LIVE / 4. II. 2018 * PLANET.TT BANK AUSTRIA HALLE GASOMETER * VIEDEŇ
17:30 - presne v čase, ako nám predpovedala navigácia, sme dorazili k plynojemom - Gasometer. Tieto štyri impozantné veže najväčšieho plynojemu v Európe s kapacitou 90 000 m3 sú dnes chránenou kultúrnou pamiatkou. Sú v nich obytné priestory, mestský archív, internáty, úžasný obchod s hudobninami, ale aj jazzová akadémia a opravovňa gitár. Zaparkovali sme v podzemnej garáži a výťahom sme sa vyviezli na prvé poschodie veže C. Do začiatku koncertu boli skoro dve hodiny, tak bol čas aj na pivko a letmú prehliadku priestorov. Obrovský Music store je určite rajom aj pre našich hudobníkov z neďalekej Bratislavy.
18:45 - pred vchodom do koncertných priestorov sa začína zhromažďovať slušný rad, tak sme sa zaradili aj my (ja + kamarát Juraj). Medzi spolustojacimi nebola núdza o slovenčinu a češtinu.
19:00 - otvorili vstup. Prešli sme osobnou prehliadkou, nechali kabáty v šatni, prezreli merchandise a šli do haly. Pomaly sa kapacita naplnila, takže bolo fajn, že sme šli trochu skôr. Miesto skoro pod pódiom bolo fajn.
19:20 - na pódium vošiel David Kollár. Spočiatku sa publikum bavilo ďalej, ale po pár minútach všetci zbystrili sluch, ukľudnili sa, a Prešovčanovi venovali sústredený posluch. David odohral svoj 20 minútový set, kde ukázal, prečo ho hlavná hviezda večera angažovala na svojej poslednej nahrávke a prečo je hosťom jeho troch koncertov. Jeho expresívna hudba bola odmenená slušným potleskom.
20:00 - na jemnú priesvitnú oponu pred kapelu sa začal premietať film. Rýchlo sa meniace obrázky s nápismi láska, peniaze, sex, imigrácia, viera… ukázali relativizmus a rýchlu zmenu hodnôt, pocitov, viery. Film sa končí a začínajú prvé tóny Nowhere Nowz poslednej platne. Bosý Steven Wilson nabehol so svojím Stratocasterom a odvtedy až do konca to bolo jedno veľké predstavenie umelca, ktorému nie je ľahostajný osud našej planéty a ľudstva, ktorý v každej skladbe vyjadruje svoj postoj k životu.
Tak ako na platni skladba pomaly prechádza do nasledujúcej Periah a na plátne sa zjavuje Ninet Tayeb a spieva svoj part. Táto sugestívna skladba by bez jej hlasu bola o ničom. Teraz sme sa dozvedeli, prečo sa po filme plátno neodhrnulo. Dokonalé! Nasledovala Home Invasion z albumu Hand Cannod Erase. Kapela hrala fantasticky. Zo zostavy na platni je na pódiu dlhoročný spoluhráč Adam Holzman na klávesy, jeden z posledných klávesákov Milesa Davisa, Nick Beggs, hráč na basgitaru a Chapman Stick. Spolupracoval mimo iných aj s Gary Numanom, Alphaville, Steve Hacketom, s Wilsonom nahráva od roku 2011. Na elektroakustickú sadu bicích hrá Craig Blundell, britský bubeník, inak člen progrockovej skupiny Frost, spolupracuje s Wilsonom už na nahrávaní EP 4 1/2. Posledný člen tejto hviezdnej kapely je v Británii vyhľadávaný multižánrový gitarista Alex Hutchings. Nahral okrem iného aj gitarové party do show The Thriller Live. Wilson striedal gitary, no nič mu nezostal dlžný ani Bagss, ktorý mal k dispozícii 4 nástroje + Stick. Odznelo 20 skladieb. Z posledného albumu (8), z Hand Cannod Erase (3), po jednej zo 4 1/2 a The Raven That Refused to Sing, zvyšok boli skladby z čias a tvorby kapely Porcupine Tree. Minimálne všetci Slováci čakali, či sa v Detonation objaví David Kollár. Neobjavil. Nebolo to sklamanie, ale potešilo by vidieť nášho gitaristu v tejto spoločnosti. Možno nabudúce. Všetci okolo mňa spoločne spievajú skoro každú skladbu. Vedeli, na čo prišli. Tento dokonalý priestor na koncert tohto druhu umožňuje interpretom a publiku nadviazať tesný kontakt. To sa dialo aj tu a Wilson často komunikoval s publikom, vtipne oznamoval koľko krokov už urobil, či koľko spálil kalórii, čítajúc tento údaj zo svojich hodiniek.
22.30 - blíži sa koniec koncertu, znie posledný prídavok The Raven That Refused to Sing. Pomaly sa predierame k východu pomedzi skandujúce publikum zložené zo všetkých vekových kategórii, aby sme sa pohodlne dostali z garáží a uháňali nocou domov.
V hlave mi stále znie:
Here above the clouds
I am free of all the crowds
And I float above the stars
And I feel the rush of love
Looking down at Earth
It is luminous observed
JÁN GRAUS
Pozn. red.: fotoreportáž z bratislavského koncertu v Rafinery Gallery 10. II. 2019 vyjde v časopise Nový Populár 1/2019