BOX * Slnko ráta naše dni (recenzia EP)

box_slnko_rata_nase_dni

Kapela Box z Trenčína predstavuje súčasnú vyzretú generáciu trenčianskej punkovej a undergroundovej scény. Vznikla už dávnejšie na troskách kapely Anonym Kids, v ktorej zaúradovala ponorková nemoc. Jej líder Mišák, trenčiansky Joe Strummer, vtedy založil novú kapelu Box s tým, že chce ešte toho veľa v muzike povedať a v živote veľa zmeniť. V roku 2015 vydávajú svoj prvý album s názvom Ja. Hrajú v trojici v zložení Mišák Štramák - gitara, spev; Peter Stračár - basgitara, spev; Lukáš Bušo - bicie. V týchto dňoch vydávajú nové EP Slnko ráta naše dni. Kapela sama hovorí, prečo mali potrebu práve teraz realizovať túto nahrávku: „Keď ťa prepadne pocit frustrácie, že robíš všetko na maximum, ale namiesto posunu vpred máš pocit, že cúvaš. Keď si myslíš, že čím rýchlejšie pôjdeš, tým budeš šťastnejší, tým budeš mať viac a budeš spokojnejší. Keď strácaš rovnováhu s každou ďalšou čiarkou na účte v bare, aby si ju mohol znova a znova hľadať v kopcoch hôr. Keď máš v sebe toľko energie, že ju chceš rozdať druhým a vdýchnuť život tam, kde si myslíš, že je to správne napriek všetkým polenám, ktoré ti spoločnosť hodí pod nohy. Vtedy napriek tomu, že cítiš ten tlak ako slnko ráta naše dni, vydrž!“Úvodná minútová energická pecka Lubrikated like a fox v pekelnom exploitedovskom tempe ťa zomelie až sa ti pod nohami roztopí asfalt. Mišák píše skvelé texty, ale ten k druhej piesni Pomedzi prsty ma naozaj dostal. Presne vyjadruje problém dnešnej generácie, ktorá sa pachtí za statkami v každodennom rýchlom strese a popritom zabúda na všetko krásne. Kam nás všetkých vlastne dohnal tento zvrátený systém?! Spomaľte všetci!!! V tejto piesni sa objaví aj netradičný klavír. Posledná Milada je podporou protestu vypratania slávneho pražského objektu squaterov - Milada, ktorý v dávnej minulosti aj s bývalou kapelou navštívil. V štyroch skladbách tohto EP sa nachádza kopa skvelých hudobných nápadov, zvukov, energie. Nebýva zvykom používať v punkovej kapele dvojhlasy, na EP viackrát zazneli, ale vlastne BOX už nie je len punková kapela, ale skôr nadupaná rocková partička so skvelými muzikantmi. Odporúčam a teším sa že v Trenčíne tvoria takíto hudobníci, ktorí majú stále čo povedať. Jednoznačne Box stojí za vypočutie... Keď EP Slnko ráta naše dni nezoženiete, vypočujte si ho aspoň na Bandzone. Je skvelé!!!

****