Tvorba Mariána Vargu patrí k rodinnému striebru našej kultúry. Zberateľskú limitovanú edíciu „MARIÁN VARGA COLLECTED WORKS I.“ môžu fanúšikovia získať už teraz a podporiť tak jej vznik.
Spoločnosť Mariána Vargu si na tento rok ako svoj najväčší projekt zvolila vydanie prvej časti súborného diela Mariána Vargu. Už vyše roka na ňom intenzívne pracuje skupina nadšencov, ktorí si uvedomujú kultúrny rozmer Vargovej pozostalosti, ale aj možné riziko jeho zabudnutia. Je preto obrovskou výhrou, že sa Spoločnosti podarilo získať od zanikajúceho vydavateľstva OPUS licencie na vydanie najdôležitejších albumov, na ktorých sa Marián Varga autorsky a interpretačne podieľal a ktoré patria k rodinnému striebru domácej hudobnej kultúry. CD box v limitovanej edícii 500 kusov sa má objaviť na trhu v novembri tohto roka, presne 50 rokov od vydania kultového albumu Zvoňte, zvonky. No už teraz ho fanúšikovia Mariána Vargu môžu získať v predpredaji a podporiť tak jeho vydanie.
Box bude obsahovať všetky zásadné platne Collegia musica, piesňové projekty s Pavlom Hammelom a výnimočný sólový album Stále tie dni. Všetky nahrávky prejdú analógovým redizajnom v štúdiu Real Music House a doplnené budú o atraktívne bonusy, ktoré neboli nikdy oficiálne zverejnené. Súčasťou boxu bude rozsiahla publikácia obsahujúca dobové komentáre, recenzie, rozhovory, zaujímavosti, faksimile rukopisných hudobných náčrtov, partitúr, fotografií a plagátov, ktoré sprevádzali jednotlivé albumy v čase ich vydania, ale aj to, ako je reflektovaná tvorba Mariána Vargu a jeho spoluhráčov s odstupom času a v širších súvislostiach, napríklad aj v obsiahlej eseji Vladimíra Godára. Veľká pozornosť bola venovaná aj výtvarnej stránke celého projektu, ktorej atribútom je, podobne ako atribútom hudby Mariána Vargu, nadčasovosť. Preto prinášame hudobnej verejnosti silný artefakt svojím obsahom aj formou.
700 minút hudby
„Kolekcia albumov s názvom Marián Varga Collected Works I. bude výnimočná novým zvukovým dizajnom zásadných a preslávených nahrávok. Ku každému albumu sme pristupovali s veľkou precíznosťou a snahou dodať známym skladbám nový “oprášený“ zvuk v duchu predstavy samotného Mariána. Za podstatné považujeme, že hudobný redizajn sa tvorí z originálnych analógových nahrávok. Veríme, že túto unikátnu kolekciu ocenia verní fanúšikovia Vargovej hudby, ale aj tí, ktorí jeho dielo ešte tak dôsledne nepoznajú. Je to úžasná hudba a je pre nás veľkou cťou podieľať sa na jej zvukovom ,obnovení´.“
Robert Pospiš & Martin Sillay, nahrávacie a postprodukčné štúdio Real Music House
Kniha o každom albume
"Súčasťou CD boxu Marián Varga Collected Works I. bude obsiahly, viac ako dvestostranový booklet – textový a obrazový sprievodca ku každému zo šestnástich CD. Mozaika dobových recenzií, rozhovorov, reflexií či zasvätených pohľadov do zákulisia Mariánovej tvorby určite zintenzívni zážitok z počúvania hudby samotnej. K pestrosti tejto mozaiky prispeje aj množstvo raritných fotografií a dobových dokumentov (notové záznamy, plagáty, nepoužité návrhy obalov platní a pod.), z ktorých veľká časť doteraz nebola nikde publikovaná. Tak ako Mariánova hudba s obľubou prekračovala hranice žánrov a „škatuliek“, aj tento booklet vlastne nie je úplne klasickým bookletom. Je totiž rovnako pútavou knihou na čítanie, ale zároveň „časozberným“ dokumentom, obrázkovým albumom či zázračnou „čiernou skrinkou“, ktorá na chvíľu dokáže sprítomniť okamihy, keď sa na každú novú Mariánovu „dosku“ čakalo ako na malý sviatok. Unikátna kniha na čítanie, pozeranie a spomínanie..."
Peter Uličný, spisovateľ, editor sprievodnej publikácie
Bonusy – nepočuté, nevidené
"Veľmi úzka, zainteresovaná skupina ľudí, ktorí sa vždy zaujímali o Mariánovu tvorbu, už iste počula o ,,červenom kufríku". Dlhé roky ho opatroval jeden z Mariánových priateľov a spoluhráčov gitarista Peter Peteraj, keďže išlo o kufrík vzácnych nahrávok na magnetofónových kotúčoch. Marián si totiž mnohé koncerty, ale aj skúšky nahrával. Nebolo to z narcizmu. Ako spomína iný jeho kamarát, Peterajov menovec Kamil, Marián nahrávky donekonečna, až sebatrýznivo analyzoval. Dôvod bol jasný – keďže atribútom bigbítu je, že skladby nemajú notovú fixáciu a vyvíjajú sa v procese, Marián takto hľadal ich slabé miesta a vylepšoval ich. Takto sa nám zachovali raritné (musím však podotknúť, že amatérske) nahrávky niektorých koncertov a najmä nikdy nepublikovaných skladieb, ktoré Collegium musicum hrávalo vo svojich búrlivých začiatkoch napríklad v pražskej Lucerne alebo v Rádiopaláci v roku 1970. Magnetofónové pásy však boli kedysi vzácnosťou a mnohé z nich boli použité viackrát, takže občas prerážajú staršie zvukové stopy, iné nahrávky boli, bohužiaľ, zmazané Mariánovým príbuzným, ktorý si viac cenil ,,zahraničné bigbíty". Kedysi v 90. rokoch sa ,,červený kufrík" dostal až k bigbítovému nadšencovi Petrovi Pišťankovi. Niektoré nahrávky sa mu podarilo preniesť na CD a tie sú teraz v rukách profíkov v Real Music House. Tí sa snažia vydolovať z nich akceptovateľné maximum. Verím, že sa to podarí čo najlepšie, pretože, nazdávam sa, každého fanúšika poteší nahrávka Baby Jagy (Musorgskij, Obrázky z výstavy), ktorú Collegium prestalo hrať, keď sa zhodou náhod ocitla aj v repertoári ELP, skladba Concentrated Sorrow, v ktorej spoznáte inú skladbu Collegia musica, skladbu Dušana Hájeka, na názov ktorej sa pokúša spomenúť si sám autor:) a iné rarity... Moje najväčšie očakávanie sa však týkalo nahrávky na vinyle asi z roku 1959. Na vizitke na čiernom kotúči je detským rukopisom napísané "majster Marián Varga". Kedysi mi Marián prezradil, že skladbu ako dieťa nahral pre otca k narodeninám. Nepochybujem, že bola skvostná ako mnohé iné Mariánove detské skladby zaznamenané v rukopisoch v notových zošitoch, z ktorých mnohé sa neskôr stali hitmi a niektoré ich zápisy budú súčasťou CD boxu ako faksimile. Žiaľ, žiadna snaha neodkryla tajomstvo navždy ukryté v čiernych drážkach. Aj tak ostáva veľa dôvodov pre radosť zo znovuobjavených pokladov."
Jana Vargová
Prečo Collected Works?
Pretože Mariánova hudba je svetová napriek tomu, že sa do sveta nedostal, lebo sme žili za železnou oponou.Je mapou histórie pre súčasné aj budúce generácie. Jeho hudba bola nádychom slobody v temnej dobe komunizmu. A je to systematické zachytenie tvorby jednej silnej osobnosti našej hudobnej kultúry. Mariánovi sa podarilo zachytiť vyjadrenie niekoľkých generácií a jeho hudba presiahla svoju vlastnú dobu.
„Narodil som sa v roku 1969, v roku, keď sa nahrali Zvoňte, zvonky. Vyrastal som v dobe týchto platní, nahrávok, veľmi skoro som ich začal vnímať, počúvať, silne ma ovplyvnili. Marián tvoril hudbu, ktorá ma vnútorne oslobodzovala. Neskôr som ho aj osobne spoznal, inšpiroval som sa názvom jeho platne pre môj vlastný festival a spolu sme s Mariánom odohrali viacero koncertov a vystúpení. Napísal skladby, ktoré som premiéroval a často ich hrávam, niektoré venoval aj mne osobne. Stal sa mojím priateľom. Moja spolupráca na Collected Works I. je vyjadrenie mojej vďačnosti za to, čo priniesol svojou tvorbou a čo vytvoril pre tisícky ľudí.“
Jozef Lupták, violončelista, zakladateľ a riaditeľ festivalu Konvergencie a predseda SMV
Linky projektu
Priamy link na kampaň: https://www.hithit.com/sk/project/6065/marian-varga-collected-works-i
Webstránka projektu: http://marianvarga.sk/COLLECTEDWORKS
Facebook projektu: https://www.facebook.com/MarianVargaCollectedWorks