Jitka Šuranská

Jitka Šuranská (* 2.VIII.1978 - † 28.X.2019)

Odišla uprostred tvorivých aktivít a koncertovania vo veku 41 rokov, čím stredoeurópska world music scéna prišla o výraznú, známu a aktívnu interpretku.

BERÁNCI A VLCI * Jitka Šuranská a Marian Friedl o albu ZDE

Unikátní setkání čtyř hudebních souboru vyustilo v nádhernou akustickou nahrávku postavenou na tradičních písních Moravy. 

Najlepšie hodnotené albumy roku 2016

best cds 2016

Z recenzií, ktoré vyšli roku 2016 v časopisoch Nový Populár 1 až 4, vyberáme najlepšie hodnotené albumy slovenských, českých a zahraničných interpretov publikujúcich u domácich, tj slovenských a českých vydavateľov.

Názov skupiny: 
RADŮZA, LANGEROVÁ, DUSILOVÁ, BITTOVÁ a ďalšie
Rok vydania: 
2016
Vydavateľstvo: 
Indies Scope

Ženské hlasy alternatívnej českej scény, 21 skladieb rôznych interpretiek - ukážky z ich albumov, ktoré väčšinou vyšli r. 2016 u Indies Scope a v ďalších nezávislých vydavateľstvách.
 

Kúpiť album

Názov skupiny: 
Jitka Šuranská Trio
Rok vydania: 
2016
Vydavateľstvo: 
Slnko records

Žáner: World Music / Folklór

Cena: 7 €

 

Vybrať text zo známych, ale aj neznámych ľudových piesní a obohatiť ho novou melódiou? Určite nie nóvum, možno trend, v ktorom sa aktuálne slovenská aj česká world music hľadá. Vôbec to nesvedčí o vyprázdnenej studnici ľudových materiálov a určite nie o vyprázdnení štýlu. Divé husy je projekt tria, ktorého inšpiráciou je práve ľudový text v novom melodickom šate. Tria, ktoré si v štúdiu úplne vystačilo samo, bez hostí. Piesne sú podané tak, ako ich pochopila a zinterpetovala trojica Jitka Šuranská, Martin Krajíček a Marian Friedl. Šuranská so sólovým debutom nahraným s hosťami a s Pacora trio (Nezachoď slunečko, 2013) získala Anděla. Podobne to bolo aj s nahrávkou s Jiřím Plocekom (Písňobraní, 2005). Bude andělským aj tretí „debut“?

Po muzikantskej stránke ide o preveľmi vydarenú štúdiovú nahrávku. Nový melodický kabát ľudovým textom sedí ako uliaty natoľko, že sa chcete presvedčiť v booklete, či aspoň jeden nie je pôvodný ľudový. Šuranská je síce písaným lídrom zoskupenia, no nahrávky drží pohromade každý z členov. Ak si chcete vypočuť šťavnatú a premyslenú hru na mandolíne, siahnite určite po tomto albume. Či už sprievodne, alebo sólo, mandolína so Šuranovej husľami sa skvelo dorozumieva. S prižmúrením oka má Krajíček s mandolínou mierne navrch, a to nielen preto, že ono husľové world and etno je aktuálne dosť opočúvané. Napriek tomu, že Krajíček hrá iba na mandolínu, je rovnocenným hráčom, miestami viac v popredí. Tretím elementom je multiinštrumentalizmus Friedla. Základom je hra na kontrabas, no výborným osviežením je hra na píšťalky, koncovky a dvojačky. Nástroje, ktoré v žánri medzi popom a folklórom dostávajú skromný priestor. Za vypočutie stojí hra na koncovku, ktorú sme zvyknutí počuť ako improvizačný nástroj a nie nástroj tvoriaci melodiku. Friedl album dopĺňa spevom, či už v dualógu so Šuranovou, alebo sólo spevom, nakláňajúc sa viac k autentickému folklóru.

Hudobne je s albumom všetko v poriadku. Otázkou je cesta, ktorou sa Šuranská vydala. Na autentický folklór je jej hlasový prejav príliš civilný a tam, kde to potrebuje drajv, aj citlivý a krehký. Ak má Šuranská uchopiť niečo živelnejšie, či oprieť sa do clivých výšok, narazí práve na svoju jemnosť, v ktorej je doma. Či to vyriešil vlastný pohľad na melodiku si musí zodpovedať poslucháč sám. Posolstvo v textoch totiž ostáva, hoci je prezlečené v inej melódii. Spevne Divé husy neobsahujú slabé miesta, o tých vôbec nemôže byť reč. Práve preto je obklopenie sa výbornými muzikantmi skvelým riešením, ktoré si treba vypočuť.

Juraj Gonšor

 

 

Kúpiť album