe do editačného Menu nástroja zároveň slúžia ako funkčné tlačidlá. Z ľavej strany displeja sa nachádzajú pod sebou tri tlačidlá. Preview – jeho stlačením prehráte krátku sekvenciu tónov vhodnú pre typ zvuku, ktorý máme práve zvolený. Táto funkcia môže byť veľmi užitočná pri hľadaní vhodného zvuku. Pod ním sú dve tlačidlá – Favorites a Bank, ktoré slúžia na uloženie a rýchle vyvolanie obľúbených zvukov z pamäte nástroja. Vďaka tomu sa používateľ nemusí trápiť siahodlhým prehrabávaním sa vo veľkom množstve zvukov, ktoré nástroj ponúka. Pomocou tejto funkcie si užívateľ môže uložiť 100 zvukov rozdelených do desiatich bánk po desať zvukov.



V pravej sekcii hlavného panelu sa nachádzajú tlačidlá na ovládanie arpegiátora, funkcie Chord Memory a sekcie Rhythm Pattern, čo je jednoduchšia obdoba akéhosi automatického bubeníka. Nižšie sa nachádza ovládač tempa, ktorého hodnota ja zároveň zobrazená na trojmiestnom LED displeji. Pod ním je ešte tlačidlo Tap Tempo na vyťukanie tempa. V strede sekcie sú tlačidlá Transport na ovládanie sekvencera a  vpravo je 16 rýchlostne citlivých padov samplera, spolu s 5 tlačidlami určenými pre rôzne funkcie samplera. Pady nemusia plniť len bežnú funkciu spúšťania samplov, môžeme ich využiť aj na prepnutie partov sekvencera alebo Studio  Setu, stlmenie partov, výber a zapnutie/vypnutie jednotlivých vrstiev zvoleného zvuku, alebo ako bežnú numerickú klávesnicu. 

 

Konektory

Panel konektorov je „štandardne Rolandovský“, až na dve zmeny. Ako pamäťové médium prichádza SD karta, ktorá nahrádza doteraz zaužívané USB rozhranie. Na paneli je teda slot pre pamäťovú kartu SD, USB konektor pre spojenie s počítačom a ďalší USB konektor pre vloženie USB kľúča či už ako pamäťového média alebo ako wireless adaptéra. Tu sa musím pozastaviť a skonštatovať, že výrobcovi trochu nerozumiem, nakoľko USB konektor pre pripojenie USB kľúča ako pamäťového média je fajn vec a používateľ by mal možnosť použiť ako pamäťové médium pre uchovanie alebo prenesenie dát, zvukov alebo sekvencera nie len SD kartu, ale aj USB kľúč . Žiaľ USB kľúč ako pamäťové médium sa pri tomto nástroji využíva výlučne na update systému nástroja. Mne osobne sa to zdá viac než nelogické, tragédiou to však nie je.

V sekcii ovládacích konektorov sú konektory MIDI In a Out trojica konektorov na pripojenie sustain pedálu a dvoch ďalších ovládacích prvkov. Zvuková sekcia vo vstupnej časti umožňuje pripojenie gitary alebo dynamického mikrofónu a má regulátor vstupnej hlasitosti, a nájdeme tu aj mini-stereo linkový vstup na pripojenie prehrávača alebo iného zariadenia. Vo výstupnej časti je štandardný stereo výstup (2x mono), sekundárny Sub Out výstup a jeden konektor pre pripojenie slúchadiel. Celkom vpravo je konektor pre napájací adaptér a hlavný vypínač.

 



Prvé zapnutie a prekvapenie

Po zapnutí nástroj začne načítavať operačný systém to by ani také prekvapenie nebolo, ale celý tento proces trvá 7, slovom „sedem“ sekúnd... a to je proste v segmente workstation v porovnaní s konkurenciou či už v tejto alebo aj vyššej cenovej kategórii jednoducho blesk! Pódioví hráči to ocenia, klobúk dolu Roland!

