Nedávna vlna opäť popularizujúca vintage, retro a technologicky aj doslova staré analógové hudobné nástroje vyniesla do popredia viacero známych i menej známych výrobcov, značke Roland sa však skôr vyhýbala. Začínalo to už byť naozaj čudné, pretože čo sa týka hudobných nástrojov významne formujúcich elektronickú hudbu, práve Roland toho má na rováši dosť.
Od novej 303-ky, 909-ky a 808-ky som neočakával až tak veľa, odkedy som sa dozvedel, že nebudú skutočne analógové, iba „akože“ - technológia vyvinutá práve pre novú sériu AIRA sa nazýva ACB – Analog Circuit Behaviour. V skratke sa dá opísať ako verné zachytenie tvorby zvuku v analógovej TB/TR sérii v digitálnej forme, ale čo je práve pre ACB dôležité – súčiastku po súčiastke. Takže nesimuloval sa filter a oscilátor, ale simulovalo sa na hlbšej úrovni – kódom sa popisovala funkcionalita tranzistora, rezistora a ostatných jednotlivých súčiastok na doske. Pre tých, ktorým náhodou čísla 303 alebo 808 či 909 nehovoria nič, prezradím, že sú to legendárne a doslova kultové syntetizátory / bicie automaty, bez ktorých by elektronická a tanečná hudba tak, ako ju poznáme, v zásade neexistovala.
TB-303 znamenalo pred 30 rokmi Transistor Bass a TR Transistor Rhythm. Re-edícia (alebo ako píše výrobca na svojom webe – znovuzrodenie) je pomenovaná TB-3 ako Touch Bassline, TR-8 už je Rhythm Performer. Testovaná séria ešte obsahuje efektor VT-3 Voice Transformer a dopĺňa ju veľmi zaujímavý semi-modulárny syntezátor System-1, ktorý je re-edíciou už 40 ročného moduláru firmy Roland, System 100/700. Za povšimnutie stojí novátorská technológia Plug-out, na ktorej je nový model postavený.
Vráťme sa teda k elektrickému basákovi TB-303 a bubeníkom TR-808 a TR-909, ktorí zmenili smerovanie vývoja elektronickej hudby. Ich nové verzie sú na prvý pohľad len nudné kusy čierneho plastu so zelenou obrubou, nie až tak úplne plastovo-ľahké, hmotnosťou aj rozmermi tak akurát do DJ-skej kabely. Bol som trochu prekvapený, že sa nové verzie opticky dosť vzdialili od svojich originálov. Pôvodná 808-ka bola tiež čierna, ale hlavne typicky červeno-oranžovo-žlto-biela a 303/909 zase boli zase typicky techno-sivé.
Všetko sa zmenilo po zapnutí TR-8. Asi po dvoch sekundách som nahlas povedal „óóó“ - rozsvietili sa LED-kové svetlá a objavil sa pre 808-ku typický rad výrazne farebných tlačidiel, displej s BPM a posuvné potenciometre pre každý jeden „bubon“, ktorých je 11 (rovnako, ako v pôvodnej 808-ke). Skutočný zážitok sa však dostaví až po zapojení a najlepšie MIDIfikovaní a zmixovaní celej zostavy. Najdôležitejšie zo všetkého – neuveriteľný zvuk. Ak sa dá povedať dokonalý, tak sme už blízko. Ten totálny Kick z 808-ky je tam a je možno aj lepší. 909 detto. Tomy, snary, clapsy... Všetko ako s láskou a dôkladne udržiavaný originál v skvelom stave. Bass-drum a Snare majú po 4 potenciometre (Tune, Attack, Comp, Decay), zvyšok len Tune a Decay. Práve zabudovaný „comp“ ako kompresor dokáže neuveriteľné veci s kopákom, veľmi odporúčam pustiť si nahlas. Ja osobne som si pri tom sadol na riť.
Ďalšou vydarenou sekciou TR-8 sú efekty Reverb a Delay, ktoré sa dajú aktivovať na báze jednotlivých krokov. Reverb má nielen parametre Level a Time, ale aj krásne hladko fungujúci Gate. V rámci efektov tu ešte máme Scatter, čiže „sekáč“, má sekavé presety (ako ináč) a hĺbku + zap/vyp. Pri live hraní sa s týmto dajú robiť veľmi efektné, moderné prechody.
Veľmi dobre, efektívne a jednoducho je urobený efekt Shuffle – ovláda sa jediným ovládačom, ktorý posúva nepárne rytmické kroky dopredu/dozadu po časovej osi - čo možno znie zložito, ale stačí otočiť spomínaný ovládač tak na 13:30 a hneď sa vám začne zdať, že to bubnovanie je oveľa živšie! Dôležitou vecičkou pri analógovom zapojení sú aj 2 konfigurovateľné výstupy, okrem dvoch hlavných samozrejme, takže sa dajú spracovať nezávisle okrem hlavného výstupu. Pôvodná 808 síce mala tých výstupov 11, na každý zvuk jeden, ale TR-8 je predsa len o dosť lacnejšia verzia.
Čo ale nemal originál, je USB pripojenie umožňujúce synchronizáciu, ale aj posielanie Audio a MIDI dát rovno do vášho DAW. Všetky mašinky zo série AIRA by si mali obzvlášť dobre rozumieť s Abletonom Live.
TB-3 „dotyková basová linka“ - tiež som bol najprv skeptický, ale po zapnutí mi spadla sánka a pár nasledovných nocí sa mi snívalo o otáčaní potenciometrami. Neuveriteľne chrumkavý a šťavnatý zvuk, pravý opak digitálneho chladu z computera. Nie, toto nie je žiadne VST-čko, žiadne sample, toto mi znie ako živé tranzistory v analógovom origináli. Na prvý pohľad síce chýbala klaviatúra, ale rýchlo mi došlo, že sa hrá na veľkom podsvietenom touch-pade. Osobne by som na programovanie basových liniek uprednostnil tie tlačidlá, ale dá sa to v pohode aj na tom novom touch-pade možno trochu inšpirovanom KP3-kou. Na ňom sa dá okrem hrania na klávesy aj zopár iných vecí, napríklad Envelope modulation a Decay sa dajú ovládať jedným prstom, prepínať paterny a transponovať. Takzvaný XY Play nás už neprekvapí, ale funguje skvele (X os pre výšku tónu, Y os pre hlasitosť a tlak pre moduláciu).
Keďže ovládacie prvky sú v porovnaní s TB-303 usporiadané inak, uvediem ich presné poradie zľava: Volume, Cutoff, Resonance, Accent, Effect. Pri živom hraní sa ešte fakt hodí jedna vec, čo originál nemal – presety. Presety sú super vec. Na zvuky a samozrejme aj na naprogramované patterny. Radosť hrať! V rámci presetov sú to nielen základné zvuky ako dokonale reprodukované píla a štvorec z orginálu (samozrejme s typickým dolnopriepustným -18db LPF filtrom a rôznymi efektmi od Distortion po Cathedral), okrem toho je táto mašinka nabitá bublajúcimi basami, tvrdo a ostro nabudenými synthmi, halucinačnými priestorovými zvukmi aj mokrým čľapkaním. Dosť na výber aj žánrovo, acid house, deep house, techno, dramáč i dub step - plná výbava.
VT-3 Voice Transformer je tak-trochu DJ-ský hlasový efektor. Nekomplikovaný ale účinný. Výborné, výrazné efekty, nie je ich veľa, ale nedá sa v nich stratiť. Pri každom efekte sa ešte navyše môže meniť výška i formant filter, čo je veľmi efektné. Ak hrávate deep-house a máte chuť odovzdať nejaký hlboký mesidž, toto môžem len odporúčať. Vstup na malý i veľký jack, XLR, 48V phantom power a USB samozrejme. Nenápadné, ale veľmi užitočné sú aj tri presetové tlačidlá a bypass vedľa nich. A pri používaní v malom štúdiu spolu s počítačom určite poteší, že napájanie stačí z USB-čka, takže nakoniec o trafo menej. Navyše, vstavaný USB audio interface umožňuje pomocou spätnej slučky nahrať technikou over-dub vokály k už existujúcej nahrávke.
K celej sérii treba ešte povedať zopár vecí. Skvelé, úžasne medzi prsty padnúce sú otočné ovládače s jemným gumeným povrchom, takisto posuvné ovládače na TR-8 (aj na VT-3 a System-1) sú veľmi fajn, tam ma však prekvapilo, že 16 tlačidiel krokového sekvencera je úplne plastovo – tvrdých, ale asi to nebude na škodu nakoniec, vyzerajú dobre a vyzerajú, že vydržia dlho. Tlačidlá pri jednotlivých zvukoch sú príjemne gumovo mäkké. Celé to je úplne bez problémov prepojiteľné s počítačom i medzi sebou samozrejme - MIDI, či USB.
Čo nakoniec? Možno tam trocha chýba štipka toho poctivého analógového šumu v pozadí, keďže sú to svojim spôsobom len virtuálne-analógové mašiny ale... Viete čo, nič im vlastne nechýba, ja si aspoň jednu z nich určite chcem kúpiť. Takto úžasne znejúce legendy za zlomok skutočnej ceny... Beriem! A na System-1 som veru ešte zvedavý - Plug-Out Modular Synth, ako znovuzrodenie mystického Systému700 po takmer štyridsiatich rokoch!
Už úplne na záver, čo sa týka na začiatku spomínanej retro konkurencie – mal som možnosť nielen porovnať ale aj naraz spolu počuť, programovať a mixovať zatiaľ všetky mašinky zo série KORG Volca a celej sady Roland AIRA (okrem System-1). Takú zábavu som s hudobnými nástrojmi už dávno nezažil. Dokonale sa navzájom dopĺňajú zvukovo i koncepčne, toto sa v Japonsku podarilo. Ďakujeme!
Marek Zubko
Distribúcia: DAN distribution * www.roland.sk * Cena: 495 € (TR-8), 297 € (TB-3), 198 € (VT-3)