Keď Bill a Jim Putmanovci, synovia Billa Putmana staršieho, zakladateľa firmy Universal Audio, resuscitovali v roku 1999 otcovu firmu, za cieľ si dali vyrábať nielen hardvérové reedície klasických analógových nahrávacích zariadení firiem Universal Audio a Teletronix, ktoré navrhol ich otec, ale aj virtuálne emulátory týchto legendárnych značiek. Digitálne produkty s duchom analógovej technológie chceli rozšíriť aj o paletu emulácií hardvéru ďalších výrobcov. O tom, že sa im comeback podaril, dnes nepochybuje asi nikto, kto aspoň raz navštívil nejaké nahrávacie štúdio.
Zaujímavosťou ale je, že táto americká firma začala vyrábať gitarové pedále – napriek takmer 70 ročnej (prerušovanej) histórii a veľkom množstve legendárneho štúdiového zvukového hardvéru a dnes už aj softvéru - len pred dvomi rokmi. Pod názvom UAFX sa na trh do dnešného dňa dostalo 9 pedálov (test dvoch z nich - reverby Del-Verb a Galaxy - už vyšiel v predchádzajúcom čísle tohto časopisu: NP2/23).
Cena všetkých pedálov tesne pod 400 € predznamenáva vysokú kvalitu. Sám výrobca neskromne uvádza, že „gitarové pedále UAFX sú postavené na oceňovaných výkonných duálnych procesoroch a osvedčených skúsenostiach spoločnosti UA v oblasti analógového modelovania; a poskytujú zvukovú autenticitu ďaleko prevyšujúcu ostatné stompboxy.“
UAFX MAX
Dnes sa pozrieme zúbok gitarovému pedálu UAFX MAX (preamp a duálny kompresor), o ktorom experti z celého sveta hovoria ako o najlepšom pedáli z celej UAFX série. Dôvod sa možno skrýva v detailnom poznaní a spracovaní emulovaných komponentov, z ktorých sa skladá: 1) ikonický elektrónkový predzosilňovač UA 610 (Putmanov originál z roku 1960 sa stal sa štúdiovou legendou a točili naň snáď všetci umelci, od Franka Sinatru, cez Duka Ellingtona, Ellu Fitzgerald, Raya Charlesa až po Beach Boys. Mimochodom ten, na ktorom natáčali Beach Boys, si dnes môžete kúpiť na Reverb.com za 193 tisíc eur a súčasné reedície UA 610 preampu stoja okolo 2000 dolárov), 2) trojica legendárnych kompresorov – pred 60 rokmi sa im hovorilo limiting amplifiers. Okrem klasického Dyna kompresoru, ktorý poznáte z pedálu Dyna Comp od MXR, tu nájdeme slávny Opto LA-2A od Teletronixu zo 60-tych rokov, ktorý dnes v HW verzii nezoženiete pod 10 000 USD a treťou klasikou je FET 1176, za ktorú na internete zaplatíte v originálnom prevedení rovnako 5 ciferné sumy. Už asi začínate chápať, čo dostávate za pár stoviek v jednej krabičke... Mimochodom kompresor 1176LN bol prvým produktom, ktorý znovuzaložená firma v roku 1999 začala v reedícii vyrábať. Zaujímavosťou určite je, že pôvodný dizajn a zapojenie bolo možné zreprodukovať vďaka rozsiahlym detailným poznámkam, ktoré po sebe zanechal Bill Putman starší.
Pedál je trochu väčší – dlhý je viac ako 14 cm, široký cez 9 cm a vysoký 6,5 cm – takže v pedalboarde preň počítajte skôr s priestorom pre 2 štandardné pedále. Na vrchnej zadnej strane pedálu nájdete vstup pre napájanie (adaptér nie je súčasťou balenia), tlačidlo na spárovanie pedálu s mobilom cez Bluetooth, USB-C vstup pre pripojenie k počítaču, dvojicu 6,3 mm jackových vstupov umožňujúcu stereo vstupné zapojenie a napokon dvojicu 6,3 mm jackových výstupov umožňujúci stereo výstupné zapojenie. Pri mono zapojení používame horný vstup/výstup. Dizajnovo je pedál pastva pre oči. Otočný knob na aktiváciu a ovládanie preampu je sýtočervený, zvyšných 5 knobov pre ovládanie zvukových charakteristík zvoleného kompresoru alebo dvojice kompresorov je tmavo sivých, čo na robustnom striebornom šasi (pedál váži viac ako pol kila) krásne dokresľujú sýtomodrý nápis MAX a plôška rovnakej farby v strednej časti pedálu. Dva nožné spínače, ktorými sa aktivujú zvolené kompresory, majú tichučký chod. Medzi hornou a spodnou trojicou otočných knobov sa nachádzajú páčkové prepínače, ktorými sa volí druh kompresoru (krajné prepínače), resp. sa volí kompresor, ktorý chceme otočnými knobmi ovládať, ak sú spustené naraz oba kompresory. Pri páčkových prepínačoch sa na chvíľu pozastavím: ich umiestnenie v tesnej blízkosti otočných knobov nie je úplne najšťastnejšie a aj napriek tomu, že nemám prsty ako drevorubač, som pri testovaní nechtiac viackrát pri otáčaní knobov prepínače prepol do inej polohy. Ak chcel výrobca šetriť miesto, mohol radšej namiesto páčkového zvoliť spínací ovládač.
Ako to celé funguje?
Vstupný signál môžete pomocou pedálu poslať do jedného alebo dvoch preampov/kompresorov. Páčkovým prepínačom na ľavej alebo pravej strane si vyberiete z trojice kompresorov (Dyna Comp, Teletronix LA‑2A, UA 1176). Nožným prepínačom na zodpovedajúcej strane ho aktivujete/deaktivujete. Nad prepínačom je ledka, ktorá sa po aktivácii kompresoru rozsvieti a indikuje farbu podľa aktivity kompresoru: zelená – kompresor nereaguje na signál, žltá – kompresor reaguje na signál mierne, červená – kompresor reaguje na signál silno. Ak máte aktivovaný jeden kompresor, môžete preň všetky charakteristiky nastaviť samostatne – ergo všetky otočné knoby sa vzťahujú na vybraný aktivovaný kompresor. Ten môžete prikresliť preampom. Pri vypnutí jedného kompresoru a zapnutí druhého opäť všetko – vrátane preampu – nastavujete pre druhý kompresor. Pedál si nastavenia pamätá. Ak kompresory „stackujete“, ergo máte zapnuté dva naraz, stredným páčkovým prepínačom si navolíte, ktorý s nich chcete ovládať. Ak máte zapnutý len jeden kompresor, stredný páčkový prepínač nefunguje.
Sivé otočné knoby ovládajú charakteristiky kompresora. V hornom rade stredný s označením Comp ovláda úroveň kompresie (v smere hodinových ručičiek pridávate squeeze a sustain), pravý s označením Output ovláda výstupný gain každého kompresora.
V spodnej rade ľavý s označením Attack ovláda rýchlosť nástupu (funguje len pri kompresore FET 1176). V smere hodinových ručičiek pridávate rýchlejší attack. Stredný knob s označením Ratio ovláda charakter (v smere hodinových ručičiek „pritvrdzujete“ kompresiu, toto tlačidlo nereaguje pri zvolenom Dyna Compe) a pravý s označením Release ovláda rýchlosť obnovy (opäť neaktívne pri Dyna Compe).
Preamp
Zatiaľ sme nespomenuli preamp otočný knob. Emulácia legendárneho lampového predzosilňovača UA 610 sa aktivuje pootočením z pozície Off v smere hodinových ručičiek. Čím viac pootočíte, tým viac preampu prikurujete. Je dôležité zmieniť, že každý z dvoch kompresorov má svoj samostatný preamp.
Bonus navyše
Defaultné nastavenie pedála pri spustení dvoch kompresorov naraz je sériové zapojenie, pričom signál z kompresoru 1 sa posiela do kompresoru 2 a odtiaľ von. Tu sa dostávame k ďalším možnostiam pedálu. Tie sa dokorán otvoria pri používaní appky UAFX Control (jednoduchá inštalácia, rýchle pripojenie cez Bluetooth po stisnutí príslušného tlačidla na zadnej stene pedálu, navolenie UAFX MAX, prvotná registrácia pedálu a môžete začať ovládať). Pomocou appky môžete meniť zapojenie kompresorov pri súčasnom spustení: sériové sme popísali vyššie, paralelné – pri ňom sa signál rozdelí, prejde obomi kompresormi a na konci sa spojí a ide von, a vylučovacie (exclusive) – v jednom momente môžete mať aktivovaný len jeden kompresor a stisnutím nožných prepínačov ich nevypínate, iba meníte, ktorý je práve aktívny.
Ďalším bonusom je ďalšia konfigurácia preampu. Pre každý z dvoch lampových predzosilňovačov UA 610 môžete v záujme dodatočného tweakovania zvuku upraviť nastavenia high a low ekvalizér pomocou nízkofrekvenčných a vysokofrekvenčných shelvingových filtrov. Keď je otočný knob Preamp nastavený na pozíciu Off, ekvalizér je neaktívny. Keď preampom podkurujete, pomocou Low EQ môžete frekvencie pod 100 Hz stíšiť o 6 dB alebo naopak pridať ďalších 6 dB. Pri výškach nad 10 kHz máte možností ešte viac: -3 dB, +3 dB alebo +6 dB.
Appka umožňuje zapnúť aj filter basov bočného reťazca (sidechain bass filter) pre kompresor FET 1176. Ten odstraňuje nízkofrekvenčný obsah z riadiaceho bočného reťazca kompresora. Tento filter znižuje kompresiu a „pumpovanie“ FET 1176 pri zvukových signáloch s ťažkými basmi bez toho, aby sa znížil obsah basov v samotnom zvukovom signáli.
Ako to hrá?
UAFX MAX som testoval na gitarách Gibson Les Paul a Squire Classic Vibe Telecaster. Zapojil som ho medzi svoje krabičky do pedalboardu a výstupný signál posielal do lampového komba Fender Hot Rod de Luxe a do slúchadiel Boss Waza Air.
V úvode som napísal vetu: „Už asi začínate chápať, čo dostávate za pár stoviek v jednej krabičke...“ Táto veta sa začína napĺňať prvým stisnutím nožného prepínača. Začínal som so samotnými kompresormi, bez aktivácie preampov. Dyna Comp som detailne poznal, keďže tento MXR pedál niekoľko rokov okupoval miesto v mojom pedalboarde. Moje pamäťové stopy si ho uchovali ako lo-fi kompresor s typicky „špinavým“ natlačeným tónom. Pri funkovej hre to tak nejako platilo aj pri UAFX MAXe. Jemný overdrive pri vyššom outpute bol nezameniteľný. Pri pomalšej hre s dôrazom na jednotlivé tóny som však Dyna Comp na MAXe prestal vnímať ako lo-fi, obzvlášť na slúchadlách ma bavili nové harmonické textúry každého tónu spolu s nezameniteľným „pukacím“ atakom pri brnknutí na struny a dlhým sustainom. Samozrejme, nastavovanie úrovne kompresie a outputu je citlivá hra s otvoreným koncom pri každom kompresore, rovnako to platilo aj pre UA 1176 a Teletronix LA‑2A. Poznáte to klišé, že pri hraní sa s čudlíkmi dokáže gitarista stráviť hodiny. Pri hraní sa s MAXom to platí doslova, pričom vás bavia zvukové objavy pri každom jednom milimetri posunu otočných knobov. Neistotu otvorených koncov a vzrušenie zo zvukového bádania umocnila na druhú aktivácia preampu a na tretiu hranie sa s ekvalizáciou v appke UAFX Control. Umocnenie na štvrtú príde v okamihu aktivácie dvoch kompresorov naraz a hranie sa s ich zapojením. Keď sa dostanete do tejto fázy, naplno precítite možnosti tohto pedálu a prečo ho experti vyzdvihujú do nebies.
Kompresor Teletronix LA‑2A bol pre mňa novinkou, do tohto testu som neskúšal ani pluginovú UAD verziu. Teplá lampová kompresia a jemné skreslenie pri otáčaní knobov viac doprava si ma okamžite získala. Preamp samozrejme dodá zvuku nové harmonické prvky a viac surovosti a drzosti. Z posluchu by ste usudzovali, že v zvukovom reťazci musí byť zapnutý výživný overdrive. Kontrola dynamiky je úchvatná a dolaďovanie príjemnej harmonickej kompresie pomocou funkcie Ratio nad rámec toho, čo dokážu vintage hardvérové alebo UAD pluginové verzie, posúva možnosti LA-2A na ešte vyššiu úroveň. Môj odhad je, že práve tento kompresor bude pri využívaní v nahrávacích štúdiách najpoužívanejší.
Zvedavý som bol aj na ikonický kompresor FET 1176. Najviac som ho precítil pri hraní funkových gitár, kde dodal zvuku krásnu zvonivosť. Funk bol zrazu akýsi funkovejší, sustain znel precítene, a aj vybrnkávacia hra zvuk gitary akoby „prečistila“, všetky tóny boli krásne čitateľné a s prídavkom harmonických textúr. Na tomto kompresore som strávil spolu s LA-2A najviac času.
Toto sú dojmy z jednotlivých kompresorov. A teraz si skúste predstaviť všetky ich kombinácie a zvukové textúry pri súčasnej aktivácii dvoch kompresorov a preampov pred nimi. Ten tlak je naozaj ťažko vyjadriť slovami.
UAFX MAX určite nájde uplatnenie ako v štúdiu, tak aj pri živom hraní. Práve vyššie spomínané „prečistenie“ zvuku s príjemným lampovým tlakom pri LA-2A mňa osobne presvedčilo o tom, že kompresor sa musí do môjho pedalboardu opäť vrátiť. UAFX MAX sa mi javí ako mimoriadne silný kandidát.
Plusy:
- nekompromisný zvuk preampu aj kompresorov
- masívne kovové šasi
- (bezproblémová) Bluetooth v5 konektivita a rozšírené ovládacie možnosti cez appku v mobile
- možnosť sériového, paralelného alebo „vylučujúceho“ zapojenia
- obrovská paleta zvukových možností
- USB-C pre aktualizáciu firmvéru
- stereo in, stereo out
- využiteľnosť pri prakticky akomkoľvek hudobnom nástroji, vrátane spevu
Mínusy:
- nepraktické umiestnenie páčkových prepínačov
- väčší rozmer pedálu
- absencia true bypass (pre niekoho je ale v dlhšom efektovom reťazci buffered bypass plusom) vyžaduje 9V a minimálne 400mA napájanie
RICHARD ĎURANA
Distribúcia: DISK Multimedia * www.disk.cz * Cena: Cena: 8 090 Kč / 374 €