COLDPLAY * Everyday life (recenzia CD)

coldplay

Coldplay vydali na sklonku roka 2019 ôsmy štúdiový album Everyday life, ktorý svojim obsahom reflektuje na fragmenty každodenného života. Album je rozdelený na dve časti Sunrise (svitanie) a Sunset (západ Slnka), čo z neho vlastne robí dvojalbum. V šestnástich skladbách  poukazuje na vážne globálne problémy ako sú rasizmus, ekológia, násilie, medziľudské vzťahy, viera, náboženstvá, ale i láska. To všetko akoby sa odohrávalo v časovom vymedzení od svitania až po západ Slnka. Pomyselný deň je však iba metaforou či obrázkom. To, o čom Coldplay hovoria, je ale skutočné.

Po hudobnej stránke je novinka „Everyday life“ veľmi rozmanitá. Obsahuje silné melodické linky, cítiť z nej niekoľko výrazných vplyvov. Pri počúvaní zaregistrujete prvky jazzu, popu, rocku, dokonca vážnej hudby. Inšpiratívne sú rôzne chrámové hudobné a vokálne pasáže, či už moslimské alebo kresťanské. Napriek umeleckým (aj náboženským) rozdielnostiam spolu všetko ladí. A to bol zrejme hlavný zámer partie hudobníkov okolo Chrisa Martina.

Úvodná inštrumentálka Sunrise je poskladaná zo sláčikových liniek a skutočne navodzuje príjemnú atmosféru východu Slnka. Stačí si zavrieť oči. Duchovnú dokonalosť zvýrazňuje pieseň Church (kostol) a skvelú rytmiku prináša aj Trouble in Town (problémy v meste). Vypovedá o sociálnej a rasovej nerovnosti. Zrejme najemotívnejšou a najosobnejšou na Sunrise je pieseň Daddy (otec), ku ktorej je vyrobený úžasný animovaný klip. Daddy je o osamelosti, o chvíľach, keď chceme mať pri sebe niekoho, koho pomoc a prítomnosť nutne potrebujeme. Hudobná atmosféra je dokonale vystihnutá. A nielen v tomto jednom prípade. Napríklad Arabesque (arabeska) je vystavaná na chytľavej, opakujúcej sa melódii, ktorú znásobujú dychové nástroje. Arabeska dokáže roztancovať každú molekulu vo vašom tele. Jej záver je majestátny so silnou poetickou myšlienkou - hudba je zbraňou budúcnosti. Časť skladby je naspievaná vo francúžštine, čo podčiarkuje multikultúrny rozmer celého dvojalbumu. Záver Sunrise tvoria ruchy z prírody a kostolné zvony, po ktorých prichádza Sunset. Jeho úvodnou piesňou je Guns (zbrane). Výsmech spoločnosti o tom, že potrebujeme viac zbraní, na úkor hudobných nástrojov. Veľmi chytľavou je pieseň Orphans (siroty). Napriek téme z nej „tečie“ silná energia s množstvom volkálov. Zo Sunset treba  osobitne vyzdvihnúť aj Bani Adam (Adamove deti), ktorej názov je na albume uvádzaný v arabčine. Je to zhudobnená legendárna perzská báseň, ktorej autorom je Saadi a pochádza zo začiatku 13. storočia. „Vy, ktorí ste ľahostajní k utrpeniu druhých si nezaslúžite, aby ste sa nazývali ľuďmi“, tak by sa dala voľne preložiť časť básne. Vystihuje myšlienku celého Everyday life, ktorou je humánnosť. Vrcholom albumu sú skladby Champion Of The World (svetový šampión) a  balada Everyday life (každodenný život), ktorá je o nás, o tom v akom svete chceme žiť. O tom, že tento svet nie je ideálny, no zároveň dáva akú - takú nádej a silu k vytrvalosti. Coldplay vytvorili skvelé hudobné dielo. Obsahuje rozmanité zvuky, dialógy funkčne dotvárajúce atmosféru i celkový zámer.

Everyday life si môžete kúpiť na CD i na vinyle. Na titulnom obrázku je čiernobiela fotografia hudobnej skupiny zo začiatku 20. storočia. Namiesto pôvodných tvárí sú do obrázka vložené hlavy Guya Berrymana, Willa Championa, Jonnyho Bucklanda a Chrisa Martina. Obrázok môže byť metaforickým návratom k zašlým hodnotám. Samotný názov albumu je uvedený aj v arabskom písme. Nechýbajú znaky Slnka a Mesiaca. V takomto duchu je urobený aj booklet.

V súvislosti s Everyday life treba spomenúť aj veľmi vydarený záznam koncertu (bez divákov) z citadely v jordánskom Amáne. Hudobníci ho nahrali počas jedného dňa. Prvú časť za svitania, druhú pri západe Slnka. Počúvať sa však dá v jednom kuse a niekoľkokrát po sebe.

****

MIROSLAV DEMÍN