 

Zvukový generátor

Nástroj FA 06/08 je postavený na zvukovom module Integra-7 z ktorého má prebranú komplet architektúru a je s ním do určitej miery aj zvukovo kompatibilný. Rozdiely sú v počte virtuálnych slotov, kde Integra má tieto sloty 4 a FA len dva. Do slotov môžete importovať sample a zvuky z rozširovacích kariet rady SRX (celkom 12). Integra-7 ich obsahuje všetky a umožňuje využiť 4 súčasne. V nástroji FA tieto „karty“ nie sú , ale výrobca ohlásil, že budú časom voľne dostupné z jeho stránky Axial. V čase písania tohto testu boli dostupné dve z nich - Exp 01 Dance Trax Collection a Exp 02 Keys collection. FA-06/08 umožňuje aj import zvukov určených pre modul Integra-7. Zvuková polyfónia je 128 hlasov v závislosti od zaťaženia zvukového generátora, teda od výberu použitých zvukov a ich náročnosti na výpočet. Samotný zvukový generátor využíva dve technológie: SuperNATURAL pre zvuky akustických nástrojov, elektrických klavírov, syntetizátorov a bicích nástrojov, plus PCM pre zvyšok zvukovej výbavy. Pri voľbe zvuku je zároveň pri jeho názve zobrazená aj kategória a už spomenutá technológia.

 

Koncepcia efektových jednotiek

Každý zo 16 partov má vlastnú multiefektovú Insert jednotku a trojpásmový EQ. Všetkých 16 partov tvorí spolu Studio Set. Ten má svoje Send/Return jednotky Chorus a Reverb, z ktorých je signál vedený cez Master kompresor. Na výstupe je ešte Master EQ a Total Fx, ktorým možno upraviť celkový zvukový výstup nástroja. Výnimku z tohto typu radenia efektov môže tvoriť part 10, určený pre zvuk bicích nástrojov. Tento môže obsahovať 6 kompresorov a 6 EQ určených pre jednotlivé zvuky bicej sady. Vtedy je výstup z partu posielaný priamo na výstup nástroja a neprechádza už jednotkami Reverb, Chorus, Master EQ a TFX.



FA-06/08 pracuje stále v režime Performance a používateľ môže určiť, či bude hrať len jeden part, dva party (Dual/Split), alebo prejde do režimu Studio Set, v ktorom môže využiť všetky party a priradiť ich ku klaviatúre, sekvenceru alebo obom. Toto je zásadná zmena v doteraz zaužívanej štruktúre nástrojov Workstation - doteraz si používateľ volil režim nástroja a teda určil, či chce hrať jeden zvuk (Patch alebo Sound), viacero zvukov naraz (Combi alebo Multi) alebo využívať režim sekvencera. Pri FA 06/08 je všetko inak. Režim Performance je hlavným režimom nástroja a používateľ si len vyberá, či hrá jedným zvukom (jeden part) alebo hrá viacerými zvukmi (viac partov). Keďže každý part má svoju vlastnú efektovú jednotku, ktorej nastavenie sa mení podľa zvoleného zvuku na danom parte, docielil výrobca to, že každý zvuk je uložený s nastavením efektu, ktorý je pre tento zvuk typický. Preto tento zvuk bude hrať rovnako, keď s ním hráme na živo ako aj zo sekvencera. Táto koncepcia do určitej miery odbúrava problémy súvisiace s prepínaním režimov nástroja, kedy v režime Program boli všetky efektové jednotky k dispozícii pre tvorbu jedného zvuku, v režime Combi boli tieto jednotky k dispozícii napr. 8 zvukom a v režime Multi móde 16 zvukom a používateľ často musel voliť veľmi kompromisné nastavenie efektových jednotiek a aj tak sa pre všetky party správneho nastavenia efektovej jednotky neušlo. Táto „choroba“ doterajšej koncepcie workstationov je takto z väčšej časti zažehnaná. Nie úplne, nakoľko každý part a teda každý zvuk má k dispozícii jednu jedinú efektovú jednotku a EQ, ďalšie efektové jednotky sú už spoločné. Tu môžu namietať používatelia, ktorí sa chcú dostatočne vyšantiť pri tvorbe vlastných zvukov spolu aj s komplexným efektovaním, že jedna jediná efektová jednotka je málo. Do určitej miery majú aj pravdu. Mne však táto koncepcia pripadá zmysluplnejšia, nakoľko používateľ od samého začiatku tvorby pracuje so zvukom, ktorý bude stále rovnako znieť v režime hrania aj v režime sekvencera spolu s inými zvukmi, a nemusí uprostred procesu tvorby hľadať iné kompromisné nastavenie efektov, nakoľko sa rozhodol na niektorom parte použiť zvuk náročnejší na efekty.

 

Zvuk

Samotný zvuk nástroja a jeho hodnotenie je vždy subjektívna vec. Berte prosím preto nasledujúce riadky ako môj subjektívny názor. Nástroj koncepčne vychádza zo zvukového modulu Integra-7, v ktorom je použitá zatiaľ najdokonalejšiu forma technológie Supernatural a je to skutočne počuť. Akustické a elektrické piana znejú o poznanie lepšie ako napr. RD-700NX. Skvelé sú, vďaka technológii Supernatural, bicie sady. Reakcia jednotlivých zvukov sady na dynamiku hrania je vynikajúca. Celkovo všetky zvuky Supernatural sú výborné. Pri zvukoch dychových nástrojov a sekcií je jasne počuteľné, že sú tvorené ešte technológiou PCM. V kategórii Strings a Choirs nájdeme zvuky  tvorené obomi technológiami, podobne aj v gitarách, organoch a syntetizátoroch. Možnosti editácie parametrov zvuku sa líšia podľa typu zvuku (PCM alebo SuperNATURAL). Ako nedostatok určite hodnotím fakt, že pri Tone-Wheel organoch tvorených SN technológiou nie sú virtuálne tiahla organa namapované na otočné ovládače, editácia je možná len po jednom prostredníctvom ovládača VALUE. S tak excelentne hrajúcou simuláciou musí byť radosť upravovať zvuky v reálnom čase tiahlami. Dúfam, že toto najbližší update systému zmení. Samotná editácia je na displeji nástroja prehľadná, jednotlivé parametre sú logicky usporiadané. Podobne aj pri efektových jednotkách. Štruktúra radenia efektu je na menšom displeji trochu ťažšie znázorniteľná, ale dá sa na to zvyknúť. Zatiaľ nie je dostupný editor pre PC/MAC, ale verím, že toto sa v blízkej budúcnosti zmení a očakávam aj editor pre iPad. Celkovo hodnotím zvuk nástroja ako veľmi dobrý. Vďaka samostatnej efektovej jednotke pre každý zvuk môžete plynulo prejsť napríklad zo zvuku Strings s dlhým dozvukom a Chorusom pomocou podržaného akordu a prepnutia napr. na piano. Nekoná sa žiadne prerušenie zvuku, lupnutie ani nepríjemný rušivý zvuk z efektových jednotiek pri extrémnych nastaveniach. Je to jednoducho jeden príjemný a plynulý prechod. Opäť toto ocenia hlavne pódioví hráči.

 



Sampler

Sampler FA-06/08 je odvodený zo samplera SP-404 SX. Je to klasický frázový sampler určený na rýchlu tvorbu a umožňuje hranie vopred vytvorených a importovaných samplov, ale aj vytvorenie a používanie samplov v reálnom čase. Sampler má aj editor na podrobné úpravy samplov. Podporuje import súborov WAV, AIFF a MP3. Nie je možné využiť ho ako jeden zo zdrojov zvuku pre sekciu syntetizátora. Je to v podstate samostatný nástroj v nástroji, ktorý môžete ovládať pomocou padov, cez MIDI alebo prostredníctvom vyhradenej stopy v sekvenceri. Môže tak poslúžiť ako synchronizovaný audio rekordér, ktorého jednotlivé party spúšťate sekvencerom. Dokáže hrať 8 samplov súčasne. V jednom songu môžete použiť najviac 64 samplov, rozdelených do 4 bánk po 16 samplov. Nástroj prehráva sample priamo z pamäťovej karty, celý systém je veľmi rýchly a pri načítaní songu sa nečaká na naládovanie všetkých samplov do pamäte nástroja - opäť perfektné pre pódiových muzikantov. Pady samplera sú podsvietené a rôznymi farbami signalizujú svoj režim. Nemusia slúžiť len na spúšťanie samplov, ale aj na prepínanie alebo stlmenie jednotlivých partov pri práci so sekvencerom, prípadne na prepnutie rôznych zvukov pri hraní.

 

Sekvencer

Klasická koncepcia sekvencera, ako ho poznáme z predchádzajúcich nástrojov Roland. Umožňuje nahrávať krokovo alebo v reálnom čase do 16 stôp. Výborným pomocníkom pri produkcii je funkcia Loop recording, ktorá umožňuje priebežne nahrávať jednotlivé stopy tak, ako sa vám v hlave rodí nápad, bez nutnosti zastaviť sekvencer. Jednoducho si určíte dĺžku opakovaného úseku v taktoch, zapnete sekvencer a po jednotlivých stopách nahrávate. Môžete využiť aj funkciu Rehearsal a spolu s bežiacim sekvencerom si vyskúšate zahrať part bez toho, aby sa nahral, prípadne vymeníte zvuk na danej stope za iný, opäť vyskúšate ako to znie, potom vypnete funkciu Rehearsal a nahráte part. Zároveň môžete pri spustenom sekvenceri vymazať niektoré noty alebo posledný zaznamenaný part a nahrať ho znova. Jednu zo stôp môžete prepnúť do režimu riadenia samplera a zaznamenať hranie na pady. Všetky sample použité v skladbe sa ukladajú na SD kartu spolu so songom. K dispozícii sú všetky známe editačné funkcie partov a dát zaznamenaných v stopách, napr. editor Piano Roll s funkciou Zoom pre pohodlnú a prehľadnú editáciu nôt a kontrolerov, prehľadný mixážny pult s nastavením hlasitostí, panorámy a smerovania do efektových jednotiek. Uloženie dát sekvencera je možné vo vlastnom formáte alebo vo formáte SMF. Zaujímavosťou je aj export skladby do audio formátu, ako stereo mix alebo jednotlivé stopy, ktoré môžete ďalej spracovať v DAW.

Záver

Koncept prepracovaného sekvencera v kombinácii s automatickým bubeníkom a možnosťou vzájomnej synchronizácie, plus funkcia loop recording a permanentný režim Performance, kvalitný zvukový generátor s najmodernejšími technológiami, prehľadné a jednoduché ovládanie. To všetko spolu s kvalitnou klavírnou mechanikou, zabalené do ľahko prenosného nástroja - hodnotím veľmi pozitívne. Našiel som aj pár detailov, ktoré by podľa môjho názoru mohli byť urobené inak, avšak s prihliadnutím na cenovú kategóriu produktu musím povedať, že sa tých pár drobných detailov stáva popri všetkých tých pozitívach úplne bezvýznamnými. Záverom by som už len chcel doplniť, že firme Roland sa podarilo vyrobiť nástroj, ktorý umožňuje tvoriť hudbu rýchlo a intuitívne presne v duchu hesla „menej práce, viac hrania“.

 

Robert Hubek, OnBoard

Článok patrí k časopisu: