Vyšiel Nový Populár 2/2016. Jeho stránkami listuje a komentuje Michal Kaščák

Nový Populár prináša informácie o dianí na domácej hudobnej scéne bez žánrového obmedzenia alebo zamerania na určitú vekovú skupinu. Hlavným merítkom je kvalita, originalita a výhodou je domáci pôvod, aj keď radi informujeme aj o tom, čo zaujímavé sa zrodilo u našich susedov. Z nich má najčastejšie zastúpenie Česká republika.


Prelistujte si grafický náhľad časopisu

Jana Šteflíčková je zaujímavá česká pesničkárka a herečka, ktorú sme nedávno mohli vidieť aj na Slovensku a podľa všetkého nie naposledy. Rozsiahlu recenziu jej nového albumu z vydavateľstva Galén napísal náš „slovenský pražiak“ a ctihodný kmeňový autor Gaco Novomesský (okrem iného tiež známy ako pesničkár Dušan Malota).

Ak niekomu vychádza osemalbum, nebude to asi žiadny nováčik, ani autor/interpret bez autority. Takým rozhodne nie je ani Oldřich Janota – folkový mág, minimalista a večný hľadač. Pestrou krajinou jeho tvorby, ktorej vývoj zachytáva súbor CD vydavateľstva Indies Scope vás prevedie folker a spisovateľ Miloš Janoušek.

Z mladých českých interpretov sa predstaví Jan Vesely s jeho konceptom začlenenia klasiky do modernej hudby a štýlom, ktorý sám nazýva piano electro dubstep.

Popová hviezda Lucie Bílá nedávno predviedla v Bratislave veľkolepú narodeninovú show a vydala album Hana, ktorý je výsledkom spojenia s mladou autorskou a produkčnou krvou zo Slovenska (Little Beat, Katka Knechtová...). Viac porozpráva samotná sexy diva v rozhovore s Andrejom Turokom.

Čisto slovenské, ale tak trochu aj rusínske korene má pre zmenu skupina Hrdza kombinujúca folklórnu a rockovú formu. Jej šéf Slavo Gibarti uviedol do života výpravný bilančný album s vynovenými nahrávkami skupiny pod názvom „Hrdzavá osemnástka“.

Na Slovensku nezanikla ani kvalitná rocková hudba ktorá síce vychádza z toho najlepšieho zo 60. a 70. rokov, ale pôvodná tvorba v modernej produkcii demonštruje snahu nezacykliť sa a vykročiť napred. S veľkým potešením uvádzame dva zjavy a ich nové albumy. Tým prvým je dravá „rokenrolová svorka“ z Trnavy Hash s CD "10g" a druhým je charizmatický spevák a gitarista Marián Lucký a jeho debut „About life“. Obe CD majú status CD prílohy a sú dostupné na www.popular.sk/cd-shop

Katka Knechtová je prvá slovenská interpretka, ktorá obsadila titulnú stranu Nového Populáru už po druhý raz (prvý krát NP 3/2008). Dôvodom nie je iba jej nový album „Prežijú len milenci“, ale hlavne priebežná snaha odovzdať zo seba to najlepšie, čo v kombinácii s jej talentom prináša výsledky. Rozhovor s Dušanom Pappom na štyroch stranách dominuje obsahu tohto čísla.

Svetová scéna je aj v tomto vydaní zastúpená niekoľkými originálnymi osobnosťami. Predovšetkým je to John Helliwell, saxofonista a hráč na klávesy známy hlavne z jeho pôsobenia v skupine Supertramp. Pre Nový Populár sa s ním porozprával Marián Pavlík.

Rozhovor s basgitaristom menom Juan Sebastian Garcia-Herreros (aka Snow Owl) je zároveň pozvánkou na Open Jazz Fest na Zelenej vode, kde si návštevníci v podaní jeho medzinárodnej kapely budú môcť vychutnať porciu moderného jazzu ochutenú prvkami balkánskej hudby.

Pozoruhodný je aj nový a pravdepodobne posledný album britskej progresívnej skupiny The Enid v zostave, kde nechýba ani jej zakladateľ a kapelník Robert John Godfrey. The Enid majú na svojom konte toľko zaujímavej, umelecky hodnotnej a pritom veľmi príjemne počúvateľnej hudby, že si možno tiež poviete – ako je to možné, že som o nich doteraz nepočul/a?!

Ďalšou svetovou osobnosťou, ktorej tvorba súvisí s hudbou je poľský grafik, afišista Rosław Szaybo. Okrem toho, že je autorom známych obalov pre hviezdy ako Janis Joplin, Miles Davis, Judas Priest či The Clash, navrhuje aj grafiku albumov poľských jazzmanov, ktoré vychádzajú v košickom vydavateľstve Hevhetia. Rozhovor sa uskutočnil vďaka Poľskému inštitútu v Bratislave pri príležitosti výstavy divadelných a hudobných plagátov v Poľskom inštitúte.

Mostom medzi výtvarným umením a hudbou je aj stredná dvojstrana, kde sa nachádza fotoreportáž Kataríny Orešanskej z viedenského koncertu britskej skupiny Hurts.

V tomto čísle pokračuje druhou časťou aj téma Hudobný formát, ku ktorej sa vyjadrujú profesionálni moderátori, dramaturgovia (Daniel Baláž, Vlado Talian, Rasťo Bečaver...) a hudobní agenti (Adnan Hamzič, Lumír Mati).

Nechýba ani stĺpček Dozvuky Petra Janků, tentoraz o to osobnejší, že v (nevyslovenej) súvislosti s vydaním svojho nového CD „Kalendár nádeje“ sa zamýľa nad témou piesne, ktorá by mala byť - rovnako ako talent - skôr dar, než tovar.

Do pravidelnej rubriky „Čo počúva...“ prijal pozvanie pohodový Michal Kaščák. Čo ho zaujalo v novom čísle Populáru, to si môžete pozrieť vo videu (dole), kde v súvislosti s článkom o bratislavskom Subclube vyslovil aj vetu: „To podstatné sa deje v kluboch. Festivaly sú len taká ozdoba.“ Všetci vieme, že jeho Pohoda je naozaj veľká ozdoba, za posledné desaťročie by sa dalo hovoriť o Pohode ako o našich hudobných Vianociach, ale popri tom neprestávame sledovať ani klubové dianie, ktoré na mape Slovenska vytvára také ostrovy istoty, akými sú napríklad Múzeum obchodu s jeho dlhodobým programom Rock v múzeu, alebo breznianska Bombura, kam zanedlho zavíta jedna z top kapiel world music, fínska Värttinä.

V čísle nechýbajú ani recenzie CD, zaujímavé hudobné tipy z ponuky predajne s dobrým vkusom Wegart, ako aj novinky a testy zo sveta hudobných nástrojov tak, ako ich pre nás spracovali aktívni hudobníci.
 

 

Nový Populár 2/16 uvádza Michal Kaščák:

 

 

Článok patrí k časopisu: