Tak toto je naozaj Nieczo! Skvelá nahrávka! Plnokrvný jazz s totálnym ťahom na dreň. Didrik Ingvaldsen - tak sa volá chlapík, ktorý to má na svedomí, plus jeho výborní českí spoluhráči v kapele Nocz. A tiež slávna Iva Bittová, v zahraničí dnes uvádzaná s hrdým prívlastkom „ECM artist“. Je jednou z tých neuveriteľných dív, ktoré na svoje divstvo majú skutočný patent a legalizovaný nárok. No zdá sa, že už dlhšie bojuje so svojim ustrnutím vo svojom špecifickom formáte založenom na folklóre a Novej hudbe. Akoby narazila na svoje limity a tak hľadá, s kým by svoj formát synergicky spojila do novej kvality. Putuje zo spolupráce do spolupráce a vždy je z toho dobre zmarketingovaná významná spoločensko-kultúrna udalosť, no nie vždy dosahujúca tomu primeranú kultúrnu hodnotu. V tomto prípade je však výsledok viac než potešujúci. Autorita od Ivy nezávislej Ingvaldsenovej kreativity dominuje a Ivu nasvecuje vo výbornom svetle. Som nadšený. Každá jedna skladba by zniesla oslavnú recenziu. Ivina rómska etnicita je tu uvoľnene vypustená ponad jej typický hudobný vklad, hlasový aj inštrumentálny (husle). Možno aj vďaka tomu sa jej tak dobre darí spájať sa s nahrávkou a zaujímavo obohacovať jej charakter. Takto ma Iva naposledy bavila v Bielom inferne. Nórsko česká kapela Nocz (Nór Didrik Ingvaldsen – trúbka, el. trúbka a autor väčšiny skladieb, Češi Radim Hanousek – saxofóny a autor dvoch skladieb, Marian Friedl – kontrabas a Václav Pálka – bicie a perkusie) je považovaná za free jazzovú experimentálnu formáciu. No nepovedal by som, že ich táto škatuľka presne vystihuje. Áno, je to strhujúci cval, pretlak kreativity, treba sa pevne držať, no ich free-jazz a improvizácie sú vynikajúco zmiešané s chytľavo melodickými témami, groovmi a emočnou šťavnatosťou. Všetko má svoj zmysel, obsah a logiku, aj vynikajúce free-jazzové vyvrcholenia. Témy ježia chlpy, frázy a riffy sú vynikajúce, stíšenia sú celkom ako v oku hurikánu, všetko do seba zapadá ako keď Picasso v prudkom tempe kreslil svoje obrázky. Prirodzene nadväzujú na slávnych jazzových novátorov, ako napríklad Art Ensemble of Chicago, a rozvíjajú ich odkaz v plnom jase do 21. storočia. Nahrávka je nabitá energiou, inteligenciou a reflektuje našu dobu. Ak by som ich mal niekam zaradiť, tak možno niekde v paralele s The Bad Plus, ale len možno. Treba ešte dodať, že nahrávka má vynikajúci zvuk. Čistá akustika zaujímavo rozšírená o elektronickú trúbku. Treba počúvať nahlas a na kvalitnom audiu. Ideálne v kvalitných slúchadlách.
*****
Rado Tihlárik
KÚPIŤ / VYPOČUŤ: Hevhetia
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Letný hudobný festival Hevhetia