Čakali sme naň dlho, predlho... Najmä my, čo radi načúvame poézii Mária Polónyiho. Po prvý raz som ho (d)uchom ochutnal už v lete 2016, teda 1,5 roka pred jeho oficiálnym vydaním. A už vtedy som spokojne pokyvkával hlavou nad jeho kompaktnosťou. Mário, autor všetkých 15 piesní, je skúsený, ostrieľaný básnik, pozorný pozorovateľ vecí videných a viditeľných, no i šikovný lapač nálad a vibrácií, tých pre mnohých prchkých, rýchlo miznúcich, a tým ťažkoukotviteľných do formy textovej, či hudobnej.
Čo nám PHB Premeny prinášajú?! Pre tých, čo predošlé CD albumy bratislavskej folkovej kapely poznajú, ďalší, zdravý, (priam dravý) posun v dare jasnosti výpovede Mária. Piesne z albumu možno rozdeliť do niekoľkých skupín, čo do typu:
Číro poetické - (prinášajúce kalorickú náladu, neraz ťažko uchopiteľnú). Do tej patria piesne:
Náčelník: Tú hoc počujete aj po 20 krát, stále si neviete odpovedať na to, o čom text pojednáva. Neviete, no vôbec vám to neprekáža. Cítite, že napriek hmle okolo nej vám lahodí, a opája vás.
On a Ona: Téma vzťahov, aping pongu súžitia dvoch duší je Máriovi blízka. Vzácnym prínosom (jednej z najviac rytmických piesní albumu) je jej hravosť, čo do slovo – tvoria. Mário sa delí o hlboké myšlienky cez slovné hračky. Tým sa tieto zamyslenia stávajú viac zapamätateľné a trvácnejšie pre pozorného poslucháča.
Filozofické - Tie nesú posolstvo jasné, priam priezračné, ktoré možno pojať aj na prvé počutie. Tam patria piesne:
Ženy o chlapoch: Mário sa v nej s nemalým úspechom chopil témy, (pre mužov) citlivej. Témy, po ktorej má o poznanie viac motív siahnuť autorka – žena.
Chcem: Je jednou z piesní, v ktorých sa najviac odráža kmeňová myšlienka albumu Premeny. Pojednáva o chuti, (potrebe) vzdať sa prebytočného, (hmotného), no i toho vnútorne obmedzujúceho, pudového, čo z človeka robí pána Tvorstva. Ide o jeden zo zásadných textov, nielen čo sa týka tvorby PHB, no myslím i folku slovenského, ako takého.
Premeny: Pilotná skladba albumu. Posolstvo, ktoré začal Mário rozprávať v piesniChcemtu pokračuje, na Chcem priam nadväzuje. Po odbremenení od svetského plánuje premenu. Premenu v čosi, čím sa posunie jeho bytie ďalej.
Láska: Máriovi sa z roka na rok darí prísť (čo sa textu týka) s krásnou myšlienkou. Táto pieseň je toho skvelým príkladom. Dovolím si ho zacitovať: „Hlavou si môžem zrátať centy, vytočiť číslo, získať titul. Hlavou však nikdy nepoviem Ti, tak ma objím, a tak sa pritúľ...“
Piesne v pohybe -Skladby tohto typu mám veľmi rád. Pri ich počúvaní sa hýbem z miesta, dej skladby ma posúva.
Coupé: Prináša jasné náčrty, ktoré si pozorný poslucháč môže dokresľovať a vyfarbovať. S piesňou cestuje.
Neďaleko od frontu: Prináša záblesky diania kdesi. Ani čo by cez ďalekohľad mieriaci na jedno oko plota, vybaveného ostnatým drôtom. Obrazy sa mihajú, a hneď stoja. Hluk strieda kŕčovité ticho.
O lese:Vzišla podľa všetkého z rodinných výletov do okolia. Je príjemným odľahčením albumu. Zrkadlí oddych pre poslucháča, oddych, ktorý sa mu po bohatom pokrme, ktorý mu bol cez ucho naservírovaný, už hodil.
Piesne seba reflexné - Tých má Mário v menu pomerne dosť a na albume Premeny prevažujú nad inými.
Hlavolam: Ten prináša kondenzovanú melanchóliu po lyžičkách. Jeho chuť je však natoľko zaujímavá, že sme schopní si dávku aj viac ráz za sebou dopriať.
Lotor: V nej sa autor zoblieka zo šiat poeta, a v plnej nahote ukazuje, čo pod šatom zo vzácnej látky utkaných je. Iste, ide o básnické obraty, no natoľko sugestívne, až poslucháča mrazí.
Materská: Priamočiara výpoveď ženy, ktorá sa stala matkou. Laurita sa jej zmocnila civilne, a pritom je z jej prejavu cítiť hĺbka prežitého. Táto pieseň jej veľmi svedčí!
Komunikačné - Prinášajú priamou, alebo reprodukovanou formou dialóg. Aj v tomto artikli tém je Mário majster.
Rána: Ide o pieseň, ktorú mám z albumu najradšej. Jej celková koncepcia (hudba i text) mi vzácne lahodí, a pri jej počúvaní mám pocit nadrozmerna. Prináša odkazy priame, v plnej otvorenosti, bez schovávania sa za šifry, s rizikom, že ten, ku komu sú vysielané, ich odignoruje, a tým nepríde k očakávanému prepojeniu vedomí a cítenia spoločnej reality.
Religiózne - Mário v posledných rokoch čoraz viac zameriava optiku svojho ducha na témy späté s Vyšším princípom. V týchto prípadoch nejde o filozofické zamyslenia, na aké sme u PHB zvyknutí. V týchto piesňach sa otvorene prihovára Bohu, opierajúc sa o rôzne biblické podobenstvá. Na albume ich zastupuje skladba: Život je zázrak, Pane
Piesne úsmevné, (na prvé počutie) odľahčujúce - takéto skladby pesničkár či kapela zaraďuje na koncertoch do play-listu, aby sa poslucháči pobavili a trebárs sa aj zasmiali.
Ako sa Vinco zahlušil: Pieseň, (v porovnaní s inými na tomto albume) je ľahkonohá, priam až bodro sociálne ladená. Väčšina poslucháčov sa pri prvom stretnutí s ňou sprvu usmieva. Postupným stúpaním do schodov jej deja sa pocit z nej mení.
Na albume Premeny mimo Mária Polonyiho (spev + gitara) a Lauri-ty Polonyiovej (spev) počuť: Juliána Raticu (perkusie), Pavla Morochoviča (klavír), Stana Palúcha (husle), Soňu Radulovú (akordeón). Nahrávky pre album vznikali v rokoch: 2006 – 2016. Grafiku obalu zabezpečil výtvarník, básnik a pesničkár Peter Piatko. Album si kapela PHB vydala vlastným nákladom.
***1/2
HAD - IVO WEISS