TALENT TRANSPORT * Napospas (recenzia CD)

talent_trasorz

 

Trio Talent Transport (TT)  ponúka na svojej druhej nahrávke veľa. Napísať teda o nej, že je sviežim popjazzovým počúvaním nestačí. Od debutu (01/2014) ubehli roky, počas ktorých sa skupina vybrúsila vo vlastnom štýle. Určite má na tom svoj podiel aj spolupráca s Kubom Ursinym a Dorotou Nvotovou. Spoločne vytiahli na svetlo božie prachom zapadnutý muzikál Peter a Lucia. K piesni a pesničkovosti nemali TT ďaleko ani na debute, ale zdá sa, že práve projekt Ursinyho muzikálu pridal skupine ešte viac zmyslu pre popové postupy. Vďaka tomu majú TT oproti spriateleným a hudobne blízkym zoskupeniam istú výhodu v komunikatívnosti. Jednoduchosť pesničky vedia obliecť do fúzií jazzu, rozrozprávať sa s jej témou, a pritom sa nestratiť v pátose blízkom pre kompozične náročnejšie niekoľkominútové projekty. Napospas je skvelá, na slovenské pomery mierne solitérna nahrávka, vychádzajúca z jazzových štandardov. Počuť, že chalani si ctia tradíciu bigbítových a artrockových predchodcov. Od Fermáty, Gattch, Meditatting four či Blue Effect ich odlišuje výrazná absencia gitarových pasáží. Dominujú totiž klávesové party Vladislava Šarišského, blízke k neskorej Ursinyho tvorbe či atmosfére kompozícií Mareka Brezovského. Tieto zvučné a výrazné mená neuvádzam preto, že Napospas ich pripomína, nedajbože kopíruje. Vôbec nie. TT sú pokračovatelia, svojskí pokračovatelia rôznych inštrumentálnych subžánrov. Svojimi harmonizáciami rozpúšťajú melanchóliu a bezútešnosť ťažkých tém. Album začína sľubným, ba až hitovým basgitarovým riffom spod prstov Filipa Hittricha. Potajme sa k nemu pridávajú bicie Mariána Slávku a po pár taktoch sa každý z tria uberá vlastnou cestou so spoločnými križovatkami. Centrom sú síce klávesy a Fender Rhodes Vlastislava Šarišského, no opomenúť silný groove Hittricha a Slávku by bola chyba. Kde album kríva je vokál. TT najviac svedčí netextovosť či slovný minimalizmus, aký je príznačný pre začiatok albumu. Emócia je tým znásobená a poslucháč v nej hľadá a nachádza myšlienky podľa vlastnej hudobnej fantázie. 

****

JURAJ GONŠOR

Článok patrí k časopisu: 
Súvisiace články: