PHB * Premeny (recenzia CD)

phb_premeny

 

Čakali sme naň dlho, predlho... Najmä my, čo radi načúvame poézii Mária Polónyiho. Po prvý raz som ho (d)uchom ochutnal už v lete 2016, teda 1,5 roka pred jeho oficiálnym vydaním. A už vtedy som spokojne pokyvkával hlavou nad jeho kompaktnosťou. Mário, autor všetkých 15 piesní, je skúsený, ostrieľaný básnik, pozorný pozorovateľ vecí videných a viditeľných, no i šikovný lapač nálad a vibrácií, tých pre mnohých prchkých, rýchlo miznúcich, a tým ťažkoukotviteľných do formy textovej, či hudobnej.

 

Čo nám PHB Premeny prinášajú?! Pre tých, čo predošlé CD albumy bratislavskej folkovej kapely poznajú, ďalší, zdravý, (priam dravý) posun v dare jasnosti výpovede Mária. Piesne z albumu možno rozdeliť do niekoľkých skupín, čo do typu:

 

Číro poetické(prinášajúce kalorickú náladu, neraz ťažko uchopiteľnú). Do tej patria piesne:

Náčelník: Tú hoc počujete aj po 20 krát, stále si neviete odpovedať na to, o čom text pojednáva. Neviete, no vôbec vám to neprekáža. Cítite, že napriek hmle okolo nej vám lahodí, a opája vás. 

On a Ona: Téma vzťahov, aping pongu súžitia dvoch duší je Máriovi blízka. Vzácnym prínosom (jednej z najviac rytmických piesní albumu) je jej hravosť, čo do slovo – tvoria. Mário sa delí o hlboké myšlienky cez slovné hračky. Tým sa tieto zamyslenia stávajú viac zapamätateľné a trvácnejšie pre pozorného poslucháča. 

 

FilozofickéTie nesú posolstvo jasné, priam priezračné, ktoré možno pojať aj na prvé počutie. Tam patria piesne: 

Ženy o chlapoch: Mário sa v nej s nemalým úspechom chopil témy, (pre mužov) citlivej. Témy, po ktorej má o poznanie viac motív siahnuť autorka – žena.  

Chcem: Je jednou z piesní, v ktorých sa najviac odráža kmeňová myšlienka albumu Premeny. Pojednáva o chuti, (potrebe) vzdať sa prebytočného, (hmotného), no i toho vnútorne obmedzujúceho, pudového, čo z človeka robí pána Tvorstva. Ide o jeden zo zásadných textov, nielen čo sa týka tvorby PHB, no myslím i folku slovenského, ako takého.

Premeny: Pilotná skladba albumu. Posolstvo, ktoré začal Mário rozprávať v piesniChcemtu pokračuje, na Chcem priam nadväzuje. Po odbremenení od svetského plánuje premenu. Premenu v čosi, čím sa posunie jeho bytie ďalej. 

Láska: Máriovi sa z roka na rok darí prísť (čo sa textu týka) s krásnou myšlienkou. Táto pieseň je toho skvelým príkladom. Dovolím si ho zacitovať: „Hlavou si môžem zrátať centy, vytočiť číslo, získať titul. Hlavou však nikdy nepoviem Ti, tak ma objím, a tak sa pritúľ...“

 

Piesne v pohybe -Skladby tohto typu mám veľmi rád. Pri ich počúvaní sa hýbem z miesta, dej skladby ma posúva. 

Coupé: Prináša jasné náčrty, ktoré si pozorný poslucháč môže dokresľovať a vyfarbovať. S piesňou cestuje.

Neďaleko od frontu: Prináša záblesky diania kdesi. Ani čo by cez ďalekohľad mieriaci na jedno oko plota, vybaveného ostnatým drôtom. Obrazy sa mihajú, a hneď stoja. Hluk strieda kŕčovité ticho. 

O lese:Vzišla podľa všetkého z rodinných výletov do okolia. Je príjemným odľahčením albumu. Zrkadlí oddych pre poslucháča, oddych, ktorý sa mu po bohatom pokrme, ktorý mu bol cez ucho naservírovaný, už hodil. 

 

Piesne seba reflexnéTých má Mário v menu pomerne dosť a na albume Premeny prevažujú nad inými. 

Hlavolam: Ten prináša kondenzovanú melanchóliu po lyžičkách. Jeho chuť je však natoľko zaujímavá, že sme schopní si dávku aj viac ráz za sebou dopriať.  

Lotor: V nej sa autor zoblieka zo šiat poeta, a v plnej nahote ukazuje, čo pod šatom zo vzácnej látky utkaných je. Iste, ide o básnické obraty, no natoľko sugestívne, až poslucháča mrazí.

Materská: Priamočiara výpoveď ženy, ktorá sa stala matkou. Laurita sa jej zmocnila civilne, a pritom je z jej prejavu cítiť hĺbka prežitého. Táto pieseň jej veľmi svedčí! 

 

KomunikačnéPrinášajú priamou, alebo reprodukovanou formou dialóg. Aj v tomto artikli tém je Mário majster.

Rána: Ide o pieseň, ktorú mám z albumu najradšej. Jej celková koncepcia (hudba i text) mi vzácne lahodí, a pri jej počúvaní mám pocit nadrozmerna. Prináša odkazy priame, v plnej otvorenosti, bez schovávania sa za šifry, s rizikom, že ten, ku komu sú vysielané, ich odignoruje, a tým nepríde k očakávanému prepojeniu vedomí a cítenia spoločnej reality.

 

ReligiózneMário v posledných rokoch čoraz viac zameriava optiku svojho ducha na témy späté s Vyšším princípom. V týchto prípadoch nejde o filozofické zamyslenia, na aké sme u PHB zvyknutí. V týchto piesňach sa otvorene prihovára Bohu, opierajúc sa o rôzne biblické podobenstvá. Na albume ich zastupuje skladba: Život je zázrak, Pane

 

Piesne úsmevné, (na prvé počutie) odľahčujúcetakéto skladby pesničkár či kapela zaraďuje na koncertoch do play-listu, aby sa poslucháči pobavili a trebárs sa aj zasmiali. 

Ako sa Vinco zahlušil: Pieseň, (v porovnaní s inými na tomto albume) je ľahkonohá, priam až bodro sociálne ladená. Väčšina poslucháčov sa pri prvom stretnutí s ňou sprvu usmieva. Postupným stúpaním do schodov jej deja sa pocit z nej mení. 

 

Na albume Premeny mimo Mária Polonyiho (spev + gitara) a Lauri-ty Polonyiovej (spev) počuť: Juliána Raticu (perkusie), Pavla Morochoviča (klavír), Stana Palúcha (husle), Soňu Radulovú (akordeón). Nahrávky pre album vznikali v rokoch: 2006 – 2016. Grafiku obalu zabezpečil výtvarník, básnik a pesničkár Peter Piatko. Album si kapela PHB vydala vlastným nákladom.

 

***1/2

 

HAD - IVO WEISS

 

 

Článok patrí k časopisu: 
Súvisiace články: